Det sägs att den första nya bilen blir en större kostnad men sedan därefter så håller värdet sig så pass bra att det är bara att byta in mot en ny bil efter 3 år. På så vis kör man aldrig bilar som är äldre än 3 år.
Är det någon mer som gjort på detta viset?
--------------------------
Ja, så har jag gjort sedan början av 2000-talet.
När bilen "fyller tre" försvinner vagnskadegarantin. Helförsäkring i stället för halvförsäkring kostar flera tusen extra per år. Bilens däck närmar sig utbyte, både vinter- och sommardäck. På den nya behövs vinterhjul, sommarhjulen är ju nya.
Garantin på eftermonterad elektronik (t.ex. stereon) går ut, går den sönder ryker några tusen till.
Kia Cee´d har problem med rost på skivorna bak. Lyssna på hur bromsarna låter de första gångerna efter en fuktig natt. Renovering är normalt vid 7000-8000 mil eller fyra- fem år. Uppemot tio tusen kronor. Ingen garanti, det är slitagedetaljer. Beroende på hur man kör och var, kan det också bli dags för stötdämarbyte.
Om man byter bil i samma prisklass brukar det bli "jämnt skägg", lånet förlängs ju med tre år, men månadskostnaden kan ligga relativt stilla. Och man har en nyare bil som förhoppningsvis är mera driftsäker. (Men man blir inte av med lånet efter ytterligare två år, som man annars hade blivit.)
Om man sedan byter till bil i lägre prisklass kan det faktiskt bli en oerhört bra affär. Vi gör det nu.
Vi hade en Kia Cee´d SW crdi m komfortpaket och vinterhjul. Pris 190 000 när vi köpte den 2010-05-24.
Vi sålde den privat och fick 121 000 kr, långt mer än vad vi hade fått i inbyte, se annat inlägg här.
Nästa bil kostar bara 147 700 allt som allt, inkl reg-kostnad. Också en diesel, men lägre förbrukning, mycket lägre försäkringskostnad, mycket lägre servicekostnad, och tack vare högt pris på Kian och lågt pris på den nya: Mindre lånesumma, och därmed 700 kr lägre månadskostnad för lånet...
De närmaste tre åren har vi ungefär 44 000 kr lägre kostnader! Och då är lånet på den nya bilen nere på 33 000 kr, så vi har en tre år nyare bil, slutbetald, och 11 000 kr över.
Ja, men då måste man ju välja en mindre, svagare och tråkigare bil... ? Inte alls.
Dacia Lodgy. Och innan någon häver ur sig en salva om Dacia, läs på:
Dacias rostskydd:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... cia-duster
Ägarnas åsikt:
http://www.vibilagare.se/nyheter/dacia- ... gare-37107
L´ Argus Trophy:
http://media.renault.com/global/en-gb/d ... iaid=41393 (årets familjebil)
ANWB:
http://www.autoweek.nl/nieuws/20818/dac ... -jaar-2013 (Holländska -- årets familjebil 2013)
Den är en 7-sitsig familjekombi som i "vår" utrustningsnivå kostar 147700 inkl allt.
Kan fås i skalat utförande, utan AC, utan radio, utan krom, utan... 5-sitstig för 95 000 kr.
Men bara tre stjärnor i Euroncap? Ja, men då testad utan t.ex. ESP som är standard inom EU. Dockorna får ungefär samma skador som i andra bilar. Det som sänker betyget är i huvudsak bristen på elektroniska varningssystem.