Annons

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

11
Jag har en Sportage 12a bensinare, där det står i min serevicebok att intervallet är 1500 mil eller 12mån men jag ringde idag för att boka tid och fick besked att det inte behövs göras färränn 3000 mil eller 2år tydligen nya regler där benisn och disel har samma service intervall. nån annan som har hört om det?
Annons

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

12
Shulle skrev:Jag har en Sportage 12a bensinare, där det står i min serevicebok att intervallet är 1500 mil eller 12mån men jag ringde idag för att boka tid och fick besked att det inte behövs göras färränn 3000 mil eller 2år tydligen nya regler där benisn och disel har samma service intervall. nån annan som har hört om det?

Har oxå en -12 bensin och det står iof 3000mil i min bok men min åf skrev in 1500mil i boken.
Svängde förbi Svenska bil i Akalla och frågade och dom sa att det var 3000mil ang service.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

13
Hej,

Jag kollade med Kia i Växjö och enligt dem så är rost/lackkontrollen varje år för Sportage. De visste ingenting om att det ska göras vid serviceintervallen. Jag har även ringt Kia huvudkontoret och de hade inte fått något nytt information gällade rost/lackkontrollen. Det gäller det som står i manualen dvs. varje år. Några här har skrivit att deras verkstad har sagt något annat. Det är nog felaktigt information eller iaf inte bekräftat av KIA huvudkontoret.

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

15
Knorren skrev:På -12 Diesel 2,0 är det vid 2 år eller 3000 mil, vore ju vansinne att åka in med bilen på kontroll varje år.
Detta ska givetvis göras i smb med service och det står i serviceboken också.
Vad får du betala för din "extra" kontroll en gång om året?
Det står i handboken att rostkontroll skall göras varje år. Det står även att någon annanstans att denna görs i samband med serviceintervallen. Detta är motstridigt information. Men Kia huvudkontoret har sagt ett år enligt handboken. Jäkligt tråkigt att man måste göra det varje år! Men bättre att göra så för att inte förlora på det extra garantiet.

Någon annan får gärna bekräfta detta med Kia. Det är inte klokt!

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

16
Shulle skrev:Jag har en Sportage 12a bensinare, där det står i min serevicebok att intervallet är 1500 mil eller 12mån men jag ringde idag för att boka tid och fick besked att det inte behövs göras färränn 3000 mil eller 2år tydligen nya regler där benisn och disel har samma service intervall. nån annan som har hört om det?
Inget hört, men jag är oxo väldigt nyfiken eftersom jag står inför ett köp av en ny Sportage med lilla Bensinaren eller lilla dieseln, om det är så som du säger så väger det upp ännu mer för mig att köpa bensinaren :D
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic

Serviceintervall sportage-11 diesel

17
Jag kör på det som står i boken ang att det ska göras i smb med service.
Den andra texten är gammal och gäller inte enligt min ÅF.
Jag är inte ett dugg orolig och jag vet att min ÅF alltid fixar garantifrågor och annat utan att konstra, och därför kommer jag tillbaka och handlar bilar av dom.

Re: Serviceintervall sportage-11 diesel

18
Hej!

Det som gäller med din kKa Sportage är 2 års intervaller och detta står i service boken på sidan 21.

MVH

Kia Kundsupport

Kia Motors Sweden AB Kanalvägen 12, 194 61 Upplands Väsby T +46 8 400 443 00

E kundsupport@kia.se

________________________________ Från: Familjen Rengman [familjenrengman@gmail.com] Skickat: den 11 januari 2013 21:35 Till: KMSW KIA MOTORS Ämne: Lackkontroll

Hej ! Jag köpte den 7 januari 2012 en ny Kia Sportage 1.7 cdri hos Serranderbil ab Eskilstuna. Säljaren sade då att bilen ska in på en lackkontroll när den är ett år gammal, detta står också i serviceboken. När jag ringer min lokala Kia verkstad Stenbergs bil Katrineholm för att boka detta får jag till svar att Kia Sverige beslutat att denna kontroll ska ske i samband med ordinarie service dvs 2 år eller 3000 mil. Vill bara kolla att det är så då jag inte kunde få det skriftligt av min firma? Vill ju inte stå där om det skulle bli något fel och man säger, du saknar ju stämpel i boken, din garanti gäller ej....
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"