Annons

Rostproblemen på Ceed

1
Läser att väldigt många har rostproblem på Ceed, då mestadels på bakluckan. Då jag nu själv fått samma undrar jag om denna rost sitter i plåtkanter eller vid andra övergångar. I mitt fall så har jag fått rostblåsa mitt i plåten på en lackad yta och det syns tydligt att den kommer innifrån. Det uppkom efter ca 1,5 år efter vi köpt den.
Kia säger att det skall åtgärdas på garantin. Jag har köpt en ny bil för nästan 200 000 kr som är behäftad med rostfri från fabriken. Skall man bara acceptera detta ? Inte skall man behöva lacka om en nyköpt bil.
Bilen har ju inte samma värde när den blir omlackad. Ingen annan som råkat ut för detta och reagerat ?
När jag påtalar det för återförsäljaren så säger dom att det kan bli så ibland och att det inte finns någon förklaring. :crazy:
Tycker dom borde ta tillbaka bilen eller göra prisavdrag. Vill inte åka omkring i en ny rostig bil.
Annons

Re: Rostproblemen på Ceed

2
Gör verkstaden ett bra jobb så ska luckan bli som ny igen
och det ska inte påverkar värdet på din bil.
Men håller med dej om att man blir förbannad när det börjar
rosta efter 1 1/2 år. Osäkerheten infinner sej och man
kan ju undra om rosten slår upp på något annat ställe oxå ?
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Rostproblemen på Ceed

3
Jag tror säkert att den kommer att se ut som ny igen. Det är inte det som stör mig.
Bilen får ett sämre värde, det har skrivits om det i andra sammanhang och jag har det sparat någonstans.
Jag tycker inte man skall behöva betala fullt pris för en bil som kommer rostig från fabrik.
Jag har svårt att tänka mig att någon biltillverkare tycker det är ok att sälja ny bil som rostar direkt.
Och som du säger, orokänslan att inte veta om det finns mer rostöveraskningar framöver.

Re: Rostproblemen på Ceed

4
Vill inte vara otrevlig...men kan omöjligt förstå varför värdet på
din bil skulle försämras pga en reperation av bagageluckan.
Om du byter till t.ex en begagnad Volvo , så har du ingen aning om vad den
blivit utsatt för tidigare. Den kan ha varit både krockad och riktad.
Knappast någon som upplyser om det... utan den har samma marknadsvärde
som andra Volvobilar av samma årsmodell miltal osv.
Det som ingen vet har ingen ont av ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Rostproblemen på Ceed

5
Jag skall se om jag kan hitta materielet om försämrat andrahandsvärde och lägga upp det här,
Jag vill minnas att det var både motororganisationer och advokater som diskuterade detta.
Jag skulle aldrig köpa en näst intill ny bil utan att kolla upp den ordentligt vad gäller reparationer
Och annat, det är inte så svårt när bilen nästan är ny.
Det är därför man skall undvika att köpa bilar där det saknas dokumentation och handlingar.
Om jag skulle köpa en 2 år gammal Kia och valet stod mellan en med omlackad baklucka och en som inte var omlackad så
Hade jag inte valt den omlackade.
I takt med att bilen blir äldre så har det här mindre betydelse.
Jag tror exvis inte Kia skulle kunna sälja bilar som skadats vid tillverkningen i fabriken och sedan reparerats för att sedan säljas till samma pris som nya bilar. Förutsatt att de nu talade om det.

Re: Rostproblemen på Ceed

6
kalle2345 skrev:Jag tror säkert att den kommer att se ut som ny igen. Det är inte det som stör mig.
Bilen får ett sämre värde, det har skrivits om det i andra sammanhang och jag har det sparat någonstans.
Jag tycker inte man skall behöva betala fullt pris för en bil som kommer rostig från fabrik.
Jag har svårt att tänka mig att någon biltillverkare tycker det är ok att sälja ny bil som rostar direkt.
Och som du säger, orokänslan att inte veta om det finns mer rostöveraskningar framöver.
Jag tror inte heller andrahandsvärdet påverkas så länge som man inte ser nyansskillnader efter omlack. Jag hade en Opel Zafira som hade omfattande rostangrepp som gick på garantin. Dörrar, trösklar och bakre skärmarna lackades om. Syntes inget och ingen märkte något när jag sålde den.
Problemet som jag ser det är att det är rimligt att tro att rosten riskerar att komma tillbaka efter ett par år och då är det desto svårare att få det åtgärdat på garantin.

Re: Rostproblemen på Ceed

7
kalle2345 skrev:Jag skall se om jag kan hitta materielet om försämrat andrahandsvärde och lägga upp det här,
Jag vill minnas att det var både motororganisationer och advokater som diskuterade detta.
Jag skulle aldrig köpa en näst intill ny bil utan att kolla upp den ordentligt vad gäller reparationer
Och annat, det är inte så svårt när bilen nästan är ny.
Det är därför man skall undvika att köpa bilar där det saknas dokumentation och handlingar.
Om jag skulle köpa en 2 år gammal Kia och valet stod mellan en med omlackad baklucka och en som inte var omlackad så
Hade jag inte valt den omlackade.
I takt med att bilen blir äldre så har det här mindre betydelse.
Jag tror exvis inte Kia skulle kunna sälja bilar som skadats vid tillverkningen i fabriken och sedan reparerats för att sedan säljas till samma pris som nya bilar. Förutsatt att de nu talade om det.
Många helt nya bilar som skeppas till Sverige har transportskador redan vid avlastningen i hamnen.
Sedan lagras bilarna länge i hamnarna där de oxå kan utsättas för skador..måsskit osv.
Sedan har du en biltransport som hämtar bilarna i hamnarna och levererar dom till återförsäljarna.
Kan lova dej att det finns många återförsäljare som är jävligt less på att få hem helt nya transportskadade bilar.
Men inte tror du väl att dom bilarna skickas tillbaka. Nej...plåtverkstaden och billackeraren får fixa till dom.
Sedan säljs bilarna precis som vilken annan ny bil som hellst. Finns absolut inte någon återförsäljare som
skulle upplysa en kund om att den nya bilen har varit skadad och dra ner på priset.

Hörde för några år sedan om en biltransportbåt som gick från Japan till bl.a. Sverige och råkade ut för
en fruktandsvärd storm. När båten anlöpte hamn så hade mängder med bilar stora buklor i taken på
grund av att dom gungat upp i taket på båten. Bilarna reparerades och såldes som inget hade hänt.

Vad vill jag ha sagt med detta...Jo..håll klaffen om att bakluckan är omlackerad när du säljer bilen
för bilhandlaren skiter fullständigt i vilket. Bara bilen ser snygg ut så finns det ingen oro för
någon värdeminskning.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Rostproblemen på Ceed

9
Här kommer urklippet som jag talade om tidigare.
En ny bil som lackeras om får en s.k. merkantil värdeminskning.
Dessutom håller en fabrikslackering bättre än en omlackering.
Har själv erfarenhet av detta gällande en annan egen bil, ej Kia.
Bilagor
Värdeminskning på omlackerad bil Värdeminskning på omlackad bil(förminskad).jpg Värdeminskning på omlackerad bil Visad 3340 gånger 159.2 KiB

Re: Rostproblemen på Ceed

10
Laban skrev:
kalle2345 skrev:Jag skall se om jag kan hitta materielet om försämrat andrahandsvärde och lägga upp det här,
Jag vill minnas att det var både motororganisationer och advokater som diskuterade detta.
Jag skulle aldrig köpa en näst intill ny bil utan att kolla upp den ordentligt vad gäller reparationer
Och annat, det är inte så svårt när bilen nästan är ny.
Det är därför man skall undvika att köpa bilar där det saknas dokumentation och handlingar.
Om jag skulle köpa en 2 år gammal Kia och valet stod mellan en med omlackad baklucka och en som inte var omlackad så
Hade jag inte valt den omlackade.
I takt med att bilen blir äldre så har det här mindre betydelse.
Jag tror exvis inte Kia skulle kunna sälja bilar som skadats vid tillverkningen i fabriken och sedan reparerats för att sedan säljas till samma pris som nya bilar. Förutsatt att de nu talade om det.
Många helt nya bilar som skeppas till Sverige har transportskador redan vid avlastningen i hamnen.
Sedan lagras bilarna länge i hamnarna där de oxå kan utsättas för skador..måsskit osv.
Sedan har du en biltransport som hämtar bilarna i hamnarna och levererar dom till återförsäljarna.
Kan lova dej att det finns många återförsäljare som är jävligt less på att få hem helt nya transportskadade bilar.
Men inte tror du väl att dom bilarna skickas tillbaka. Nej...plåtverkstaden och billackeraren får fixa till dom.
Sedan säljs bilarna precis som vilken annan ny bil som hellst. Finns absolut inte någon återförsäljare som
skulle upplysa en kund om att den nya bilen har varit skadad och dra ner på priset.

Hörde för några år sedan om en biltransportbåt som gick från Japan till bl.a. Sverige och råkade ut för
en fruktandsvärd storm. När båten anlöpte hamn så hade mängder med bilar stora buklor i taken på
grund av att dom gungat upp i taket på båten. Bilarna reparerades och såldes som inget hade hänt.

Vad vill jag ha sagt med detta...Jo..håll klaffen om att bakluckan är omlackerad när du säljer bilen
för bilhandlaren skiter fullständigt i vilket. Bara bilen ser snygg ut så finns det ingen oro för
någon värdeminskning.
Jag tror säkert att det du skriver förekommer i liten skala men jag har svårt att tro att man lagar buckliga tak och säljer dessa bilar som nya. Det skulle bli förödande om detta kom fram. Stackars biltillverkare. Kanske att dom plockar delar från dessa bilar och använder. Praxis vid all handel med varor som har skador eller liknande är Outlet eller Second Hand-B-sorteringspriser, visst förekommer det fusk med detta men jag tror det skulle bli extra besvärligt för ett bilföretag om en kund skulle hitta spackel eller plåtlagningar i sin nyinköpta bil. Att byta ut en motor eller växellåda på en ny bil är en helt annan sak än att laga rost redan då bilen är ny. För mig är det minst lika viktigt för egen del att bilen inte är rostlagad när den är ny som det är att få ut rätt värde vid en ev. försäljning.
För några år sedan hade jag en nästan ny Saab Aero i ett fantastiskt skick med originallack. Fick hela bilen sönderblästrad p.g.av att Vägverket hade lagt rullgrus på vägen utan skyltning. Fick hela bilen omlackad för ca 50000kr.
Den blev inte som innan, saknade den rätta glansen och lacken blev mycket mjukare och ömtåligare än original.
Skriv svar

Återgå till "Problem"