Tja ! börjar med vad som hände, backade in på en ruta i tomgångsfart och när jag skulle frikoppla så halvvägs ner gick pedalen i botten av sig själv och fastande där och bilen rusade till. Fick stopp på bilen nån enstaka Cm från stenmuren jag backade emot och såg under förar sidan en oljepöl, drog oljan mellan fingrarna och konstaterade att det måste vara kopplings cylindern som har gått. Bilen 2mån gammal och 750mil ca. Ringa assistancen och bli hämtad av mina kollegor på assistancekåren i helsingborg där man själv också kör bärgare.
Men nu till den stora frågan är att Hedin i helsingborg har haft bilen i Tre veckor på måndag och säger att det är "växelregulatorn" som gått sönder och dem väntar på delar som skulle kommit redan den 12:e och lite insider info från nära bekanta som jobbar inne på verkstaden säger att dem har bytat hur många växellådor som helst och troligt är det dem ska göra på min.....
nån mer som har åkt på samma ?
Annons
Re: fler som har fått växellåds byte ?
2Lägg gärna in i din profil vilken modell du har så vi vet om vi behöver oroa oss ...
3På min bil har man rivit ner växellådan och bytt drevet till 6:e växeln pga oljud.
Hjälpte dock tyvärr inte, oljudet kvarstår.
Hjälpte dock tyvärr inte, oljudet kvarstår.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
41.6 CRDI:n är det och det är en 2010:a som hämtades ut 25feb och har rullat 780mil till den rasade
Ceed SW Hedin edition 1.6 CRDI - 2010
5Ja, och nu är det kris.
Köpte en beg. ceed sw diesel automat 08 i dec. 09 med 1600 mil på mätaren, vid 3500 mil i jun. 11 rasade växellådan och byttes utan problem, men nu okt. 12 och 5400 mil hände samma igen!!! andra som haft samma problem? det är väl inte vanligt att en växellåda skall bytas vid varje service?
Köpte en beg. ceed sw diesel automat 08 i dec. 09 med 1600 mil på mätaren, vid 3500 mil i jun. 11 rasade växellådan och byttes utan problem, men nu okt. 12 och 5400 mil hände samma igen!!! andra som haft samma problem? det är väl inte vanligt att en växellåda skall bytas vid varje service?
6Har 2010 mycket trögväxlad mellan 1-2 och3-2 sedan den var ny, har klagat om detta nu i 1,5 år och bett om de kan testa med att byta växellådsolja. Inte ens svar får jag.
7Har samma problem att den är trög att växla. Får se vad dom säger vid nästa service
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05
Citroen C5 2,0 -05
8omnolog skrev:Ja, och nu är det kris.