Nej tvärtom, konkurrensen är mellan verkstäder då det är en icke försumbar omsättning varje år i Sverige, runt 42 miljarder om jag inte läste fel.
Vad händer för kunderna om Kia nu får för sig att höja priserna med 1000% på reservdelar?
Det kan ju knappast bli sämre för mig som kund att jag får en större valfrihet?
Mekonomen servar ju Volvo, Saab och andra märken med bibehållen garantitid, ofta till lägre pris än en sk märkesverkstad, så varför skulle jag inte kunna/få serva min Kia där?
Annons
Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen
12Men du FÅR ju gå till annan (godkänd) verkstad, men då blir du av med extragarantierna. Borde man inte sätta åt Volvo då, som bara har två års nybilsgaranti (ett helt år kortare än Kia)?
Kia vil såklart säkerställa att verkstaden gör ett - i deras ögon - perfekt jobb så inte en kund kan komma in efter sex år och dra igång ett garantiärende som verkstaden på hörnet är orsak till. Detta gäller väl alla bilmärken, man måste gå till godkända, kvalificerade och licensierade verkstäder?
Återigen, varför åker inte Apple dit för samma sak? De - om något företag - begränsar ju kundernas valfrihet och vad jag vet så är det ingen domstol som klagar? Kunderna vet (i de flesta fall) om att de köper en produkt som har begränsade möjligheter till att man får välja själv.
Kia vil såklart säkerställa att verkstaden gör ett - i deras ögon - perfekt jobb så inte en kund kan komma in efter sex år och dra igång ett garantiärende som verkstaden på hörnet är orsak till. Detta gäller väl alla bilmärken, man måste gå till godkända, kvalificerade och licensierade verkstäder?
Återigen, varför åker inte Apple dit för samma sak? De - om något företag - begränsar ju kundernas valfrihet och vad jag vet så är det ingen domstol som klagar? Kunderna vet (i de flesta fall) om att de köper en produkt som har begränsade möjligheter till att man får välja själv.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen
13Jag välkomnar domstolens utslag och ser positivt på fri konkurrens 
14Funkar det för alla andra märken på t ex Mekonomen så varför skulle dom utföra ett sämre jobb på Kia?
Ett exempel från t ex husvagnsbranschen är att en ny vagn ska in på årlig fuktkontroll för att garantin ska gälla. Om t ex Polar eller Adrian säger att denna kontroll måste utföras på en märkesverkstad så ska kontrollen vara kostnadsfri för kunden. Men nu står det i nästan alla märkes servicehäften att kontrollen ska utföras, inte av vem. Så länge det är en auktoriserad firma (a k a Ärlige Börjes Husvagnar och Lösgodis) så är det helt i sin ordning och alla garantier gäller.
Det är när man börjar begränsa saker och ting som det kan vara olagligt ur konkurenshänseende. Svårare än så är det inte.
Ett exempel från t ex husvagnsbranschen är att en ny vagn ska in på årlig fuktkontroll för att garantin ska gälla. Om t ex Polar eller Adrian säger att denna kontroll måste utföras på en märkesverkstad så ska kontrollen vara kostnadsfri för kunden. Men nu står det i nästan alla märkes servicehäften att kontrollen ska utföras, inte av vem. Så länge det är en auktoriserad firma (a k a Ärlige Börjes Husvagnar och Lösgodis) så är det helt i sin ordning och alla garantier gäller.
Det är när man börjar begränsa saker och ting som det kan vara olagligt ur konkurenshänseende. Svårare än så är det inte.
15Tror att det har fastnat på ordet "garant". Hade det kallats "servicavtal" eller liknande hade det inte kommit till domstol öht...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
16Det kan det mycket väl vara.Ronnie skrev:Tror att det har fastnat på ordet "garant". Hade det kallats "servicavtal" eller liknande hade det inte kommit till domstol öht...
Det man hör om hela tiden är ju "Kias 7-åriga nybilsgaranti" och det var en av anledningarna till att vi valde Kia.
17Jag förstår inte riktigt hur du menar, det ÄR ju fri konkurrens men då kan inte Kia ge sju år utan "endast" tre. Det är väl ändå upp till Kia om de vill utöka garantin om man väljer deras verkstäder? Den grundläggande garantin - tre år - är som hos vilket annat företag som helst. Så jag förstår inte riktigt varför det ska upp i domstol? Det tråkigaste som kan hända är ju att Kia helt enkelt slopar extragarantin för trogna kunder. Ser du positivt på det också?Knorren skrev:Jag välkomnar domstolens utslag och ser positivt på fri konkurrens
Det är väl flera märken som ger extra bonus om man väljer deras verkstäder? Volvo exempelvis, de ger fri assistans om man servar hos dem. Ska de också upp i domstol? Citroen har väl också en tjänst som heter "Förlängd garanti", vilket bara gäller om man servar hos dem?
Eller har jag missat något?
18Slopar dom den 7-åriga nybilsgarantin så kommer jag att ta hänsyn till det vid valet av nästa bil.
När jag köpte bilen så var det enbart prat om att det var 7-års nybilsgaranti och att det var noga med intervallerna.
Ingenstans nämndes det att nybilsgarantin skulle vara 3 år och att resten skulle vara någon form av "trogen kund avtal".
Det känns som någon form av efterkonstruktion tycker jag.
Vi har olika åsikter om konkurrens och valfrihet och det respekterar jag, jag är iaf positiv till att saken ska prövas så får svart på vitt vad som är rätt och vad som är fel
När jag köpte bilen så var det enbart prat om att det var 7-års nybilsgaranti och att det var noga med intervallerna.
Ingenstans nämndes det att nybilsgarantin skulle vara 3 år och att resten skulle vara någon form av "trogen kund avtal".
Det känns som någon form av efterkonstruktion tycker jag.
Vi har olika åsikter om konkurrens och valfrihet och det respekterar jag, jag är iaf positiv till att saken ska prövas så får svart på vitt vad som är rätt och vad som är fel
19Jag gissar att Kia hoppar över paragrafryttarna genom att, som någon annan påpekade, kalla de sista fyra åren för "Extra garantiavtal" eller liknande.
Så enkelt borde det ju vara, så länge de har kvar sina första tre år utan reservation för vilken verkstad man anlitat.
PS. Det känns lite mystiskt att EU ska gå in och reglera sånt här, fungerade det verkligen inte innan de lade sig i?
Så enkelt borde det ju vara, så länge de har kvar sina första tre år utan reservation för vilken verkstad man anlitat.
PS. Det känns lite mystiskt att EU ska gå in och reglera sånt här, fungerade det verkligen inte innan de lade sig i?
20Hej
Knorren
Du har sju års nybilsgaranti . Både du och säjaren skrev på det avtalet. Var någonstans i serviceboken står det något annat? Du måste naturligvis uppfylla dina åtaganden om att serva bilen enligt schemat som du accepterat.
Om du köper en VW , Volvo,BMW eller något annat märke kommer du att få en mycket sämre nybilsgaranti.
Knorren
Du har sju års nybilsgaranti . Både du och säjaren skrev på det avtalet. Var någonstans i serviceboken står det något annat? Du måste naturligvis uppfylla dina åtaganden om att serva bilen enligt schemat som du accepterat.
Om du köper en VW , Volvo,BMW eller något annat märke kommer du att få en mycket sämre nybilsgaranti.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell