Helge skrev:Var med om något märkligt idag:
Körde ut på motorvägen och satte farthållaren på 110 km/h. Bilen var relativt kall, jag hade kört ca 10 min. Jag slog på färddatorn på momentan förbrukning och den visade mellan 0,79-0,85 l/mil. Det var omöjligt att komma under 0,79. Efter ytterligare ca 10 min växlade förbrukningen tvärt till mer normala 0,50-0,55 l/mil i samma hastighet. Tempmätaren stod hela tiden på normal temperatur, men växlingen mellan den höga förbrukningen och den lägre växlade alltså väldigt snabbt, som om det fanns något spjäll eller en slags choke som plötsligt slog av.
Har någon varit med om något liknande?
Jag har alltså en 1,6 crdi sw komfort business -09 som gått ca 2500 mil.
Samma sak hände mig efter några hundra mil med min nya bil (det är ju då man kollar som mest på bränsleförbrukningen). Det jag märkte var att bilen ryckte lite med farthållaren ikopplad och en mycket hög förbrukning (uppåt 0,8-0,9). Det som händer är altså att partikelfiltret rengörs genom att det sprutas in extra bränsle sent i arbetstakten. Detta värmer upp avgasrör, katalysator och partikelfilter till mycket höga temperaturer. När partikelfiltret blivit tillräckligt varmt så brinner partiklarna i det upp och det är rengjort och kan återigen samla partiklar.
Normal ska detta hända var 100 - 300 mil beronde på typ av körning. Rengöringen tar ca 10-20 minuter och startas när oljan uppnått normal temperatur i motorn. När rengöringen är klar så återgår motorn till normal funktion. Stänger man av bilen under pågående rengöring komemr detta att påbörjas igen nästa gång bilen gått varm.
Blir inte filtret rengjort på grund av många kortkörningar kan motorvarningslampan börja blinka. Då ska man ta en rejäl långtur i högre hastigheter.
Edit: Man kan klara sig från denna forcerade rengöring om man ofta kör längre turer på motorväg. Motorvägskörning under längre tider med relativt höga varvtal gör att partikelfiltret passivt rengörs och den forcerade aktiva rengöringen händer mer sällan. Vid ren motorvägskörning kan den forcerade rengöring helt utgå. En person som bara kör korta turer i stadskörning har däremot ofta forcerad rengöring.
Det som avgör när den forcerade rengöringen startar är två trycksensorer, en före och en efter partikelfiltret.