Annons

Re: Blästerskador går ej på garantin!

11
Hej!
Jag fick våran Kia Ceéd -08 omlackad för blästerskador vinter 2011. Men den årsmodellen hade ju mindre stänkskydd som dem uppdaterade 09 eller 10. Så kanske är det dem lutar sig tillbaka på?

Men stå på er för fan, inte ok att det inte skall godkännas!
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008
Annons

Re: Blästerskador går ej på garantin!

12
Har nu fått saker klargjorda som vissa av er kanske vill veta..
Efter att KIA varit "på besök" i bland annat Sverige, tog de mer eller mindre tillbaka den så kallade "garantin" för blästerskador. Tyvärr har det inte varit något som hetat "lackgaranti" utan KIA har gjort allt med "goodwill" och betalat ur egen ficka. Man har velat göra sina kunder nöjda helt enkelt och försökt fixa problemen. KIA öppnade "Goodwill-dörren" på glämt en gång i tiden men var tvungna att strama åt detta mer och mer ju fler blästerskador som upptäcktes på deras bilar. De kan ju inte gräva sin egen grav och ta ALLA fall. DOCK har man INTE stängt denna dörr utan det man gör idag är att man tar case by case. Jag fick höra att bilen inte får vara äldre än 3 år och inte gått mer än 6000 mil. Återigen, man gör alltså en besiktning och bedömning i VARENDA fall. KIA är inte det enda bilmärket som har dessa problem, utan det har BLIVIT ett KIA-problem då man uppmärksammar detta mer än hos något annat bilmärke.
Jag själv hamnade inom dessa ramar och imorgon ska jag åka och boka en tid för omlackering.
Killarna som tittade på mina skador under servicen har bara följt KIAs regler och restriktioner, därav fick jag ett nej till en början. Man ska inte skylla på verkstäderna (min personliga åsikt). Mitt tips är att skriva till KIA och förklara läget. Sedan får man därefter hoppas att just din bil "går igenom" och blir godkänd och omlackad. Till sist, jag fick även höra att KIA kommer sjösätta en ny "goodwill-hantering" från och med den 1:a oktober!
Lycka till!

Re: Blästerskador går ej på garantin!

13
De "andra" har inte samma problem. Känner inte till något bilmärke som lider av blästring från bilen på samma villkor. De bilar de vill dilla i dig om handlar om Bilar som säljs utan stänkskydd folk tror att de klarar sig. Inte i vårt klimat. Jo sportmodeller som har skärmbreddare som tar över för stänkskydd klarar sig.

Men sitter det stänkskydd ska det inte kunnas blästra. Kia gjorde en nödlösning med längre skydd på Ceed, Sportage och Soul de som drabbades mest.

Det är enbart pinsamt. Självklart ska de stå för garantin så länge stänkskydden är hela och man kör med original fälg. Allt annat är skitsnack.

Jag fick gnälla som fan om min sportage den e lackad 2 gånger nu alla fyra dörrar trots "nya" stänkskydd.

Re: Blästerskador går ej på garantin!

14
Var till BEO:s bil i Uppsala i måndags för att höra hur det gått med mitt blästrings ärende. Dom sa att det var nya direktiv där KIA betalade en "goodwill" på 5000:- om man själv fixade med att lacka om bilen. Och bilen får vara max 36månader gammal och gått max 6000mil. Om nu man ska lacka om båda sidorna på bilen lär man inte komma speciellt långt med 5000:- Undra om man orkar driva ärendet vidare eller om man ska byta bil istället, det lär ju inte bli en KIA till i alla fall.

Re: Blästerskador går ej på garantin!

15
Jag mailade Kia detta:
Jag och min fru köpte 2010 varsin fabriksny Kia Cee´d SW. Efter några månader visade det sig att hela sidorna skadats av grussprutet från hjulen. Fick besked av återförsäljaren Samuel Karlsson Bil att nya stänklappar var på väg och att bilen skulle lackas om på garantin. Våren 2011 var våra bilar till Lindesberg Bilsakdecenter (hänvisade dit av ÅF). Bilder togs då för att skicka till Kia och vi fick beskedet att det var lång handläggningstid.
Nya stänklappar blev monterade under sommaren 2011. Fick under hösten reda på att Kia bytt reklamationsblanketter och alla inskickade ärenden blivit avslagna så de skulle skickas in igen.
Våren 2012 kom beskedet att bilderna som Lindesbergs Bilskadecenter tagit var för dåliga. Nya bilder togs av ÅF sommaren 2012. Fick under sensommaren, efter påtryckningar reda på att reklamationen var avslagen pga yttre åverkan. Att detta beror på felaktiga stänklappar monterade på en fabriksny bil spelade ingen roll!

Är detta Kias offeciella svar till alla som har fått blästerskador? I sådana fall är det enkelt att lova långa garantier...


Kristoffer Molinder
Lindesberg
070 33 21 888
Fick svar att ÅF skulle kontakta mig vilket skedde i veckan. På måndag förmiddag ska min bil in på bedömning igen (oklart varför), men troligen har mina hot om ARN hjälpt... Konsumentvägledaren i kommunen tycker att det inte är något snack eftersom det är ett ursprungligt fabrikationsfel.
Cee'd SW -10 oljebrännare med komfort

Re: Blästerskador går ej på garantin!

17
Hej! Väldigt skumt det här :o Tycker det är mer intressant varför blästerskador uppstår för det borde ju handla om storleken på däcken och är verkligen 17" standard :?: för själv har jag 16" på min och har ingen skada på min bil trots körning på grusvägar och har fler bekanta som har "bara" 16"på sina bilar och har inga skador heller.Blev 17" standard från 2011 eller :?:
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Blästerskador går ej på garantin!

19
måle 10 skrev:Hej! Väldigt skumt det här :o Tycker det är mer intressant varför blästerskador uppstår för det borde ju handla om storleken på däcken och är verkligen 17" standard :?: för själv har jag 16" på min och har ingen skada på min bil trots körning på grusvägar och har fler bekanta som har "bara" 16"på sina bilar och har inga skador heller.Blev 17" standard från 2011 eller :?:
Tycker oxå att det är väldigt konstigt att vissa bilar blir blästerskadade och vissa inte.
16 " är standard även på 2011. Men vad jag förstått så blir även många bilar med 16" hjul blästrade.
Vår äldsta Ceed sw har nu rullat lite över 5000 mil och har inga blästerskador.
Verkligen ett mysterium varför bara en del bilar blir blästrade :shock: :shock:
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Blästerskador går ej på garantin!

20
Laban skrev:
måle 10 skrev:Hej! Väldigt skumt det här :o Tycker det är mer intressant varför blästerskador uppstår för det borde ju handla om storleken på däcken och är verkligen 17" standard :?: för själv har jag 16" på min och har ingen skada på min bil trots körning på grusvägar och har fler bekanta som har "bara" 16"på sina bilar och har inga skador heller.Blev 17" standard från 2011 eller :?:
Tycker oxå att det är väldigt konstigt att vissa bilar blir blästerskadade och vissa inte.
16 " är standard även på 2011. Men vad jag förstått så blir även många bilar med 16" hjul blästrade.
Vår äldsta Ceed sw har nu rullat lite över 5000 mil och har inga blästerskador.
Verkligen ett mysterium varför bara en del bilar blir blästrade :shock: :shock:
Hej!Och man skulle verkligen bli fundersam om det finns någon som kör med 17" och inte får blästerskador som kör både grus och asfalt och beror det då på att folk gasar olika vid start och kurvor :?: Knepigt att det inte verkar komma någon logisk lösning.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Skriv svar

Återgå till "Problem"