Annons

Lite små defekter

1
Hejsan!

Har nu i ca 4 månader drivit ett ärende tillsammans med min bilförsäljare mot KIA Sverige.
Det gäller en Ceéd SW -12 Premium

Det är så att i instruktionsboken samt i info från KIA så får man med små påsar att täcka bälteslåsen med när man fäller sätena bak.
Jag har EJ fått några sådana och inga andra som jag pratat med heller. Detta har orsakat att jag har fått hål i skinnet på ryggstödet för mittsätet bak.
Orsaken till detta är att under sittdynan på mittsätet så är det en liten upphöjning som är lucka till tankarmaturen, bälteslåset går ej fritt från denna när det fälls nedåt och går således inte ner helt och trycker hål på ryggstödet.

Är det någon av er här som har fått med dem här påsarna? Sett dem överhuvudtaget?

Defekt på instrumentpanelens översida passagerarsidan. Små gropar som träder igenom "vinylen" ser förjävligt ut.
Blåtanden krånglar en del på stereon.
Halvkass mottagning på radion.
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008
Annons

Re: Lite små defekter

2
Har köpt några nya Ceed SW till familjen men jag har
i alla fall inte sett några påsar med skydd. (inte saknat dom heller)
Håller med om att radion på vår nyaste bil har halvtaskig mottagning.
Funderar starkt på att byta ut den till något bättre.
Men är i övrigt nöjd med våra Kiabilar som rullar dagligen helt utan problem.
Kunde i och för sej rullat lite tystare...vägljudet är väl högt på grov asfalt.
Blir till att hitta några tystare däck när orginaldäcken är utslitna.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Lite små defekter

3
Jag har också fått hål i skinnet på ryggstödet av bälteslåset. Jag har ännu inte hunnit vara till ÅF för reklamation.
Du (fougan) kan väl hålla oss informerade hur det går. I övrigt mycket nöjd med bilen Ceed SW -12 1000 mil och inga problem.

Re: Lite små defekter

6
Halloj!

"Kul" att höra att fler inte har sett till en del som skall levereras tillsammans med bilen. Självklart kommer jag uppdatera detta ärende här.
Kan säga att verkstaden inte var så vänligt inställda från början. Så jag gick på säljaren och dem fick också nej från Kia först.
Men skam den som ger sig. Tryckte på vidare och sen gick det högre och högre upp hos Kia och sen när dem tryckte på verkstaden så var det vääääldigt trevlig ton när jag kom dit.

En annan sak också. Har någon annan köpt nya torkarblad hos eran Kia verkstad?
Glöm för bövelen inte att fråga vad dem kostar innan!!
Ja, klart har vi det sa dem. Ge mig nyckeln så sätter vi på dem här lite snabbt, godtrogen som man är så lät det ju kanon.

748 spänn senare!! Och det utgick ingen monteringskostnad, hade ju tänkt att bara få ett par i näven och sätta på själv.
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008

Re: Lite små defekter

7
Hej igen!
Har inte riktigt funnit tid att uppdatera här än.
Men, nu så är det klart att jag får ny klädsel till mitt baksäte. Denna skall bytas nästa vecka. Så långt helt kanon.

Men, verkstaden säger också att KIA sagt till dem att dem byter denna gången men aldrig igen.
Jag tyckte detta var lite konstigt då jag fortfarande inte har mottagit några "skyddspåsar". Frågade verkstaden om det var medlevererat med den nya klädseln? Nej!
Jag tog beslutet att jag får börja kontakta KIA direkt.
Dem började med att hänvisa till handlaren för att tillhandahålla påsar. Va ganska svårt att få dem att förstå att jag redan vart längst den vägen och att dem själva talat om för handlaren att det inte finns några påsar att beställa.
KIA har nu öppnat ett ärende för mig och skall återkomma i frågan (hoppas att det blir detta året).

Jag skulle vilja uppmana ER alla att kolla om ni har dessa påsarna, annars gå till era återförsäljare och kräva dem. Detta för att lägga press på KIA att faktiskt ta ansvar för något som dem själva säger skall levereras med våra bilar, men som ingen har sett. Samt att bilarna faktiskt går i sönder i avsaknad av detta tillbehör.
Speciellt då som det lyser igenom väldigt tydligt att dem själva har kommit underfund med att det är en konstruktionsmiss. Varför skulle det annars vara påsar?

Jag känner mig ganska mättad på leverantörer som högt ropar garanti utan att ta faktiskt ansvar. Bilförsäljare som inte ser en varaktig kundrelation, man blir inte så prioriterad efter man lämnat med den nya bilen.

Jag kommer driva detta ärende precis hur långt som helst, förhoppningsvis kan det även gagna ER andra. Om dem inte kan frammana dessa påsar så mitt säte ej går i sönder igen så är nästa steg ARN samt KO. Då jag påtalade felet innan 6 månader från att jag hämtade bilen ny så ligger bevisbördan på försäljaren och jag kommer strida till graven på ett återköp då varan ej kan användas enligt tillverkarens beskrivning.

KRÄV ERA SKYDDSPÅSAR, det är till fördel för oss alla!
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008

Re: Lite små defekter

9
Om du slår upp kapitlet om hur man fäller sätena så är det i slutet där. Inte precis där det förklaras hur man fäller utan efter vilket också är lite lustigt.
Borde stå med stor gul text att man inte skall glömma påsarna eftersom att saker går sönder när man inte använder dem.
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008

Re: Lite små defekter

10
Har nu fått ny klädsel till baksätet som verkstaden monterat. Det bästa är nog ändå att Kia inte stod för klädseln utan debiterade min försäljare för denna. Påsar vill dem inte kännas vid, fortfarande inte fått något svar i mitt ärende hos Kia själva.
Min försäljare ordnar påsar till mig på eget bevåg utan inblandning av Kia. (Börjar säkert tröttna lite på mig :? )

Funderingarna börjar luta åt Vi Bilägare, det var ju efter skriverier där som dem nya stänkskydden kom.

Ser att många av er läst tråden men inte mycket respons. Har ni inte fått hål, fäller ni inte sätena eller skiter ni bara i det?
Inte för att misskreditera er utan av nyfikenhet om folk inte bryr sig om vad som skall levereras med.
Tomma tunnor skramlar alltid mest!

IMPERIAL CROWN 1966
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW PREMIUM 2012
KIA CEED 1,6 CRDI EX 2008
Skriv svar

Återgå till "Problem"