Hej!
Jag har haft en del diskussioner med Hedin bil i Borås om hur rimligt det är att bromsskivorna blir skeva efter ca 1200 mil och de har svarvat allihop på bilen vid ca de milen.
Efter att jag fått ett utbrott på dem om att de skulle ha 5200kr för detta, då jag ansåg att det är garanti, slapp jag betala.
(Det var den korta versionen av det hela.)
I vilket fall återkom problemet efter 120 mils körning.
Hedin ville inte på något vis kännas vid någon som helst garanti, varken på jobbet eller att det är något fel på bilen.
De säger att oken kärvar och det är normalt och att alla 4 skivor var skeva. (omg.)
I vilket fall så kom vi inte fram till något alls (förutom att de inte har en mikrometer att kontrollera vilken/vilka skivor som är skeva. Jag har till och med en i mitt garage...) och jag struntade i det hela.
Vi har nu kört ett par tusen mil med mer eller mindre skakningar i ratten vid inbromsning.
Jag vägrade nämligen helt låta dem byta skivor, som de ville, både för det hutlösa-bedrägeriliknande priset jag fick på detta, men framför allt att de inte lämnade garanti på de skivorna heller, mer än att "Det får vi ta en diskussion om i så fall då"...
Häromdagen bytte vi däck på bilen och i samband med detta upptäckte jag att bromsar vänster fram och höger bak låg an.
Jag skaffade belägg och rev ner alltihop (jag har lagat bilar i snart 25 år, men tröttnade på det helt för några år sedan).
Då visar det sig att det är handbromsen som ligger an på höger hjul och det är den lilla mekaniska armen, som wiren drar i, som kärvat. Ingen smörja alls på den leden.
Bromsokets kolv och glidkolvarna var helt ok. En ordentlig rengöring och skrapning av anläggningsytorna för beläggen och allt är som nytt!
Fram är det likadant, kolven i oket fungerar mycket bra, men däremot är en av glidkolvarna i bygeln het stum. I skruvstädet och vrider så mycket jag vågar, får jag till slut loss den. Allt fett bort/eller saknat från början och rost.
Ordnar till allt och sätter ihop det igen.
Till saken hör att Hedin bil i Borås servat denna bil, varje år och dessutom på grund av mina bromsåsikter, smort upp oken extra gånger, enligt dem.
Jag finner alltihop mycket svårt att tro på, för att vara ärlig.
Min mening är inte att hänga ut enskilda verkstäder, men jag känner inget vidare förtroende alls för någon verkstad.
Mitt råd till andra med dessa bilar är att ta ner bromsarna ordentligt, varje år och se till att det rör sig riktigt.
Det är, enligt mig, ingen skillnad på Kians bromsar och vilken annan bil som helst, i stort sett samtliga har problem, som jag ser det.
Tja, det var lite om vår bil i alla fall.
Finns några bilder på denna länk, om någon vill se: (lite om lacken, som jag skriver om i annan tråd också)
https://picasaweb.google.com/1120638726 ... 9ofVp-OVTA#
Ha en fin dag!
mvh Alex
Annons
Re: Bromsar eller inte bromsar, det är frågan.
2Tack för tipset, många verkstäder erbjuder ju sig i samband med service att smörja upp bromsarna... eller vad de nu gör och inte gör.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
3Förstår dig Alex, har haft samma bromsproblem nästan sedan bilen var ny. Klart att bilen inte skall ha skeva skivor.
Man skall ju inte ha sådana problem i en ny bil.
Man skall ju inte ha sådana problem i en ny bil.
4Men nog måste väl koll av bromsar och evenuell uppsmörjning ingå
som en punkt i sevicen ??????
som en punkt i sevicen ??????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
5Hej!
Enligt Hedins verkstadschef ingår det "uppsmörjning" av bromsar varannan service.
Han påstår ju dock att detta ska göras varje service.
Det får kunden be om...
De har i alla fall inte smort mina bromsar, på någon av de första två servicearna.
Inte heller när de svarvade skivorna. (se mitt första inlägg).
Jag har dock upplevt en förbättring hos Hedin, de senaste gångerna.
Jag vet inte om det är att de försöker ordna till sig eller om det är tillfälligheter.
Enligt Hedins verkstadschef ingår det "uppsmörjning" av bromsar varannan service.
Han påstår ju dock att detta ska göras varje service.
Det får kunden be om...
De har i alla fall inte smort mina bromsar, på någon av de första två servicearna.
Inte heller när de svarvade skivorna. (se mitt första inlägg).
Jag har dock upplevt en förbättring hos Hedin, de senaste gångerna.
Jag vet inte om det är att de försöker ordna till sig eller om det är tillfälligheter.
6Jag har meckat med bilar i 35 år och jag har aldrig behövt smörja upp bromsoken med jämna intervaller.
När jag bytt klossar så brukar jag smörja upp alla pinnar och gliddetaljer.
Kolvarna är ju inkapslad med gummin och skall inte behöva smörjas, särskilt inte på ny bil.
Däremot på en gammal bil där kolvarna blivit dåliga och glidytorna rostat-ärjat finns det återkommande behov av att
Med en spruta spraya in olja mellan kolv och gummi.
När jag bytt klossar så brukar jag smörja upp alla pinnar och gliddetaljer.
Kolvarna är ju inkapslad med gummin och skall inte behöva smörjas, särskilt inte på ny bil.
Däremot på en gammal bil där kolvarna blivit dåliga och glidytorna rostat-ärjat finns det återkommande behov av att
Med en spruta spraya in olja mellan kolv och gummi.
7Nog ingen som menar att man ska göra hål i gummidamasken och spruta
in olja där. Utan bara kolla så att beläggen löper som dom ska. Om dom
inte gör det..plocka av dom och rengöra glidytorna i oket. Montera tillbaka
bromsklossarna.
Menar att nog måste den kollen och eventuella rengöringen ingå i sevicen
samtidigt som man kollar bromsklossarnas slitage.
in olja där. Utan bara kolla så att beläggen löper som dom ska. Om dom
inte gör det..plocka av dom och rengöra glidytorna i oket. Montera tillbaka
bromsklossarna.
Menar att nog måste den kollen och eventuella rengöringen ingå i sevicen
samtidigt som man kollar bromsklossarnas slitage.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
8Hej!
Ja, här är läge för missuppfattning, ser jag.
Vad jag menar är att glidkolvarna fastnar, inte okens inre kolvar.
Även att beläggen rostar och expanderar, vilket gör att de kilar fast sig i byglarna.
Vad Hedin menar med att smörja upp bromsarna, vet jag inte.
Bak är det ju lite leder till handbromsen som kan kärva (vilket det gjort på min, som jag skrivit om innan).
Min poäng med hela inlägget är att min verkstad inte på något vis smort någonting i bromsväg, enligt mig.
Ja, här är läge för missuppfattning, ser jag.
Vad jag menar är att glidkolvarna fastnar, inte okens inre kolvar.
Även att beläggen rostar och expanderar, vilket gör att de kilar fast sig i byglarna.
Vad Hedin menar med att smörja upp bromsarna, vet jag inte.
Bak är det ju lite leder till handbromsen som kan kärva (vilket det gjort på min, som jag skrivit om innan).
Min poäng med hela inlägget är att min verkstad inte på något vis smort någonting i bromsväg, enligt mig.
9Ja det låter ju som missförstånd. Vad gäller gamla bilars ok så räcker det att lyfta lite på okets gummi och med en spruta skicka in lite olja, man behöver inte göra hål. Utanpåliggande gliddetaljer mår ju bäst av att vara så rena som möjligt och väl insmorda.det brukar ju även här finnas gummi som i viss mån skyddar glidfettet.
Det brukar räcka att göra detta vid byte av klotsar om konstruktionen nu inte är dålig för då kanske det krävs oftare.
Jag har svårt att tänka mig att det ingår smörjning av bromsar i en service men jag kan ha fel, har iallafall aldrig hört det förrut.
Det brukar räcka att göra detta vid byte av klotsar om konstruktionen nu inte är dålig för då kanske det krävs oftare.
Jag har svårt att tänka mig att det ingår smörjning av bromsar i en service men jag kan ha fel, har iallafall aldrig hört det förrut.
10hade exakt samma problem som dig med handbromsen på högra hjulen, den låg på och ett dovt ljud kunde höras ibland, den lille armen var helt fastkärvad, fick pynja bort allting och riktigt ta i med hårdhanskarna för att får den att börja glida igen. verkar vara ett typ fel på kia ceed.
har dock ej had några problem med de andra bromsarna.
har dock ej had några problem med de andra bromsarna.
buurt skrev:Hej!
Jag har haft en del diskussioner med Hedin bil i Borås om hur rimligt det är att bromsskivorna blir skeva efter ca 1200 mil och de har svarvat allihop på bilen vid ca de milen.
Efter att jag fått ett utbrott på dem om att de skulle ha 5200kr för detta, då jag ansåg att det är garanti, slapp jag betala.
(Det var den korta versionen av det hela.)
I vilket fall återkom problemet efter 120 mils körning.
Hedin ville inte på något vis kännas vid någon som helst garanti, varken på jobbet eller att det är något fel på bilen.
De säger att oken kärvar och det är normalt och att alla 4 skivor var skeva. (omg.)
I vilket fall så kom vi inte fram till något alls (förutom att de inte har en mikrometer att kontrollera vilken/vilka skivor som är skeva. Jag har till och med en i mitt garage...) och jag struntade i det hela.
Vi har nu kört ett par tusen mil med mer eller mindre skakningar i ratten vid inbromsning.
Jag vägrade nämligen helt låta dem byta skivor, som de ville, både för det hutlösa-bedrägeriliknande priset jag fick på detta, men framför allt att de inte lämnade garanti på de skivorna heller, mer än att "Det får vi ta en diskussion om i så fall då"...
Häromdagen bytte vi däck på bilen och i samband med detta upptäckte jag att bromsar vänster fram och höger bak låg an.
Jag skaffade belägg och rev ner alltihop (jag har lagat bilar i snart 25 år, men tröttnade på det helt för några år sedan).
Då visar det sig att det är handbromsen som ligger an på höger hjul och det är den lilla mekaniska armen, som wiren drar i, som kärvat. Ingen smörja alls på den leden.
Bromsokets kolv och glidkolvarna var helt ok. En ordentlig rengöring och skrapning av anläggningsytorna för beläggen och allt är som nytt!
Fram är det likadant, kolven i oket fungerar mycket bra, men däremot är en av glidkolvarna i bygeln het stum. I skruvstädet och vrider så mycket jag vågar, får jag till slut loss den. Allt fett bort/eller saknat från början och rost.
Ordnar till allt och sätter ihop det igen.
Till saken hör att Hedin bil i Borås servat denna bil, varje år och dessutom på grund av mina bromsåsikter, smort upp oken extra gånger, enligt dem.
Jag finner alltihop mycket svårt att tro på, för att vara ärlig.
Min mening är inte att hänga ut enskilda verkstäder, men jag känner inget vidare förtroende alls för någon verkstad.
Mitt råd till andra med dessa bilar är att ta ner bromsarna ordentligt, varje år och se till att det rör sig riktigt.
Det är, enligt mig, ingen skillnad på Kians bromsar och vilken annan bil som helst, i stort sett samtliga har problem, som jag ser det.
Tja, det var lite om vår bil i alla fall.
Finns några bilder på denna länk, om någon vill se: (lite om lacken, som jag skriver om i annan tråd också)
https://picasaweb.google.com/1120638726 ... 9ofVp-OVTA#
Ha en fin dag!
mvh Alex
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld