Annons

Nyköpt ceed -08 med några problem

1
Hej!

Mitt första inlägg här då detta är min första kia Ceed. Valet föll på den då jag fick den väldigt billigt pga av några "små" problem. Bilen är alltså en Kia ceed 2.0 CRDi Kombi från 2008. Den har gått 7400mil i dagens läge och är osäker på om nybilsgarantin fortfarande gäller. Köpte denna då jag behöver en billig diesel för att jag och sambon har flyttat ut från stan (4,5mil enkel resa till jobb).

Jag listar felen under så får någon som kan det bättre komma med förslag.

1. Stereons knappar reagerar inte alls förutom volymratten/frekvensratten = kan höja/sänka samt ändra frekvens (rattens knappar fungerar utmärkt) men ingen annan knapp fungerar.

2. Fläktreglagen sitter fast = kan ej styra fläkten via knapparna det som fungerar är defrost då den blåser fullt på rutan fram annars blåser den bara ur de små hålen ovanför "huvudhålen" oavsett läge

3. Kyler inte riktigt = blir inte kallt i bilen även om den står på LOW eller AUTO. Skall kolla kylmedlet i morgon hos en ac kille men känns inte riktigt som att det är det som är fel då jag läst lite andra trådar.

Tack på förhand!
Annons

Re: Nyköpt ceed -08 med några problem

2
Hybenos skrev:Hej!

Mitt första inlägg här då detta är min första kia Ceed. Valet föll på den då jag fick den väldigt billigt pga av några "små" problem. Bilen är alltså en Kia ceed 2.0 CRDi Kombi från 2008. Den har gått 7400mil i dagens läge och är osäker på om nybilsgarantin fortfarande gäller. Köpte denna då jag behöver en billig diesel för att jag och sambon har flyttat ut från stan (4,5mil enkel resa till jobb).

Jag listar felen under så får någon som kan det bättre komma med förslag.

1. Stereons knappar reagerar inte alls förutom volymratten/frekvensratten = kan höja/sänka samt ändra frekvens (rattens knappar fungerar utmärkt) men ingen annan knapp fungerar.

2. Fläktreglagen sitter fast = kan ej styra fläkten via knapparna det som fungerar är defrost då den blåser fullt på rutan fram annars blåser den bara ur de små hålen ovanför "huvudhålen" oavsett läge

3. Kyler inte riktigt = blir inte kallt i bilen även om den står på LOW eller AUTO. Skall kolla kylmedlet i morgon hos en ac kille men känns inte riktigt som att det är det som är fel då jag läst lite andra trådar.

Tack på förhand!
Välkommen till Kia carclub. :)
Du har 7 års garanti om service är gjord på av Kia godkänd verkstad och att den skett varje år (+ - 1 månad på ett ungefär) eller var 3000:e mil, vilket som kommer först.
1. Problem med huvudenhet är känt. Finns en del trådar om det. Bör kunna få den utbytt.
2+3. Samma här, ett känt fel på luftkonditioneringen. Är någon givare som ger fel signaler till kliman.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Nyköpt ceed -08 med några problem

3
Förstod nästan det angående stereon och funderar på att köpa en "eftermarknads" istället. Finns en hel del som är anpassad för panelen för dryga 2500-3000kr. Känns inte som att dom kommer att släppa på garantin då servicen ej följts och missats vid ett tillfälle. Då har jag förstått det som att garantin försvinner.

Får se vad AC killen säger så får jag återkomma.