6
av pope
Lite till
Håller ihop bra
Asiatiska bilar framställs ofta som problemfria och driftsäkra. Och inte utan anledning. Kia Ceed verkar överlag hålla ihop bra men helt bekymmersfritt ägande kan man inte ta för givet. Ett par erkända konstruktionsmissar finns. Det främsta rör blästringsskador som uppkommer på dörrar och skärmar, fram som bak.
Lacken är tunn och tål inte stensprutet som de för små stänkskydden inte kan hindra. Även om lackgarantin egentligen inte täcker stenskott har Kia gått in och tagit problemet på garantin. Omlackning, skyddstejp och längre stänkskydd är några åtgärder.
Men trots Kias inställning centralt har många kunder fått tjata på sina verkstäder för att få en åtgärd. Detta gäller även rost på bakluckan som liksom blästringen är relativt vanligt. På detta följer att en del ägare har haft problem med dålig karosspassning som medfört kärvande dörrar och backlucka. Ibland har dessa skavt på lacken och rost uppkommit. En del har haft bekymmer med elfunktioner och andra med ryckig motorgång, svajande innerbelysning och lysande motorlampa.
Trögt att växla
Svårt att få i backen och trögt mellan ettan och tvåans växel är annat som en del ägare nämner.Överlag verkar Ceed hålla en standardnivå vad gäller problemfrihet. Men utan garantin hade nog många tröttnat på blästringsproblem och rostig baklucka.
När vi testat Ceed har vi framförallt stört oss på den dåliga komforten. Hård fjädring kombineras med mycket vägljud och tunt och hårt stoppade stolar. Ceed fungerar bäst för den som inte är så komfortkänslig eller inte kör så långa sträckor. Och uppenbarligen nöjer sig många Ceedköpare med den låga komfortnivån. Köregenskaperna är bra och bilen är rapp i reaktionerna. Halvkombimodellen är den direkta Golfutmanaren men kombin är storsäljaren (som vanligt i Sverige). Att Ceed säljer så bra beror till stor del också på att den är miljöbilsklassad, även i kombiutförande med dieselmotor. 1,6 CRDi heter motorn som numera ger 115 hästkrafter i basutförande och 128 hästar med komfortpaketet (som de flesta väljer).
Dieseln är dyrare i inköp
När motorn lanserades fanns den bara med 115 hästar, men det fanns även en 2-litersdiesel på 140 hästar som var standard i tredörrars ProCeed samt en klenare 90-hästardiesel. Värt att notera är att tvålitersmotorn har kamrem medan 1,6-liters motorerna har kamkedja. Vill man ha bensinmotor finns 1,4-liters versionen med 105 hästkrafter samt 1,6-liters med 122 hästar och 2,0-liters på 143 hästar.
Skillnaden i förbrukning mellan diesel och bensin är inte så stor men dieselbilen är klart dyrare i inköp. Därför krävs det att man har lite längre årlig körsträcka för att motivera dieselmotor. Dieselmotorns fördel är vridmomentet men samtidigt känns den omodern (senaste versionen är dock helt okej) och bensinaren har en trevligare karaktär.
Kolla serviceboken
Ceed är överlag ett bra begbilsval och utbudet är gott. Men se till att bilen har fullstämplad servicebok med alla servicar utförda på auktoriserad Kiaverkstad. Och provkör innan för att se om du kan fördra den dåliga komforten.