Annons

Ojämna bromsar

1
Hade bilen inlämnad nu då jag var borta ett par dagar, de skulle bla fixa bromsarna som jojjar när man bromsar mjukt.

Blev uppringd igår och de sa att de hade smörjt upp glidoken bak då det var de som kärvade pga vägsalt.
Tyckte det lär liet märkligt då jag aldrig tidigare någonson haft problem med glidok på alla mina andra bilar.

Hämtade bilen idag och märkte direkt att bromsarna var ju som vanligt, bilen gungar fram då man bromsar mjukt i 50-70kmph.

ni andra som haft samma fenomen hur fick ni det åtgärdat?

De bytte även dämparna till backluckan pga att den knappt orkade hållas uppe, funkar fint nu.

Sedan det bästa av allt, de hade gjort någon mjukvaruuppdatering i stereon, och vilken skillnad det blev.

Jaghade ju som bekant riktigt kass ljud, helt platt utan den minsta tillstymmelse till dynamik, nu låter det riktigt ok, inte i HIFI klass såklart men nu fins det iaf dynamik och betydligt mer bas och tryck i musiken.
Annons

Re: Ojämna bromsar

2
Droopy skrev:Hade bilen inlämnad nu då jag var borta ett par dagar, de skulle bla fixa bromsarna som jojjar när man bromsar mjukt.

Blev uppringd igår och de sa att de hade smörjt upp glidoken bak då det var de som kärvade pga vägsalt.
Tyckte det lär liet märkligt då jag aldrig tidigare någonson haft problem med glidok på alla mina andra bilar.

Hämtade bilen idag och märkte direkt att bromsarna var ju som vanligt, bilen gungar fram då man bromsar mjukt i 50-70kmph.

ni andra som haft samma fenomen hur fick ni det åtgärdat?

De bytte även dämparna till backluckan pga att den knappt orkade hållas uppe, funkar fint nu.

Sedan det bästa av allt, de hade gjort någon mjukvaruuppdatering i stereon, och vilken skillnad det blev.

Jaghade ju som bekant riktigt kass ljud, helt platt utan den minsta tillstymmelse till dynamik, nu låter det riktigt ok, inte i HIFI klass såklart men nu fins det iaf dynamik och betydligt mer bas och tryck i musiken.
Skeva skivor ifram, hur vanligt som helst på Cee'd.

Låter intressant om stereon, ska be dem uppdatera min på servicen nästa vecka.
Senast redigerad av Grief den 10 mar 2012, 12:20, redigerad totalt 1 gång.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

3
Skeva skivor fram, och hur vanligt som helst säger du.

Man undrar ju vad de håller på med på verkstaden då, de kunde väl åtminstonde mätt upp framskivorna, för de lär väl ha känt till problemet om det är så vanligt.

Det är sånt här som irriterar mig med verkstäder, nu måste man in en gång till bara för att de inet orkar göra rätt från början.

Blev själv helt paff över det där med stereon, men undrar vad fasiken de gjort, han sa bara något om uppdatering av mjukvara enligt Kias rekomendationer, bla bla ( hörde inet helt hundra då det var ett jäkla surr i bakgrunden).

Nu hör man tom skillnad då man höjer och sänker basen, förut hände i princip nada från -10 till +10.

4
Ringde idag och påpekade att bromsarna fortfarande tog ojämt.

"ok, jamen då får vi ta in den igen och mäta upp dom. de kan ju vara lite skeva" får man till svar, vad är problemet med dagens verkstäder egentligen, hur svårt ska det vara att göra rätt på en gång.

In med bilen på Ons igen.......

5
Droopy skrev:Ringde idag och påpekade att bromsarna fortfarande tog ojämt.

"ok, jamen då får vi ta in den igen och mäta upp dom. de kan ju vara lite skeva" får man till svar, vad är problemet med dagens verkstäder egentligen, hur svårt ska det vara att göra rätt på en gång.

In med bilen på Ons igen.......
Service idag - ingen ny mjukvara fanns till stereon. Den var "på väg ut" till verkstäderna enligt dem.

Anmärkte på bromsarna och de noterade att viss obalans fanns i dem, verkstaden skulle göra ett ärende till KIA, men de trodde inte att KIA skulle ta det - jag skulle nämligen ha kommit direkt när jag upptäckte det!

Ringde faktiskt säljaren efter 3 veckor, förra året, och anmärkte på bromsarna - "Vänta till första servicen, så löser verkstaden det". Ska det vara så jävla svårt att vara ärlig och konsekvent???
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

6
Då vetetusan vad de har gjort med min stereo, betydligt bättre än för låter det iaf. Kankse var någon gammal mjukvara som jag inte haft el nåt. Sa de något om vad den "nya" mjukvaran skulle fixa?

ringde verkstaden vid fyratiden ang att jag fått förhinder i morgon och inet kunde komma med bilen, det var tur det sa han, för vi har inte fått hem dina bromskivor heller.'

De hade ingen tanke på att ringa mig,hade jag inte ringt själv hade man stått där i morgon och fått beställa en ny tid förmodligen.'

Bedrövligt om de nekar dig nya bromsar iom att felet uppstod redan efter tre veckor.

Jag skulle ha kontaktat säljaren om du blir nekad så får han ordna det med verkstaden, är han det minsta smart så ser han till at du får bromsarna reparerade.