Annons

Rost på Kia Cee'd - allmänt

1
Jag hämtade alltså ut min nya (alltså ny helt och hållet, inte bara för mig) Kia Cee'd SW igår.

Jag hade tidigare en Opel Zafira 2006 som jag hade sedan 200 mil dvs nästan ny och när den fyllde 5 år så insåg jag att bilen jag tänkte ha i ca 10 år var rejält upprostad. Stora delar togs på garantin, men mycket fanns kvar och det som lackades om (alla dörrar, sparklådor och bakskärmar) kommer säkert tillbaka inom några år.

Nå, min fråga eftersom jag har tanken att behålla Kian i antingen 6,5 år (om jag vill sälja precis innan garantin går ut) eller minst 10 år (dvs när den i princip inte har något värde kvar) är om man borde kosta på den någon sorts kompletterande behandling så inte rosten blir det som gör att jag måste göra mig av med bilen i förtid, och dessutom då förlora massa pengar på det.

Jag har läst mig till att rostskyddet på Cee'd är högst acceptabelt, men man vet ju aldrig hur det är i verkligheten.

Någon som har kunskap och info?
Annons

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

2
Av vad man kan läsa i olika tester (bla vi bilägare) som gjorts så kan man konstatera att om man tänkt ha bilen (Vilket märke som heslt) längre än 5-6 år så bör man komplettera rostskyddet med någon sort behandling. Nu pratar jag inte kosmetiskt alltså lacken utan underrede mm.

Men att t.ex lackförsegla BÖR ju avhjälpa en del rost problem i lacken eftersom man får ett bättre skydd mot salt,smuts och annat.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

3
Japp lackförsegling hjälper till en viss del, och är man bara noggrann så gör det mer än man tror på lacken i
förebyggande syfte, och detta kan man göra själv om man inte värderar sin tid såpass mycket att man låter en
verkstad göra det :)

Angående rosten i allmänt, så är det alltid en bra idé att köra en rostskyddsbehandling på underredet om man tänkt
att behålla bilen länge, dock är det inte gratis.
Jag har hoppat detta fast jag har tänkt att ha bilen länge, är dock väldigt noga med att tvätta underredet och
kommer ha lite extra koll, så jag får se om jag kommer ångra mig att jag inte tog någon behandling :)

Sen har du säkert läst om lacksläpp på baklucka, både runt rutan på framsidan, samt innanför, så håll lite extra koll
där, och ta det med verkstaden direkt om du skulle upptäcka något.
Får hoppas du inte har den oturen dock, för det är inte roligt på en ny bil.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

4
Finns en saga som heter "Kjesarens nya kläder". Lackförsegling är i mitt tycke klart jämförbart. Man betalar en massa för - en blank bil. Men visst en blank yta repellerar bättre än en som inte är det.

Men var och en blir salig på sin tro, och tror man på det så ska man absolut lägga pengarna på lackförsegling.
Skulle tro att man ska hålla sig till de stora aktörerna, för jag tror att det luras en del i denna bransch...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

5
Det som blir rostangripet på en KIA eller villken bil som helst är väl styrleder och andra rörliga delar undertill.
Kommer det verkligen till en punkt att dessa komponenter blir så rostangripna att de måste bytas, innan de gett upp pga av påfrestningar, dvs av att man använder bilen?

Skall man verkligen betala tusentals kronor för en rostbehandling, när besiktningsmannen ändå 5 år senare säger att styrleden gett upp?

Tror att det istället är mycket klokare att spola bilen undertill oftare vintertid, som det också rekomnderas i KIA:as instruktionsbok. Självbetjänings tvättar finns ju nästan i varenda gathörn numer, kostar max 20 lappen för en fullgod tvätt med högtryck.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

6
RobinSW skrev:Det som blir rostangripet på en KIA eller villken bil som helst är väl styrleder och andra rörliga delar undertill.
Kommer det verkligen till en punkt att dessa komponenter blir så rostangripna att de måste bytas, innan de gett upp pga av påfrestningar, dvs av att man använder bilen?

Skall man verkligen betala tusentals kronor för en rostbehandling, när besiktningsmannen ändå 5 år senare säger att styrleden gett upp?

Tror att det istället är mycket klokare att spola bilen undertill oftare vintertid, som det också rekomnderas i KIA:as instruktionsbok. Självbetjänings tvättar finns ju nästan i varenda gathörn numer, kostar max 20 lappen för en fullgod tvätt med högtryck.
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att man slipper rost under bara genom att spola. Hur ofta då i så fall, varje dag? Dessutom kommer bilen aldrig bli riktigt torr under vinerhalvåret heller. Saltet är rejält svårt att få bort och kommer tillbaka dagen efter.

Min förra bil, Opel Zafira, hade efter dryga fem år rostskador under bilen. Mitt på, så det är svårt att begripa varför annat än att slitskyddet som lagts på har släppt så plåten blir mottaglig för syret.
Å andra sidan har jag haft många bilar och ingen har på så kort tid fått rostskador på det sättet som Opeln fick. Så jag vet inte om det är värt att kosta på bilen eller om man kan räkna med att den håller i 10 år ändå.

Re: Rost på Kia Cee'd - allmänt

7
mattiasbredberg skrev:
RobinSW skrev:Det som blir rostangripet på en KIA eller villken bil som helst är väl styrleder och andra rörliga delar undertill.
Kommer det verkligen till en punkt att dessa komponenter blir så rostangripna att de måste bytas, innan de gett upp pga av påfrestningar, dvs av att man använder bilen?

Skall man verkligen betala tusentals kronor för en rostbehandling, när besiktningsmannen ändå 5 år senare säger att styrleden gett upp?

Tror att det istället är mycket klokare att spola bilen undertill oftare vintertid, som det också rekomnderas i KIA:as instruktionsbok. Självbetjänings tvättar finns ju nästan i varenda gathörn numer, kostar max 20 lappen för en fullgod tvätt med högtryck.
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att man slipper rost under bara genom att spola. Hur ofta då i så fall, varje dag? Dessutom kommer bilen aldrig bli riktigt torr under vinerhalvåret heller. Saltet är rejält svårt att få bort och kommer tillbaka dagen efter.

Min förra bil, Opel Zafira, hade efter dryga fem år rostskador under bilen. Mitt på, så det är svårt att begripa varför annat än att slitskyddet som lagts på har släppt så plåten blir mottaglig för syret.
Å andra sidan har jag haft många bilar och ingen har på så kort tid fått rostskador på det sättet som Opeln fick. Så jag vet inte om det är värt att kosta på bilen eller om man kan räkna med att den håller i 10 år ändå.

Spolningen är tillför att spola bort skit som sätter sig under bilen, i skiten samlas det fukt, och i det salt på vinterhalvåret. Jag går med den uppfattningen att en underedes spolning gör gott mot detta, även om man inte till 100% förebygger rost, ökar man livslängden avsevärt än att låta bli att spola överhuvudtaget.

Men att kosta på bilen flera tusenatls kronor för en underredes behandling ligger långt ner på min bilvårdlista.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]
Skriv svar

Återgå till "Problem"