Annons

Motor

1
Ska till att byta motor på en 2011 diesel.
Hoppet om att renovera den försvann när jag släppte tråget och hittade flera cm stora metallbitar :/

Har dock problem med att hitta en motor.
Aktuella bilen är en manuell och samtliga i rätt års spann på bildelsbasen är automat.

Av nån anledning så har motorer till automat oxh manuell olika originalnr.
Nån som vet varför? Vad skiljer på dom om något?
Kia kunde inte svara på frågan.

Douglas
Annons

Re: Motor

2
Tror inte det skiljer något faktiskt, mer än en siffra i art.nr. Kan ju ev. vara nån skillnad mot vevaxeln, där svänghjulet ska bultas fast, men det tror jag går att lösa.
152F12FU00 heter din motor, med manuell växellåda och AWD om du har en Sorento 2.2CRDi Euro5 tillverkad 2009-2012.
153F12FU00 heter motsvarande motor fast med automat istället.

Sen finns det en massa olika varianter och artikelnummer beroende på avgaskrav och exakt tillverkningsdatum, men i det stora hela är det likadana motorer.
Så länge du flyttar över all elektronik från befintlig till ny motor ska det funka.

Re: Motor

3
Tänk även på att carnivalen hade samma 2,2 crdi som kan vara märkt med annat art-nr. Vet att sorenton var inte jättevanlig med manuell låda.
Sen är det ju samma motor utan mekaniska ändringar fram till 2014 (alltså även på XM-facelift)
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Motor

4
MrD79 skrev:Ska till att byta motor på en 2011 diesel.
Hoppet om att renovera den försvann när jag släppte tråget och hittade flera cm stora metallbitar :/

Har dock problem med att hitta en motor.
Aktuella bilen är en manuell och samtliga i rätt års spann på bildelsbasen är automat.

Av nån anledning så har motorer till automat oxh manuell olika originalnr.
Nån som vet varför? Vad skiljer på dom om något?
Kia kunde inte svara på frågan.

Douglas
Är väl 7års garanti på Kian? Inget dom tar?
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062

Re: Motor

5
De flesta lite äldre Sorento har gått som firma/företagsbilar eller bara allmänt misskötta och har därför nästan aldrig garanti kvar.
Det är betydligt vanligare med misskötta servicar på Sorento än på någon annan modell, det är min erfarenhet iallafall.
Skriv svar

Återgå till "Problem"