Annons
Annons

Re: Var tankar man bästa dieseln?

2
Svavelfri europadiesel får säljas i Sverige, menden beskattas med ca 40 öre mer skatt än den svenska MK1 dieseln. Tyvärr så finsn det inget bolag som saluför denan diesel mot privatpersoner

Jag har tankat europadiesel på en mack för arbetsmaskiner där de för tillfället hade europadiesel. Det gjorde ca 0,5dl milen i förbrukning på den tanken mot normalt.

Europadiesel innehåller ca 3% mer energi per liter. Vilket normalt garanterar en förbättring av förbrukningen med 3%.

Statoil sålde europadisel på sina mackar i Jönköping under Elmiamässan för lastbilar.

Ananrs är enda chansen att tanka utomlands i Norge, Danmark, Finland, Tyskland eller övriga EU.

Alla i EU har svavelfri europadiesel. Sverige är enda landet med MK1. MK1 finns att köpa i tyskland, då kallas den för "City Diesel".
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Var tankar man bästa dieseln?

4
Prova runt lite bland olika dieseltillverkare.
Jag tycker rent subjektivt att man får en bättre gasrespons och jämnare gång på diesel från Statoil eller Preem. Shells diesel tycker jag att bilen knackar mer med, samt att man får sämre gasrespons. På OkQ8 så är det någonstans mitemellan statoil och shell.

Men det är bara subjektiv bedömning, är säkert bara så att man lurar sig själv att tro något som inte finns..

Men om man får tagi europadiesl så är det verkligen en stor skillnad mot allt annat.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Var tankar man bästa dieseln?

5
Jag har svårt att tro på att det skulle skilja något nämnvärt mellan mackarna. De får väl dieseln från samma raffinaderier? Det som kan skilja är möjligtvis att vissa "spetsar" med en egen tillsats (Statoil och Preem). Frågan är dock om denna tillsats gör någon skillnad på förbrukningen. Vad tror ni?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

Re: Var tankar man bästa dieseln?

6
kalle2345 skrev:Ryktet säger att det är den svenska dieseln som gör att Ceed CRDI
drar mer än vad fabriken uppger.
Någon som har lyckats hitta en bra diesel någonstans som
ger lägre förbrukning? Isåfall vilken station.
Samma skit på alla stationer, typ. :)

Att inte uppgiften om förbrukning stämmer beor på att den bil du har körs utomhus och inte på rullande landsväg inomhus. Din bil har även inredning ( = extra vikt) samt AC (= extra belastning, dessutom så sitter du i din bil när du kör den.

Skämt åsido, förbrukningen tas fram med en bil på rullande landsväg inomhus, utan extra belastningar såsom fartvind, vikt och bl.a. AC.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Var tankar man bästa dieseln?

7
I sverige är skillnaderna mellan stationerna i Sverige är minimala. Shell har lite lägre cetanvärde och Preem har lite högre i genomsnitt, ananrs är det samma gojja.

Jämför man däremot mot resten av EU så är det stor skillnad mellan den svénska och europeiska dieseln. Det är två helt skillda specifikationer.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Var tankar man bästa dieseln?

8
Samma diesel i nästan alla pumpar i Helsingborg iallfall då det mesta kommer från Preems cistern i Helsingborghamnen ;) Men jag tankar till 95% på shell Ättekulla i Helsingborg då jag har fått höra att dem har minst skit i sin diesel som följer med upp från tankarna
Ceed SW Hedin edition 1.6 CRDI - 2010

Re: Var tankar man bästa dieseln?

9
Statoil europadiesel+ förnybart 7% ger lägre förbrukning mer partiklar/utsläpp innehåller fossil diesel "Begränsat parti"
Statoil diesel+ förnybart 22% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Jet & St1 förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Preem Evolution förnybart 30% minskad klimatpåverkan Svensk tillverkad innehåller 30% restprodukter från skogsindustrin tallolja 23%
OKQ8 Diesel Bio+ förnybart 27% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Shell Citydiesel förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Från Teknikens världs senaste test 13 Sept 2012
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"