Annons

Xenonkonvertering av helljuset?

1
Hej, funderar på att konvertera helljuset eftersom det är lite svagt i mitt tycke. Det är lagligt och påverkar inte garantin (frågade Kia säljaren).
Någon som gjort det och har tips på bra grejer?
Blir det stor skillnad? Eller är det bättre att skaffa en ledramp? Vill helst inte ha vanliga extraljus.
Ha det bra
Leif
Annons

Re: Xenonkonvertering av helljuset?

3
Leifli skrev:Hej, funderar på att konvertera helljuset eftersom det är lite svagt i mitt tycke. Det är lagligt och påverkar inte garantin (frågade Kia säljaren).
Någon som gjort det och har tips på bra grejer?
Blir det stor skillnad? Eller är det bättre att skaffa en ledramp? Vill helst inte ha vanliga extraljus.
Ha det bra
Leif
Fråga en annan säljare....
Hedins, lokalt, ogillade min konvertering. :) Men garantin gällde iaf...

Du kommer att behöva blända av vid större trafikskyltar, kanske t.o.m. för en 90-skylt för att inte bä'landa dig själv.
Jag var skitnöjd med mina 75W xenon på helljuset (på min Ceed 11).

På min nya(-re) Ceed har jag 3 x 60W led från prestandabelysning. De lyser ruggigt starkt med ca 600meter. Men mina xenonhelljus lyste upp vägskyltar nästan en kilometer bort.
Led är bredare, xenon i väl inställda strålkastare lyser längre, dels för att de är xenon och dels för att helljuset är rätt inställt (vilket kan vara lite svårare med ledramp/ledextraljus.

De problem jag hade vara att ena sidan tände inte alltid, det visade sig att kabelhärvan från xenonkungen var underdimensionerad. Det är en kort kabel till vänster ljus och en längre till höger, kabelarean räckte inte för att mata tändström till den lampan.

Rekommenderar dig att handla lokat så du slipper krångla om du behöver byta ut/returnera delar. MECA är återsförsäljare till xenonkungen så det löste sig smidigt för mig.

"Ljuskoppar" som sitter som skydd bakom strålkastaren finns billiga på eBay, detta eftersom du behöver modda dem för xenonlampan.

Jag köpte utan canbus eftersom det inte behövs på Ceed.


Ska du göra det lätt för dig köper du 2-3 extraljus, typ NBB som redan är xenonkonverterade....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"