Annons

Bi-xenon strålkastare - Pro ceed 2008

1
Tjenare!

Tänkte bara lägga upp lite bilder på mitt senaste projekt med min Kia Pro Ceed CRDi 2.0 2008.
Har länge letat efter ett par färdiga strålkastare med projektorlinser för att slippa blända folk med xenonkonverteringen som jag hade monterat i mina reflektorer.

Men det finns bara ett par ute på marknaden vad jag hittat efter allt letande. Dem gav även ganska dålig ljusbild och ljus överhuvudtaget. Så jag kände att jag inte ville lägga ut 3000-3500kr på dem strålkastarna och sen vara missnöjd.

Så jag valde helt enkelt att bygga mig ett par egna, med bi-xenon också och som verkligen klarar av HID lampor.
Läste på en hel del om hur man gjorde och beställde ett par extra standard strålkastare att ha i reserv om det skulle skita sig. Men även för att ha att byta med när det är besiktning.

Nu när dem är färdiga och monterade på bil så är jag gälet nöjd med resultatet. Ljusbilden är väldigt bra för att bara eftermarknadsprodukter. Tog en sväng med mina pärons Volvo XC60 igår och måste säga att jag nästan föredrar mina framför dem när det gäller ljuset. Mina ger lite mer ljus åt sidorna än deras. Men annars i stort sätt samma.

Det tog mig ungefär 1 hel dag att fixa i ordning det. Det var en del pill med att ställa in höjden på strålkastarna men har fått till det nu. Allt fungerar som det ska och man kan höja och sänka dem inne och med skrivmejsel som vanligt.
När jag höll på att fixade och trixade med bi-xenonen så valde jag att använda helljuset från halogenen också. Så lödde ihop bi-xenonen med original helljuset vilket gav ett jäkla lyft när man slår på helljuset!

HIDen är 35w lampor med 4300k. Har även ett par 5000k.

Vad tycker ni?

Bilen:

Bild


Här kommer lite bilder

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av hnkl den 17 feb 2013, 21:15, redigerad totalt 3 gång.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: Bi-xenon strålkastare - Pro ceed 2008

3
snyggt, har likadan bil själv fast wagon.

vad började det kosta ?

kanske du kan fixa ett par åt mig också :P
hnkl skrev:Tjenare!

Tänkte bara lägga upp lite bilder på mitt senaste projekt med min Kia Pro Ceed CRDi 2.0 2008.
Har länge letat efter ett par färdiga strålkastare med projektorlinser för att slippa blända folk med xenonkonverteringen som jag hade monterat i mina reflektorer.

Men det finns bara ett par ute på marknaden vad jag hittat efter allt letande. Dem gav även ganska dålig ljusbild och ljus överhuvudtaget. Så jag kände att jag inte ville lägga ut 3000-3500kr på dem strålkastarna och sen vara missnöjd.

Så jag valde helt enkelt att bygga mig ett par egna, med bi-xenon också och som verkligen klarar av HID lampor.
Läste på en hel del om hur man gjorde och beställde ett par extra standard strålkastare att ha i reserv om det skulle skita sig. Men även för att ha att byta med när det är besiktning.

Nu när dem är färdiga och monterade på bil så är jag gälet nöjd med resultatet. Ljusbilden är väldigt bra för att bara eftermarknadsprodukter. Tog en sväng med mina pärons Volvo XC60 igår och måste säga att jag nästan föredrar mina framför dem när det gäller ljuset. Mina ger lite mer ljus åt sidorna än deras. Men annars i stort sätt samma.

Det tog mig ungefär 1 hel dag att fixa i ordning det. Det var en del pill med att ställa in höjden på strålkastarna men har fått till det nu. Allt fungerar som det ska och man kan höja och sänka dem inne och med skrivmejsel som vanligt.
När jag höll på att fixade och trixade med bi-xenonen så valde jag att använda helljuset från halogenen också. Så lödde ihop bi-xenonen med original helljuset vilket gav ett jäkla lyft när man slår på helljuset!

HIDen är 35w lampor med 4300k. Har även ett par 5000k.

Vad tycker ni?

Bilen:

Bild


Här kommer lite bilder

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: Bi-xenon strålkastare - Pro ceed 2008

4
Det gick på 2400:- för allt. Sen beställde jag dock 2 nya original strålkastare också som kostade ca 800:-/st. Men det behöver man inte räkna med om man inte vill ha ett par extra utan projektor. Så 2400:-. Betydligt mycket mer värt än om man köper dem som redan finns ute på marknaden som kostar 3400 ungefär, och som bara är för halogen dessutom. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bi-xenon strålkastare - Pro ceed 2008

7
Släng in en strålkastare i ugnen på cirka 100 grader i 10 min.
Sen bänder du bort och drar isär glaset. Kom-ihåg att du behöver lägga i ny tätning när du öppnat så det blir helt tätt igen. Annars blir det fukt i strålkastaren direkt.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"