Annons

Hur många bar i 17" sommardäck?

1
Tjena. Har satt på mina sommardäck på bilen. I mina 15" hade jag 2,2 bar. Kollar jag i instruktionsboken så står det 2,2 bar på 17" med? Tycker det låter märkligt??? Vad har ni för tryck i däcken?

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

2
Kia rekommenderar 2.2 men betydligt högre med last:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kia- ... at-paineet
Med ursäkt för Google Translate:

Kian information skickat oss följande meddelande:

Kia Motors Europe har genomfört testet på grundval av en fullständig utredning av Kia cee'd SW: s däcktryck rekommendationer. Resultaten visar att Kia cee'd SW: s däcktryck rekommendationer verkligen lastas fel.

Det visade sig att Kia's R & D har gjort en rekommendation till ett högre tryck (laddad) KMC till redan i juni 2006. Av någon anledning har rekommendationerna inte gått Zilina växtmaterial. Detta är ett uppenbart och allvarligt fel som kommer att repareras omedelbart. Ytterligare åtgärder KME har nu under diskussion och planering.

Manne upptäcka ett fel i kontakt med Kia cee'd sortiment. Rätt däcktryck rekommendationer lastat Kia cee'd line-up är 2,4 fram och 2,9 bak.

Ett tufft test för att avslöja fel

Vindruta väistökoe driven så att kumikartioilla 3 m bredd begränsas vägen flyttas till 15 m längd på 3 meter till vänster. Här kommer det att fortsätta 20 m rakt och sedan gå tillbaka till 15 m avstånd till den ursprungliga sökvägen.

Testa det svåraste steget är att återvända till sökvägen till den ursprungliga. Provkörningen av cirka 90-100 km / t, och vrida en rak del av den högra änden av bilen lutar kraftigt åt vänster. Därefter, när bilen ställs in, att centrifugalkraften luta bilen åt höger. När korgen är fortfarande i lutas åt vänster, ändra verksamheten är riktigt stark. Detta gör att vikten på bilen lutar kraftigt åt höger bakhjul. Det är i detta skede, vanligtvis en bil spinna utom sladda, eller "gå oss ur händerna."

Om den bakre däcktrycket är otillräcklig, deformeras däcket för mycket, det tar inte heller till vägen kulutuspinnallaan, men däcket till vägen svänger åt sidan minnet. Det är inte utformad för att hålla, så behållande minskar kraftigt.

Bakhjul dragkraft kan också orsakas av otillräcklig absorption. Chock, eller snarare heilahduksenvaimentimien uppgift är att bromsa rörligheten av upphängning specifikt ur elasticiteten i situationer. För svag dämpning gör bilen gunga så svårt att smita åt sidan i en sådan situation.

Om bilen att svänga så mycket att bakfjädringen nått botten, dvs rajoitinkumeihin, kan detta ge en så stark tärskähdys som ulkokaarroksen ratten börjar studsa. I detta fall är sidogrepp förlorade, och bilen lämnar plötslig sladd.

Väl i 80-talet kraschade en bil av denna anledning. Bilen lämnade skid asfalten och vänster diagonalt framåt vänster. Förarens misstag var att han försökte styra tillbaka till spåret när bilen lämnade gräsbevuxen yta sandiga sivuluistoon. Luis Sätt hjul nedsänkt sig i sanden, och bilen rullar genom taket runt. Om föraren skulle ha listat för att ge bilen att fortsätta sin resa där diagonalt framåt, skulle problemen inte har kommit.

Bakom allmänhet för liten påverkan

Kias problem med särskild anknytning till bakdäck tryck. För små för däcktryck är tyvärr vanligt i bilar.

Vid låga tryck, sökandet efter allmänna komfort. I synnerhet kan lågprofildäcken av spridningen av vägen ytan ojämn överledning korg för lätt. Detta gör att utseende av inducerad ayritetään • Vetenskap • åtgärda problemet vid låga tryck.

Extrema situationer, bör de bakre däcken alltid ett bra tryck. En tumregel att bakdäcken alltid bör vara minst lika mycket luft som framdäcket. Den extrema fall av kontakt med andra, kan det aldrig veta i förväg - om du blir undvikande körkort på flygplatsen!

Touring Car är särskilt känslig för otillbörliga påtryckningar Laden. Generellt sett är kombi modellen längre än den vanliga modellen, och den extra längden på bilen är placerad bakom bakaxeln på baksidan. Bagage som placeras på baksidan av bilens beteende på en lastbil för att ändra avsevärt börjar fjädring TAPPFOG mer upp och ner och även i sidled utombordare vikt ökad volatilitet.

Allmänheten ser idag, så många guideböcker väärrä om däcktrycket effekt däckslitage. Högt däcktryck är inte modern däcken slits ut i mitten, även om alla typer av guider att argumentera. Detta var sant på 60-talet diagonaldäck däck för tiden, men moderna teräsvyörenkaan trampa styv stålband under slitbanan att hålla direkta påtryckningar på oberoende.

Högre tryck, alltså något minska körkomforten, men det minskar däckslitaget och rullmotstånd och därmed bränsleförbrukningen. Av denna anledning många bilar har däcktryck ökat över hela linjen, betydligt högre.

Hyundaissa samma problem?

Hyundai i30 är tekniskt lika Ceedin med Kia. Även i30: s däcktryck rekommendationer lastas exakt samma som Ceedissä, fram och bak 2,2.

Om trycket av att vara fel med rekommendationerna har varit känd under 2006, eftersom Kia Motors Sverige sade, är kommunikation inte bara vuxit upp i Korea och belägna i Slovakien Zilina anläggningen. Hyundai har ännu inte sett tillverkas i Korea. Avbrott i flödet Det verkar ganska tråd i början.

Hyundai i30 har deltagit i jämförelse, men den tekniska likheten, det finns anledning att befara att Hyundai farkulla kan ha samma problem i en extrem situation. Väntar på motsvarande e-post är också Hyundais distributör.

Som sådan är det ett så allvarligt problem att Kia ska så snart som möjligt underrätta alla Ceed modeller för användarna. I Finland kan det vara fria från Kia Ceedin användare som inte har fått denna information vindruta webbplats!
_Morgan_ skrev:Tjena. Har satt på mina sommardäck på bilen. I mina 15" hade jag 2,2 bar. Kollar jag i instruktionsboken så står det 2,2 bar på 17" med? Tycker det låter märkligt??? Vad har ni för tryck i däcken?

Mvh Morgan_
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

3
Peter skrev:Kia rekommenderar 2.2 men betydligt högre med last:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kia- ... at-paineet

_Morgan_ skrev:Tjena. Har satt på mina sommardäck på bilen. I mina 15" hade jag 2,2 bar. Kollar jag i instruktionsboken så står det 2,2 bar på 17" med? Tycker det låter märkligt??? Vad har ni för tryck i däcken?

Mvh Morgan_
Jag har 2,2 bar nu i dem. Allt enl instruktioner. Men jag tycker det känns lite. Googlade på mina däckdimensioner. Mellan 2,6-2,8 rekommenderas av dem flesta. Så jag ska nog ta o pumpa dem lite tror jag... ;)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

5
Det är just det jag upplever med min nu. Den känns "sladdrig" Nästan jobbig att köra. Men men får väll testa med 2,5-2,8 så får vi se vilket som känns bäst. Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

6
Bara för att vara obstinat dårå…

Var mäter du?

Går du in på garagets forum och säger att du mäter däcktrycket på macken får du veta att du lever kan jag lova. Helst ska du ha en proffsmätare hemma i garaget för att veta att du har rätt tryck tydligen. Vågar knappt nämna att jag har en liten digital mätare från Clas Ohlson i hanskfacket.
_Morgan_ skrev:Det är just det jag upplever med min nu. Den känns "sladdrig" Nästan jobbig att köra. Men men får väll testa med 2,5-2,8 så får vi se vilket som känns bäst. Mvh Morgan_
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

7
Hahahaha jo är rädd för det=) Ikväll blir det på Volvo. Har kört deras ex antal gånger. Bla på mina 15" utan några som helst problem. Annars är det lån på däckfirman. Den litar jag på till 100%.
Sen har jag ju sensorer på dessa fälgarna med. Så spårar det ur i trycket så ser jag ju det direkt,


Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Hur många bar i 17" sommardäck?

10
Har nu 2.7 bar i alla däcken. Lånade mätare på däckverkstaden. Satte på mina sommardäck i Lördags. Då hade jag enligt den mätaren pumpat till 2,2 bar. Idag med den "bättre" mätaren så var det inte ett däck som var över 2 bar... Från 1,6-1,8
Nu känns bilen betydligt roligare att köra. Den reagerar när man vrider på ratten :D
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"