Annons
Annons

Re: Vinterdäck

12
Petri skrev:
Runesson skrev: Ska man köpa plåt eller aluminufälgar.

Plåt är ju i regel nästan dyrare än alu-fälgar nu för tiden, så kör på ett par 16" alu!
Köpte 4 st Kia original 16" (de 5-ekrade) för 400 kr/st för att ha till vinterhjulen.

Kan inte förstå vad Kia skulle ha emot att man använder 16" vinterhjul - att däcken kanske är lite dyrare är ju inget som drabbar dem.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Vinterdäck

15
Jag kommer att rulla pa 17" dubbfritt, 225/45-17 Continental Conti Viking Contact 5 pa originalfalgar eftersom det vankas 18-tummare till varen. Har kort 15" vinterdack pa alla tidigare bilar, ska bli intressant att kora lagprofil och (ganska) breda vintersulor.

Re: Vinterdäck

16
Tumstorleken har ingen betydelse för vinterdäcken...utan det är bredden
som avgör fästet på vinterväg. Kan tänka mej att en Ceed med 225 bredd på däcken
vid halka blir som en klick smör i en het stekpanna ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Vinterdäck

17
Det aterstar att se. Sa farligt bor det inte vara, vi pratar ju fortfarande vinterdack med hog kvalitet och sa overdrivet breda ar det inte. Det finns ju folk som kor pa betydligt bredare dack vintertid utan nagra storre problem.

Re: Vinterdäck

18
Lånar tråden lite.

Ute efter vinterdäck till en Ceed SW.
Vart köper ni?

Satt och gogglade runt lite och hittade lite blandat.
Skulle vilja se om någon är ute efter att bli av med sina beg däck?

Tänkte satsa på beg för denna säsongen och köpa ny uppsättning till nästa vinter,vart bör man kika då?
Behöver inga märkvärdiga fälgar för vinter ändå.

Re: Vinterdäck

19
Det blev dubbat ändå, fortfarande 225/45-17. Fick ett pris på Continental-däck jag inte kunde motstå och så fick man lite trygghet på köpet. Hade fortfarande föredragit dubbfritt med tanke på mina körvanor, men plånboken fick styra lite i år. Det blir roligare att köpa nytt till sommaren om man slipper snåla då :)

Re: Vinterdäck

20
Slängde på nya Goodyear UG extreme i helgen och jösses vilket horibelt vägljud det blev, det whinar i hela kupen när man passerar 60km. Hoppas det låter något mindre när snön kommer annars blir det nog öronproppar i vinter.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"