Annons

Snökedjor eller liknande...?

1
Jag ska upp till Norge och åka i berg över nyår och funderar på om någon har en bra idé om vad man kan tänkas ha för att inte köra fast. Vinterdäcken (odubbade) ger bra grepp och jag har inte alls haft några prolbem med vinterkörning tidigare, men jag skulle vilja ha något i stil med snabbkedjor man kan sätta på om man fastnar.

Någon som har bra idéer om vad man kunde köpa till den resan?
Annons

Re: Snökedjor eller liknande...?

3
MangeWest skrev:Det finns några slags strumpor har inte testat,men kedjor är ju lite krångligt!
Mmm kedjor man behöver krypa in bakom hjulen för att låsa tex vill man ju inte ha. Jag vill ha något enkelt man kan sätta på utifrån och köra ifrån problemen.

Det finns ju någon sorts matta man kan lägga under hjulen om man fastnar, men de måste man ju stanna och plocka upp om man lagt ut och det förtar ju hela grejen.

Re: Snökedjor eller liknande...?

4
Biltema har kedjor som är billiga och bra. De är enkla att lägga på, tar mig någon minut per hjul om bilen står kvar på vägen, lite längre om den redan står i diket :) Kedjor slår ju alla mattor och strumpor som finns vilken dag som helst.

Artikelnummer 37126 borde passa till din bil.

Sen har du säkert redan tänkt på det, men åker du där det behövs kedjor kan det vara bra att komplettera med snöskyffel, en varm filt och en bogserlina (stum är bra om det ska bärgas). Termos med kaffe är också trevligt :)

Re: Snökedjor eller liknande...?

5
Sarge skrev:Biltema har kedjor som är billiga och bra. De är enkla att lägga på, tar mig någon minut per hjul om bilen står kvar på vägen, lite längre om den redan står i diket :) Kedjor slår ju alla mattor och strumpor som finns vilken dag som helst.

Artikelnummer 37126 borde passa till din bil.

Sen har du säkert redan tänkt på det, men åker du där det behövs kedjor kan det vara bra att komplettera med snöskyffel, en varm filt och en bogserlina (stum är bra om det ska bärgas). Termos med kaffe är också trevligt :)
Tack för tipset. Har du testat såna här själv?

Jag tänker mig nog sätta på dem först om det verkligen behövs. Vi har en stuga på ett berg i Trysil och i normalfallet går det bra att köra uppför berget men får man stopp på väg upp så kan det vara svårt att komma igång. Inte minst med antisladdsystem som gör att bilen bara dör om man gasar och ena hjulet inte får grepp. Då tänker jag mig att man kan gå ut och sätta på kedjorna och ha dem på den sista biten uppför.
Låter det som ett bra sätt att använda de här kedjorna?

Re: Snökedjor eller liknande...?

9
mattiasbredberg skrev:
Sarge skrev:Biltema har kedjor som är billiga och bra. De är enkla att lägga på, tar mig någon minut per hjul om bilen står kvar på vägen, lite längre om den redan står i diket :) Kedjor slår ju alla mattor och strumpor som finns vilken dag som helst.

Artikelnummer 37126 borde passa till din bil.

Sen har du säkert redan tänkt på det, men åker du där det behövs kedjor kan det vara bra att komplettera med snöskyffel, en varm filt och en bogserlina (stum är bra om det ska bärgas). Termos med kaffe är också trevligt :)
Tack för tipset. Har du testat såna här själv?

Jag tänker mig nog sätta på dem först om det verkligen behövs. Vi har en stuga på ett berg i Trysil och i normalfallet går det bra att köra uppför berget men får man stopp på väg upp så kan det vara svårt att komma igång. Inte minst med antisladdsystem som gör att bilen bara dör om man gasar och ena hjulet inte får grepp. Då tänker jag mig att man kan gå ut och sätta på kedjorna och ha dem på den sista biten uppför.
Låter det som ett bra sätt att använda de här kedjorna?
Jag har liknande till min Mercedes Sprinter på jobbet och de har funkat bra.

Kedjor ska helst läggas på innan man fastnar. Åker du uppåt på berget och märker att det kan bli kärvt, stanna medan du har grepp, lägg på kedjorna och åk resten av vägen i lugn och ro. Kedjor löser många situationer, men är ingen garanti att komma iväg om man fastnat. Däremot är det sällan man fastnar med kedjorna på (så länge markfrigången inte ställer till det i snön). Det är mitt tips i alla fall (baserat på erfarenheter).

Re: Snökedjor eller liknande...?

10
Sarge skrev:
mattiasbredberg skrev:
Sarge skrev:Biltema har kedjor som är billiga och bra. De är enkla att lägga på, tar mig någon minut per hjul om bilen står kvar på vägen, lite längre om den redan står i diket :) Kedjor slår ju alla mattor och strumpor som finns vilken dag som helst.

Artikelnummer 37126 borde passa till din bil.

Sen har du säkert redan tänkt på det, men åker du där det behövs kedjor kan det vara bra att komplettera med snöskyffel, en varm filt och en bogserlina (stum är bra om det ska bärgas). Termos med kaffe är också trevligt :)
Tack för tipset. Har du testat såna här själv?

Jag tänker mig nog sätta på dem först om det verkligen behövs. Vi har en stuga på ett berg i Trysil och i normalfallet går det bra att köra uppför berget men får man stopp på väg upp så kan det vara svårt att komma igång. Inte minst med antisladdsystem som gör att bilen bara dör om man gasar och ena hjulet inte får grepp. Då tänker jag mig att man kan gå ut och sätta på kedjorna och ha dem på den sista biten uppför.
Låter det som ett bra sätt att använda de här kedjorna?
Jag har liknande till min Mercedes Sprinter på jobbet och de har funkat bra.

Kedjor ska helst läggas på innan man fastnar. Åker du uppåt på berget och märker att det kan bli kärvt, stanna medan du har grepp, lägg på kedjorna och åk resten av vägen i lugn och ro. Kedjor löser många situationer, men är ingen garanti att komma iväg om man fastnat. Däremot är det sällan man fastnar med kedjorna på (så länge markfrigången inte ställer till det i snön). Det är mitt tips i alla fall (baserat på erfarenheter).
Tack. Jag tror jag köper såna för säkerhets skull iaf. De kostar ju inte så mycket. Markfrigången är inget problem, de plogar backarna där hela tiden, men om man får möte tex och måste sakta ner så kan det vara lite svårt att få upp farten igen och om man stannar helt så kan det vara riktigt svårt att starta igen.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"