Annons

Blinkande motorlampa

1
Min Kia ceed 1,6 crdi årsmodell 2010 har gått 3500 mil.Alldeles after att första servicen gjordes i Nov 2010 vid 2500 mil så började motorvarningslampan blinka,fick beskedet på min verkstad att det var partikellfilltret som måste renas man gjorde då manuell rening.redan efter några veckor var det färdigt igen med samma felkode?fick detta åtgärdat men redan efter några dagar var det dags igen för lampan att blinka,då kom det upp felkode om att lambdasonden var felaktig?denna byttes på verkstad men tre dagar senare var det färdigt igen! nu var det tydligen en temperatur sensor som sitter nedanför lambda sonden som var felaktig?efter många om och men så fick jag denna bytt för ca:4 veckor sedan.Så igår var det dags igen för lampan att blika,nu komm det återigen felkode om att partikellfilltert behövde rensas??Jag har noterat att dom gånger motorvarningslampan börjat blinka så är det när motorn nått en arbetstemperatur på ca:50-60 grader.
Någon som har varit med om samma sak? börjar ledsna på att åka till verkstaden varje månad för att kolla felkoder.
:?: :oops:
Kalle flygare
Annons

Re: Blinkande motorlampa

2
Aj då det här låter ju absolut inte alls skoj. Har visserligen bara kört ca 580 mil med min. Men jag hoppas då verkligen inte jag får detta dilemma när min har varit inne på första servicen.
Tror tyvärr inte det finns så många andra alternativ än att lämna in den igen och återigen be dem titta över bilen.
Gärna provköra den lite och se så lampan inte tänds igen.

Hoppas verkligen du får rätt på detta.
Välkommen hit förresten ;)

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

3
_Morgan_ skrev:Aj då det här låter ju absolut inte alls skoj. Har visserligen bara kört ca 580 mil med min. Men jag hoppas då verkligen inte jag får detta dilemma när min har varit inne på första servicen.
Tror tyvärr inte det finns så många andra alternativ än att lämna in den igen och återigen be dem titta över bilen.
Gärna provköra den lite och se så lampan inte tänds igen.

Hoppas verkligen du får rätt på detta.
Välkommen hit förresten ;)

Mvh Morgan_
Hej Morgan, tack för det.Jag får väl försöka med verkstaden igen,det är synd att detta inträffar för annars är jag mycket nöjd med min KIA.

Mvh Kalle flygare
Kalle flygare

4
Hej igen. Tyvärr är det nog inte mycket mer att göra.
Kanske kan du testa på en annan verkstad?
Ja det är ju tråkigt när man är nöjd med bilen och så kommer en sån här sak upp.. Att motorlampan tänds ska man heller aldrig ignorera. Det kan ju en dag vara så att den tänds för att det är något som är riktigt fel.

Hör gärna av dig med hur det går.

Mvh Morgan
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

5
_Morgan_ skrev:Hej igen. Tyvärr är det nog inte mycket mer att göra.
Kanske kan du testa på en annan verkstad?
Ja det är ju tråkigt när man är nöjd med bilen och så kommer en sån här sak upp.. Att motorlampan tänds ska man heller aldrig ignorera. Det kan ju en dag vara så att den tänds för att det är något som är riktigt fel.

Hör gärna av dig med hur det går.

Mvh Morgan
Jag lovar att höra av mig om hur det går,läste någonstans att slangarna till partikellfilltret klägar igen?Skall kolla vidafre på detta.

Kalle flygare :thumbup:
Kalle flygare

6
Hej

Detta står i frågor och svar till den effektbox du har...

"• Bilens motorstörningslampa tänds? Vad beror detta på?

Svar: När bilens karaktär förändras på ett sätt som är utanför riktvärdena för bilens originalutförande när den tillverkades, som exempelvis när man installerat en effektbox, så kan det ibland hända att motorstörningslampan tänds. Detta är dock inget att man ska oroa sig för. Motortillverkare världen över konstruerar bilmotorer utefter olika förutsättningar och när man installerar en effektbox finjusterar man den ifrån fabriken något grovt tilltagna signalerna vilket åstadkommer en optimal prestandaökning vilket ECU:n i vissa fall kan känna av, men detta är som sagt inte något som påverkar bilmotorn på ett negativt sätt. En annan orsak kan vara i många fall att kunden har justerat upp effektboxen för mycket och motorn får för mycket bränsle, och när man justerat ner effekten på effektboxen så slocknar motorstörningslampan."
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

7
robbe skrev:Hej

Detta står i frågor och svar till den effektbox du har...

"• Bilens motorstörningslampa tänds? Vad beror detta på?

Svar: När bilens karaktär förändras på ett sätt som är utanför riktvärdena för bilens originalutförande när den tillverkades, som exempelvis när man installerat en effektbox, så kan det ibland hända att motorstörningslampan tänds. Detta är dock inget att man ska oroa sig för. Motortillverkare världen över konstruerar bilmotorer utefter olika förutsättningar och när man installerar en effektbox finjusterar man den ifrån fabriken något grovt tilltagna signalerna vilket åstadkommer en optimal prestandaökning vilket ECU:n i vissa fall kan känna av, men detta är som sagt inte något som påverkar bilmotorn på ett negativt sätt. En annan orsak kan vara i många fall att kunden har justerat upp effektboxen för mycket och motorn får för mycket bränsle, och när man justerat ner effekten på effektboxen så slocknar motorstörningslampan."
Hej!
Tack det låter lugnande,jag har inte ändrat i effektboxen i efterhand enligt tillverkaren så skulle den inte påverka ECU: ? i vinter så körde jag en testperiod på ca:5 veckor utan boxen för att se om det blev någon ändring? men motorlampan tändes ändå efter ca:3 veckor,förra gången så slocknade faktiskt lampan efter några dagar utan att vrkstaden gjort någonting.

Mvh

Kalle flygare
Kalle flygare