Jahopp, igår var ju en riktigt bra dag..... Bilen (Kia Pro_Ceed 2010), som min sambo pendlar med till sitt jobb, dog på E18 igår utan förvarningar. Det hade blivit som ett motorstopp och därefter gick inte bilen att starta. Hon ringde KIA Assistans som bemötte henne riktigt otrevligt och vägrade hjälpa henne: "Denna assistans gäller inte för dig eftersom er bil precis passerat 3 år. Jag kan inte hjälpa dig". Vi har servat bilen på Windahls i Västerås och fått en "extra försäkring" via Midland oil. I broschyren vi fick med efter senaste servicen (som utfördes i slutet av augusti) står det klart och tydligt att man ska ringa KIA Assistans vid problem om nybilsgarantin finns kvar. Annars ringer man direkt till Assistanskåren. Eftersom hon inte fick hjälp av dom testade hon Midland Oils nummer (som också fanns med på broschyren) och då fick hon hjälp på en gång. Bärgaren kom och nu idag ska bilen bli undersökt vad som gått snett. Det här låter helt otroligt i mina öron, att en 3 år gammal bil, som servats regelbundet och får regelbundna genomgångar av mig personligen (är nästan för pedant gällande allt), stendör på E18 utan varningar. När sambon iallafall stannat bilen, började oljelampan att lysa. El-fel? Oljepumpen? För lite olja? Säkring?
Blir spännande att se vad Windahls hittar på bilen... Men till er som fått Midland Oil under eran service: Efter 3 år gäller INTE Kia Assistans. Då ska ni ringa Midland Oil numret ifall bilen blir stående. Bemötandet hos KIA Assistans kommer jag själv gå vidare med av ren princip. Man bemöter inte människor på det sättet som de gjorde. Särskilt inte under dom förhållanden som sambon satt i igår kväll. Mörkt, snökaos, utan hjälp och panikslagen..
Annons
Re: Bilen dog på E18
2Det gör ju inte din bil bättre iofs, men så otroligt är det inte. Vi hade en Citroen Xsara, köpt ny, ett år gammal. Den dog vid två olika tillfällen, någon databox bägge gångerna. Vi hade en Saab 9 3 nyinköpt, den dog med, datorfel. Ska jag fortsätta? Iofs en Citroen till, en C5, fick med fel på elektroniken.Ragsan skrev:Jahopp, igår var ju en riktigt bra dag..... Sambon som pendlar till sitt jobb med vår Kia Pro_Ceed 2010, dog på E18 igår utan förvarningar. Det hade blivit som ett motorstopp och därefter gick inte bilen att starta. Hon ringde KIA Assistans som bemötte henne riktigt otrevligt och vägrade hjälpa henne: "Denna assistans gäller inte för dig eftersom er bil precis passerat 3 år. Jag kan inte hjälpa dig". Vi har servat bilen på Windahls i Västerås och fått en "extra försäkring" via Midland oil. I broschyren vi fick med efter senaste servicen (som utfördes i slutet av augusti) står det klart och tydligt att man ska ringa KIA Assistans vid problem om nybilsgarantin finns kvar. Annars ringer man direkt till Assistanskåren. Eftersom hon inte fick hjälp av dom testade hon Midland Oils nummer (som också fanns med på broschyren) och då fick hon hjälp på en gång. Bärgaren kom och nu idag ska bilen bli undersökt vad som gått snett. Det här låter helt otroligt i mina öron, att en 3 år gammal bil, som servats regelbundet och får regelbundna genomgångar av mig personligen (är nästan för pedant gällande allt), stendör på E18 utan varningar. När sambon iallafall stannat bilen, började oljelampan att lysa. El-fel? Oljepumpen? För lite olja? Säkring?
Blir spännande att se vad Windahls hittar på bilen... Men till er som fått Midland Oil under eran service: Efter 3 år gäller INTE Kia Assistans. Då ska ni ringa Midland Oil numret ifall bilen blir stående. Bemötandet hos KIA Assistans kommer jag själv gå vidare med av ren princip. Man bemöter inte människor på det sättet som de gjorde. Särskilt inte under dom förhållanden som sambon satt i igår kväll. Mörkt, snökaos, utan hjälp och panikslagen..
Vad är det att gå vidare med? KIA assistans är 36 månader, sedan får man köpa till eller som du, få det via ett annat företag. Om du har en försäkring som gäller en viss tid och tiden passeras, då kan du väl inte ställa krav på att den ska vara några månader till?
De flesta märken som har assistans inkluderat brukar gälla i tre år.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
3Så ändrat.
Jo absolut. Men i papprena står det att man ska ringa KIA Assistans. Det står ingenstans att den gäller i 3 år och att man därefter får ringa "det andra företaget". T.o.m. killarna på Windahls anser att det är riktigt missvisande. Visst, nu vet vi vad som gäller, men just kundbemötandet kommer jag gå vidare med. Vid sånna situationer kan faktiskt KIA Assistans meddela ett nummer som man kan ringa till istället utan att vara otrevlig. Sambon fick själv gå ut på nätet och leta efter Assistanskårens nummer och i den situationen som hon var i, tänker man inte helt klart.
Sen att du nämner att du haft bekymmer med Citroen, är inte direkt konstigt - det är ju franskt. Behöver man säga mer?
Nej, vi har haft för mycket bekymmer med KIA och just den här bilen. Troligen första och sista KIA:n som kommer stå på vår uppfart.
Jo absolut. Men i papprena står det att man ska ringa KIA Assistans. Det står ingenstans att den gäller i 3 år och att man därefter får ringa "det andra företaget". T.o.m. killarna på Windahls anser att det är riktigt missvisande. Visst, nu vet vi vad som gäller, men just kundbemötandet kommer jag gå vidare med. Vid sånna situationer kan faktiskt KIA Assistans meddela ett nummer som man kan ringa till istället utan att vara otrevlig. Sambon fick själv gå ut på nätet och leta efter Assistanskårens nummer och i den situationen som hon var i, tänker man inte helt klart.
Sen att du nämner att du haft bekymmer med Citroen, är inte direkt konstigt - det är ju franskt. Behöver man säga mer?
Nej, vi har haft för mycket bekymmer med KIA och just den här bilen. Troligen första och sista KIA:n som kommer stå på vår uppfart.
4Uppdatering:
Bränslefiltret var tydligen igentäppt TROTS att den SKA ha bytts vid förra servicen för 4 månader sen. Jag misstänker att Windahls helt skitit i att byta den. Sen kommer den inte gå på garantin utan de försökte under telefonsamtalet lägga skulden på diesel-kvalitén hos OKQ8. Jag kommer själv få betala 1206kr för bytet.
Inväntar samtal från dem när bilen är klar, sen blir det en allvarlig diskussion om "vems felet" är. Ny uppdatering kommer...
Bränslefiltret var tydligen igentäppt TROTS att den SKA ha bytts vid förra servicen för 4 månader sen. Jag misstänker att Windahls helt skitit i att byta den. Sen kommer den inte gå på garantin utan de försökte under telefonsamtalet lägga skulden på diesel-kvalitén hos OKQ8. Jag kommer själv få betala 1206kr för bytet.
Inväntar samtal från dem när bilen är klar, sen blir det en allvarlig diskussion om "vems felet" är. Ny uppdatering kommer...
5Jag hade en Kia Ceed crdi 2007. De fel man kan h på en Ceed har jag haft på den. Blästring (p.g.a. för breda hjul) av karossen, rost i bägge bakdörrarna samt bakluckan, sprucket övre bromsljus, oljud från fram- och bakvagn, delar till detta bytt vid 4-5 olika tillfällen + en hel del till som jag inte kommer ihåg. Bilen blev omlackad, allt utom framluckan lackades om.Ragsan skrev:Så ändrat.
När vi skulle byta bil efter att ha haft denna bedrövelse i tre år så kom frugan och jag överens om att man kan omöjligt få en bil till med lika mycket fel. Så vi köpte en ny Kia Ceed SW, mycket riktigt, det enda som hänt är att tändningsnyckeln har gått av, allt annat bara fungerar.
KIA Ceed SW Special edition 2015
6Gammal tråd, men jag hoppar på den. En Pro_ceed som min.
Min har tre gånger varit död på morgonen. Uppdaterat mjukvaran. Startar nu sen augusti (2016) u.a. Och ang. väg assistans. Mitt försäkringsbolag sa idag att jag inte behöver ha assistansförsäkring eftersom KIA verkstan ger det om man servar den där.
Tror inte på det. Vill inte uppleva det du (din fru) gjort. Väntar på samtal från verkstan för att få besked. Men hör av mig här OM det skulle vara så att assistans ingår efter service (EFTER 2 år)
Litar inte heller riktigt på Kia:n . Köpt en "jumpstarter". Annars är Pro_ceed en härlig bil.
Min har tre gånger varit död på morgonen. Uppdaterat mjukvaran. Startar nu sen augusti (2016) u.a. Och ang. väg assistans. Mitt försäkringsbolag sa idag att jag inte behöver ha assistansförsäkring eftersom KIA verkstan ger det om man servar den där.
Tror inte på det. Vill inte uppleva det du (din fru) gjort. Väntar på samtal från verkstan för att få besked. Men hör av mig här OM det skulle vara så att assistans ingår efter service (EFTER 2 år)
Litar inte heller riktigt på Kia:n . Köpt en "jumpstarter". Annars är Pro_ceed en härlig bil.
Kia Pro_Ceed GT+
7Fel.
Det är inte verkstaden i sig som ger assistans. Det var Midland som erbjöd det vid service och användning av deras olja.
Är inte helt säker på att det erbjudandet finns längre, eller om villkoren blev ändrade...
Det är inte verkstaden i sig som ger assistans. Det var Midland som erbjöd det vid service och användning av deras olja.
Är inte helt säker på att det erbjudandet finns längre, eller om villkoren blev ändrade...
8Och det var enbart vägassistans INOM servicetillfällena, absolut inte efter...