Annons

Slitna chassidetaljer

1
Har läst här att många tidigt har råkat ut för slitna och glappande chassidetaljer.
Vad jag har förstått så går en del av det på nybilsgarantin.
Har sett att det är krängningshämmare och olika bussningar.
Då jag tycker bilen känns otrevlig att köra på dålig väg så tänkte jag inspektera underredet
Nu innan garantierna går ut.
Vill gärna ha tips på vilka delar det gäller och vad man skall titta på exakt.
Vet att det brukar finnas ett stag någonstans baktill som brukar bytas.
Går det att se och känna om något är slitet eller dåligt ?
Fjädrarna har jag tittat på och dom är hela. Men dom är mycket klena måste jag säga.
Annons

Re: Slitna chassidetaljer

2
Det som jag råkat ut för är ett par glappande leder vid bakhjulen som låter vansinnigt irriterande men inte hittats trots flera sökningar (har låtit ett par år).
Sista besiktningen bad jag de kolla igen (vad som låter) och de hittade bussningar vid bägge bakhjulen (satt i framkant på hjulen) som var "lite" glappa och noterade bra att veta.
Men innan det hittades har jag bytt stötdämpare med tillhörande bussningar även framdämpare med tillhörande utrustning.
Måste bara säga att jag har varit så pass nöjd med bilen att jag skaffat en ny med dubbelkopplingslåda och är fortfarande nöjd med den, men den har bara gått 300 mil ännu.
Det jag däremot har problem med är att få en slang till diffrentialtrycksgivaren för partikelfiltret till min gamla
Ceed -08 a, levererad, (KIA original)
KIA verkar inte veta när de kan leverera.
Jag vill bli av med -08 an som stått på gården till ingen nytta i snart en månad.
Om jag vetat att det är problem med att hitta reservdelar till en -08 a skulle jag idag köpt annat märke.

Re: Slitna chassidetaljer

3
Jag tycker bilen är underdimensionerad på många ställen. Titta på bakfjädrarna de är ju ett skämt.
Bilen väger över 1500 kg och det är en kombi som skall tåla lastning.
Har förstått att flera Ceed tar slut väldigt tidigt i chassit. Fjädrar, stötar o bussningar ger upp alldeles för tidigt.
Skräcken för mig är när jag skall ta mig över utplacerade vägbulor. Måste krypköra över med hjärtat i halsgroppen
För det slår lätt i under bilen. Tror inte det är något fel utan istället att de klena fjädrarna mjuknar i förtid.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"