Annons
Annons

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

13
För ett antal år sedan så var det så i Tyskland att nya bilars värde sjönk till ca. 50% på två år. Då tog det 3-4 år för samma sak att ske i Sverige. Prognosen då var att vi var på väg till något liknande här. Vi har nog kommit dit nu. Min helt egna gissning är att vårt medlemskap i EU har skyndat på detta....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

14
Hej Alla!

Jag själv tror att första året blir ca 30000kr i värdetapp. Sen de andra åren är väl kanske lite olika? Är det någon här som köpt en ny Kia på avbetalning med 20% kontantinsatts och bytt in den mot en nya efter 3 år och haft kontantinsattsen i bilens värde minus resterande skuld på bilen? Jag har själv kört mkt BMW innan och det är många BMW köpare som gör så att de byter bil var tredje år. Det sägs att den första nya bilen blir en större kostnad men sedan därefter så håller värdet sig så pass bra att det är bara att byta in mot en ny bil efter 3 år. På så vis kör man aldrig bilar som är äldre än 3 år.

Är det någon mer som gjort på detta viset?

Sen kan man ju se att folk betalar nog lite olika för sina nya bilar, rabatter kampanjer osv. Bilhandlarn borde ju gå efter listpriset och inte vad man har betalat för just sitt exemplar? Om bilarnas listpris är tex 208000kr + metallic så är det från det värdetappet borde beräknas. Sen har ju återförsäljare kampanjer med, som tex min bil var en sån, betalar man tex kontantinsattsen med egna medel utan inbytesbil så kan man utan problem be om 5% rabatt på bilens totalpris så får man det, kanske tom mer i vissa fall om man är en stammkund osv.

Tamas
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

15
Bilhandlare byter in en bil som de sedan säljer med vinst (oftast, detta för att de alltid ger dåligt i inbyte)
Sedan säljer de en ny bil till den som bytte in ovanstående, där har de också vinst.

Tycker någonstans långt in i huvudet att något är fel att de ska ha vinst på bägge håll och på så vis lura bilköparna två gånger....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

16
Hej alla!

Var precis ute och körde en sväng och kollade lite extra på det här med stolvärmen. Till min stora förvåning blev de som någon tidigare skrev inte varma, knappt ljummet. Antog att i och med lampan lyste så fungerar det, men först nu var bilen kall så jag förväntade mig att de skulle bli varma. Antar att man får ring återförsäljaren imorgon och kolla upp det här med knapparna?

För övrigt så är man ju ganska nöjd med bilen. Lite störande med elstolarna bara.

Ha det gott

Tamas
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

17
Hej. Sålde nyss min Kia Cee´d SW Crdi m komfortpaketet, årsmodell 2010, tagen i bruk / registrerad 24 maj 2010.
(Inköpspriset 2010 var 185 000 kr plus 5000 för vinterdäcken.)
I inbyte erbjöds jag 100 000 kr (max) om bytet kunnat ske i mars då jag beställde min nya bil (inte Kia). Men det gick inte eftersom min nästa bil levereras först i slutet av maj.
Och i maj räknade säljaren (som också säljer Kia) med att den kunde vara värd 90-95 000 kr.
50 % värdeminkning (vid inbyte) efter tre år, alltså.

Skambud tyckte jag, och sålde privat, på Blocket. Napp dagen efter annonseringen, och jag fick 121 000 kr.

Så regel nummer ett: Sälj själv. Kia Cee´d har ett (tyvärr oförtjänt) gott rykte, så man får hyfsat betalt när man säljer privat.

Oförtjänt gott rykte skrev jag.
För veckan före försäljningen lyfte jag upp bilen och kollade under... Rostfläckar överallt! Plåt, dörrtrösklarnas insida, motorfästen (!)... Kort sagt allt under bilen utom plast och avgassystem var fläckigt av rost.
Det fanns inte spår av riktig underredsmassa på någonting, och den tunna lack som varit på hade tydligen blästrats bort delvis av salt- och grusstänk på de göteborgska vägarna.
Jag hade inte samvete att sälja bilen i det skicket, så jag såg till att den fick en riktig underredsbehandling med slitageskydd (seg underredsmassa, den typ som finns på dörrtrösklarnas utsida). Han som köpte den ska inte behöva göra omfattande rostreparationer om 2-3 år, vilket sannolikt blivit följden om jag bara sålt bilen som den var.
Så det här är något att tänka på. Vad händer med andrahandsvärdet om det visar sig att Kia Cee´d är "färdig" undertill efter fem år?
Hade jag varit du, så hade jag omedelbart kompletterat rostskyddet på bilen. Ett intyg på att den rostskyddsbehandlats av experter när den var ny kan höja andrahandsvärdet väsentligt, i synnerhet om bilmodellen får "rostrykte".

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

18
Det sägs att den första nya bilen blir en större kostnad men sedan därefter så håller värdet sig så pass bra att det är bara att byta in mot en ny bil efter 3 år. På så vis kör man aldrig bilar som är äldre än 3 år.

Är det någon mer som gjort på detta viset?
--------------------------
Ja, så har jag gjort sedan början av 2000-talet.
När bilen "fyller tre" försvinner vagnskadegarantin. Helförsäkring i stället för halvförsäkring kostar flera tusen extra per år. Bilens däck närmar sig utbyte, både vinter- och sommardäck. På den nya behövs vinterhjul, sommarhjulen är ju nya.
Garantin på eftermonterad elektronik (t.ex. stereon) går ut, går den sönder ryker några tusen till.
Kia Cee´d har problem med rost på skivorna bak. Lyssna på hur bromsarna låter de första gångerna efter en fuktig natt. Renovering är normalt vid 7000-8000 mil eller fyra- fem år. Uppemot tio tusen kronor. Ingen garanti, det är slitagedetaljer. Beroende på hur man kör och var, kan det också bli dags för stötdämarbyte.
Om man byter bil i samma prisklass brukar det bli "jämnt skägg", lånet förlängs ju med tre år, men månadskostnaden kan ligga relativt stilla. Och man har en nyare bil som förhoppningsvis är mera driftsäker. (Men man blir inte av med lånet efter ytterligare två år, som man annars hade blivit.)

Om man sedan byter till bil i lägre prisklass kan det faktiskt bli en oerhört bra affär. Vi gör det nu.
Vi hade en Kia Cee´d SW crdi m komfortpaket och vinterhjul. Pris 190 000 när vi köpte den 2010-05-24.
Vi sålde den privat och fick 121 000 kr, långt mer än vad vi hade fått i inbyte, se annat inlägg här.
Nästa bil kostar bara 147 700 allt som allt, inkl reg-kostnad. Också en diesel, men lägre förbrukning, mycket lägre försäkringskostnad, mycket lägre servicekostnad, och tack vare högt pris på Kian och lågt pris på den nya: Mindre lånesumma, och därmed 700 kr lägre månadskostnad för lånet...
De närmaste tre åren har vi ungefär 44 000 kr lägre kostnader! Och då är lånet på den nya bilen nere på 33 000 kr, så vi har en tre år nyare bil, slutbetald, och 11 000 kr över.

Ja, men då måste man ju välja en mindre, svagare och tråkigare bil... ? Inte alls.
Dacia Lodgy. Och innan någon häver ur sig en salva om Dacia, läs på:
Dacias rostskydd: http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... cia-duster
Ägarnas åsikt: http://www.vibilagare.se/nyheter/dacia- ... gare-37107
L´ Argus Trophy: http://media.renault.com/global/en-gb/d ... iaid=41393 (årets familjebil)
ANWB: http://www.autoweek.nl/nieuws/20818/dac ... -jaar-2013 (Holländska -- årets familjebil 2013)
Den är en 7-sitsig familjekombi som i "vår" utrustningsnivå kostar 147700 inkl allt.
Kan fås i skalat utförande, utan AC, utan radio, utan krom, utan... 5-sitstig för 95 000 kr.
Men bara tre stjärnor i Euroncap? Ja, men då testad utan t.ex. ESP som är standard inom EU. Dockorna får ungefär samma skador som i andra bilar. Det som sänker betyget är i huvudsak bristen på elektroniska varningssystem.

Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

19
O Lyckholm skrev:Hej. Sålde nyss min Kia Cee´d SW Crdi m komfortpaketet, årsmodell 2010, tagen i bruk / registrerad 24 maj 2010.
(Inköpspriset 2010 var 185 000 kr plus 5000 för vinterdäcken.)
I inbyte erbjöds jag 100 000 kr (max) om bytet kunnat ske i mars då jag beställde min nya bil (inte Kia). Men det gick inte eftersom min nästa bil levereras först i slutet av maj.
Och i maj räknade säljaren (som också säljer Kia) med att den kunde vara värd 90-95 000 kr.
50 % värdeminkning (vid inbyte) efter tre år, alltså.

Skambud tyckte jag, och sålde privat, på Blocket. Napp dagen efter annonseringen, och jag fick 121 000 kr.

Så regel nummer ett: Sälj själv. Kia Cee´d har ett (tyvärr oförtjänt) gott rykte, så man får hyfsat betalt när man säljer privat.

Oförtjänt gott rykte skrev jag.
För veckan före försäljningen lyfte jag upp bilen och kollade under... Rostfläckar överallt! Plåt, dörrtrösklarnas insida, motorfästen (!)... Kort sagt allt under bilen utom plast och avgassystem var fläckigt av rost.
Det fanns inte spår av riktig underredsmassa på någonting, och den tunna lack som varit på hade tydligen blästrats bort delvis av salt- och grusstänk på de göteborgska vägarna.
Jag hade inte samvete att sälja bilen i det skicket, så jag såg till att den fick en riktig underredsbehandling med slitageskydd (seg underredsmassa, den typ som finns på dörrtrösklarnas utsida). Han som köpte den ska inte behöva göra omfattande rostreparationer om 2-3 år, vilket sannolikt blivit följden om jag bara sålt bilen som den var.
Så det här är något att tänka på. Vad händer med andrahandsvärdet om det visar sig att Kia Cee´d är "färdig" undertill efter fem år?
Hade jag varit du, så hade jag omedelbart kompletterat rostskyddet på bilen. Ett intyg på att den rostskyddsbehandlats av experter när den var ny kan höja andrahandsvärdet väsentligt, i synnerhet om bilmodellen får "rostrykte".

Min SAAB 9-5 såg lika dan ut under efter 3år. Oavsett märke så tror jag att alla bilar ser likadana ut om man inte gör en extra rostskyddsbehandling, alltså inget märkvärdigt med ytrost under bilen.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"