Annons

Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

1
Hej alla!

Hämtade idag ut min bil på förenade motor i Malmö och jag är jätte nöjd. Tänkte ställa en lite spekulativ fråga till alla här. Hur tror ni värdeminskningen blir på dessa bilar efter 1,2,3 år osv? Jag köpte en Ceed sw med comfort paket och metallic lack, kör ca 1000-1500 mil per år. Vad kan man förvänta sig att bilen är värd efter ett tag?

Kan vara kul att veta hur mkt folk har fått för sina bilar med när de de har bytt in sina första Ceed och köpt den nya? Hur gamla de var och hur mkt de hade gått vid försäljning.

Är själv jätte glad för bilen och bara log vid macken när man tankade fullt och färddatorn visade 903km till tankning hehe, van vid BMW där förbrukningen låg på ca 1,1 liter milen.

Ha det gott

Tamas T
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013
Annons

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

3
Tror att den sjunker 10 000 kr. bara du skriver på köpekontraktet och kör hem med bilen.

Min Ceed 2007 diesel byttes in 2011 för 75 000 kr. Den var i ett väldigt gott skick, vilket bilhandlare struntar helt i. Numera så använder de bilpriser pro från KvD till värderingen http://pro.bilpriser.se/user/login
Vid inbyte ca. 3000 mil på mätaren och tre års garanti kvar.
Så mer än 50 % på 4 år på så lite mil....

Tyvärr så sjunker de mer än man kan tycka vara önskvärt. :(

Vill man kolla själv och inte är bilhandlare http://www.bilpriser.se/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

5
Hej alla!

Ja det stämmer, den är helt ny och både värmestolarna funkar som de skall. Har du problem med dina? Angående värdeminskningen så är det en hel del kan man ju tycka. Man får väl hoppas att den nya Ceeden håller värdet lite bättre? En bil som är 3 år gammal och är välskött och felfri borde ju vara eftertraktat på begagnat marknaden idag kan man ju tycka. Det ända jag har märkt på min bil som jag tror är fel är att fronten och huven har en större glipa mellan plåtarna på passagerarsidan. Kanske någon mer som märkt det på sina bilar? Är själv väldigt petig med sånt och bilens plåtar på bilen ser bra ut överallt förutom just där. Det borde ju gå att få åtgärdat på en helt ny bil?

Ha det gott

Tamas.T
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

6
Tamas.T skrev:Hej alla!

Ja det stämmer, den är helt ny och både värmestolarna funkar som de skall. Har du problem med dina? Angående värdeminskningen så är det en hel del kan man ju tycka. Man får väl hoppas att den nya Ceeden håller värdet lite bättre? En bil som är 3 år gammal och är välskött och felfri borde ju vara eftertraktat på begagnat marknaden idag kan man ju tycka. Det ända jag har märkt på min bil som jag tror är fel är att fronten och huven har en större glipa mellan plåtarna på passagerarsidan. Kanske någon mer som märkt det på sina bilar? Är själv väldigt petig med sånt och bilens plåtar på bilen ser bra ut överallt förutom just där. Det borde ju gå att få åtgärdat på en helt ny bil?

Ha det gott

Tamas.T
Nypriset på min 2007 låg på runt 170 000 kr. Nu när de välutrustade går över 200 000 kr så blir kanske prisbilden annorlunda. Dessutom är ju Kia en väldigt populär bil, var väl en koreansk uppstickare då. Med tanke på att den kom som ny modell 2006.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

8
Robin S skrev:Ang värdeminskningen, så tittade de endast i sin lista vid inbytet på våran. En 08 crdi sw ex, det slutade på 57.000kr i november förra året, gått 10.900mil med full service historik från märkes verkstad. Att den var fel fri och några nog toppskick inverkade ej på priset.

M.v.h
Tror att mil och utrustningsnivå är något de hellre går på än skicket.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Värdeminskning på nya Ceed sw 1.6 diesel?

9
Hej alla/TamasT/förlåt för att jag inte skriver om värdeminskning men vill berätta bara om värme säte.Har varit hos Windahls,fick gratis lånebil och dom kunde inte återgärda fel på värmesäte! Servicegubbe har lokaliserat fel som ligger i själva startknappen till värme och säger till att just nu år många som har samma problem.(kollade historik på alla Kia verkstad i landet!)Dom testade visa andra i själva afären och några funkar, några funkar inte! Han tror att KIA ska snart återkalla alla Ceed SW 2013 modell men först måste KIA göra helt ny knapp som ska monteras på panellen!
Annars är bilen helt OK,senaste förbrukning ligger på 0,51 och har hittils körd 200 mil. :thumbup:
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"