para skrev:Antar att du läst detta också. Nog inte bara ESP som saknas i säkerhetstänket.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/15-n ... 709622.svd
Jo, jag har läst Euroncaps Lodgytest. Och därefter ändå beställt en Lodgy. Men jag har också läst testet i detalj, inte bara fastnat för antalet stjärnor.
Som jag redan skrivit, kolla dockornas skador och jämför med andra bilar. Det finns både sämre och bättre "dockresultat" hos bilar med högre antal stjärnor.
För så här är det numera: Om bilen har radar för att täcka optiskt döda vinklar + "hill assistant" + varnare för oanvända bilbälten på alla platser i stället för enbart föraren, automatisk bromsning när man sitter och sover och närmar sig en bil som stannat, automatisk avbländning av backspegeln, varning för att man närmar sig vägkant, ger mindre skador på alla fotgängare man lyckas köra på, och så vidare... så får man fler stjärnor trots att föraren vid en krock kan få värre skador. Man räknar alltså med att man då och då behöver diverse hjälp på traven, så att det minskar risken för krock. Så även om en krock blir farligare, så kanske elektroniken gör att krocken inte inträffar. Det låter OK, men...
Skall man förutsätta att många kör bil trots att de är ouppmärksamma, onyktra, uttröttade eller läser SMS. Och därmed får nytta av att bilen tänker när man själv inte gör det? Om man är en sådan förare, så OK. Då är elektroniken givetvis guld värd, den ökar ju säkerheten.
Men jag tar faktiskt ansvar för min körning. Jag kör aldrig uttröttad eller berusad, och jag har vett nog att inte SMS:a när jag kör, så jag ser om framförvarande kör långsammare än jag själv, jag bländar av backspegeln vid mörkerkörning. Jag har inget synfel, och kan därför se var vägkanten är utan elektronisk hjälp... Jag vägrar till och med att köra passagerare som inte tar på sig bilbältet, jag vill inte ha dem flygande över mig vid en olycka, jag är inte självmordsbenägen.
Så frågan är: Om jag är någorlunda vaken och faktiskt ser att framförvarande bromsar, om jag kollar att passagerarna har bältet på i stället för att titta på en lysdiod på instrumentbrädan, och tittar lite mera noggrannt innan jag gör en omkörning... är det då fortfarande viktigare med all elektronik än den faktiska risken för skador när en kollision faktiskt inträffar? Tycker inte det.
Om jag däremot vore slarvig, kör trött eller lätt berusad, eller SMS:ar under färd, så visst, då kunde elektroniken rädda liv. Men jag kör inte så, och då behöver jag inte den elektronik som skulle ge bilen ett högre betyg.
Nu sticker jag ut hakan, det vet jag, men i alla fall:
Om man verkligen behöver alla varningssystem som krävs för en femma i dag, borde man kanske inte köra bil. Om inte annat, för att elektroniken kan krångla, och då är ett beroende av den inte särskilt lyckat.