Annons
Annons

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

12
Ni som har bensin automat, min förbrukning var hög, ca 1 liter milen. Tråkigt tyker jag.
Träffade en kille igår vid macken, han hade en Cedd SW 09:a. Jag uppmärksammade honom på att hans bil rostade på samma ställen som min gjorde. Nu är iaf min bil omlackad innan den såldes så jag tror den kommer rulla de där 10 åren iaf =)

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

14
Om inte lacken blivit skadad av något...så ska det inte börja rosta.
Låter som ett garantiärende :( Verkar att va skit med Kias bakluckor.
Har haft en Volvo V 70...och där var hela bakluckan gjord av kraftig
plast.... ingen rost där inte....
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

16
Det stora problemet med bilen var som sagt lacken. Jag skulle inte våga äga en Ceed från modellår 08 och 09 för de verkar alla ha samma problem med rost. De skriver om sin kvalite och garantier men garantin är en förutsättning på den här bilen för de hade blivit extremt dyrt för konsumenten annars.
Sen vill jag varna alla från att vända sig till Hedin Bil i Göteborg, Mölndal. Make till dålig service har jag aldrig varit med om. Glömmer att utföra jobb på bilen och jag tror jag fick lacka om bilen 3 eller 4 gånger för att de skulle bli rätt. Men de skyllde på sin lackerare hela tiden. När jag kopplade in importchefen för Kia och hotade med att anmäla dem till ARN fick de hela ett avslut. Jag kommer därför inte köpa en Kia igen för de gör ju reklam för sig om "problemfritt ägande" men mitt ägande av bilen var allt annat än problemfritt. Ungefär 13 verkstadsbesök på 2,5 år :thumbdown:
Mao en billig bil kan bli himla dyr och jobbig.
Nu har jag en Volvo istället och den är min älskling! :thumbup:

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

17
Det är nog snarare så att din Kia var ett s.k. "måndagsexemplar". Jag har träffat många som haft otroliga problem med sina nya bilar, det har varit Volvo, Citroën, Ford, Audi och VW. Alla kan få problem och Kia är inget undantag.

Däremot så låter ju "din" återförsäljare som rena bluffen...
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

18
Rolle85 skrev:Det stora problemet med bilen var som sagt lacken. Jag skulle inte våga äga en Ceed från modellår 08 och 09 för de verkar alla ha samma problem med rost. De skriver om sin kvalite och garantier men garantin är en förutsättning på den här bilen för de hade blivit extremt dyrt för konsumenten annars.
Sen vill jag varna alla från att vända sig till Hedin Bil i Göteborg, Mölndal. Make till dålig service har jag aldrig varit med om. Glömmer att utföra jobb på bilen och jag tror jag fick lacka om bilen 3 eller 4 gånger för att de skulle bli rätt. Men de skyllde på sin lackerare hela tiden. När jag kopplade in importchefen för Kia och hotade med att anmäla dem till ARN fick de hela ett avslut. Jag kommer därför inte köpa en Kia igen för de gör ju reklam för sig om "problemfritt ägande" men mitt ägande av bilen var allt annat än problemfritt. Ungefär 13 verkstadsbesök på 2,5 år :thumbdown:
Mao en billig bil kan bli himla dyr och jobbig.
Nu har jag en Volvo istället och den är min älskling! :thumbup:
Du måste haft otur och fått en riktig skitbil så jag förstår att du byter märke.
Själv har jag kört Volvo i många år och vart jättenöjd. Men 2006 köpte jag en ny V 70 och det
var problem och verkstadsbesök i ett. Jag sålde skiten -08 och köpte en Ceed i stället.
Vi har nu 2 Ceedar i familjen och dom rullar dagligen helt problemfritt.
Menar bara att har man otur så kan man få en skitbil oavsett fabrikat.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

19
Som slutkläm kan jag ju också nämna lite om de återförsäljarna som jag besökte under mitt ägande och hur man hanterade mitt rostproblem:

Förenade Bil i Tagene, Göteborg:
Personalen kunde inte hantera mina rostproblem, pratade med deras verkstadschef och han var inte intresserad av att åtgärda felen. Fick mao ingen hjälp alls. Förtvivlat läge så jag får kontakta nästa återförsäljare.

Förenade Bil, Sisjön, Göteborg:
Verkstadschefen nekade mig hjälp med rosten som uppkommit på olika ställen på bilen med följande motivering: "Vi har så mycket rostproblem med Kia bilar att vi kan inte ta emot din bil då du inte köpt den här"...
Min bil var såld av Förenade Bil men på annan ort...Att jag hade servat min bil hos Förenade bil i Sisjön för ockerpriser spelade alltså ingen roll längre!

Hedin Bil Mölndal, Göteborg:
Som nämndes ovan, de gjorde riktigt dåliga jobb och jag fick åter prata med verkstadschefen. Det var mycket snack men "liten verkstad" om man säger så. Åker aldrig dit igen.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"