Annons

Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

1
Tänkte jag skulle ge mig på en slutrecension av min Kia Ceed kombi 2008, grafitgrå metallic med 1.6L bensinmotor och automat när jag nu sålt bilen!
Jag köpte alltså bilen sommaren 2010 och då hade den rullat 6000 mil och nu när jag sålde den hade den rullat lite över 9200 mil. Under dessa 2,5 år som jag hade bilen kan jag säga att jag var generellt nöjd med bilens körkomfort, bra med utrustning och fantastisk stereo (man bytte dock stereo och högtalare from modellår 2010 och då blev stereon kass i bilarna, sämre än min gamla ford Fiesta jag hade från 90-talet.)
Bilens största problem var lacken som försvann direkt av minsta stenskott. Huven såg ut som ett minfält. Jag hade även mycket rostproblem som dök upp på bakluckan, a-stolparna och innerdörrarna bak och fram. Efter många och långa besök på verkstad var i princip hela bilen omlackad pga rosten och bakdörrarna fick bytas ut helt då det var billigare för dem. Hedin bil tycker jag man ska försöka undvika helt och hållet eftersom de har riktigt dålig service, vet inte hur många gånger de misslyckades med lackningen och de fick göras om.
En annan sak var bromsljuset baktill ovanför bakluckan som sprack med jämna mellanrum, bytte ut hela LED enheten 3 gånger samt att jag bytte krängningshämmarna ett par gånger på garantin.
Det andra negativa med bilen är servicekostnaderna. Ett vanligt oljebyte gick på 2500kr tror jag det var (mekonomen tar 800kr) och de andra servicarna låg på 5000-7000kr vilket jag tyckte var helt sjukt när man ser vad lite de gjorde på servicen. Eftersom de inte tillåter att serva bilen någon annanstans heller så kan de ta vad de vill så de är väl inte så konstigt när de inte är konkurrensutsatta på service. Med andra ord, de 7 års garantierna de ger på bilarna tjänar de tillbaka med råge.

Nu är bilen iaf såld och nu har de blivit en Volvo och det känns riktigt bra, komforten är mycket bättre och denna bil släpper inte in så mycket ljud som Kian där man ibland blev döv på motorvägen.

Hej hopp.
Annons

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

2
Kul med omdömmen om bilar som har rullat en del.
Blir ju lite konfunderad när det gäller lack o rost på en
bil som bara är 4 - 5 år gammal och rullat 9200 mil.

Hur var lacken när du köpte den 2010 och 6000mil på mätaren ?????

Var den bra 2010...och har börjat rosta dom 2 sista åren ?????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

3
Rolle85 skrev:Tänkte jag skulle ge mig på en slutrecension av min Kia Ceed kombi 2008, grafitgrå metallic med 1.6L bensinmotor och automat när jag nu sålt bilen!
Jag köpte alltså bilen sommaren 2010 och då hade den rullat 6000 mil och nu när jag sålde den hade den rullat lite över 9200 mil. Under dessa 2,5 år som jag hade bilen kan jag säga att jag var generellt nöjd med bilens körkomfort, bra med utrustning och fantastisk stereo (man bytte dock stereo och högtalare from modellår 2010 och då blev stereon kass i bilarna, sämre än min gamla ford Fiesta jag hade från 90-talet.)
Bilens största problem var lacken som försvann direkt av minsta stenskott. Huven såg ut som ett minfält. Jag hade även mycket rostproblem som dök upp på bakluckan, a-stolparna och innerdörrarna bak och fram. Efter många och långa besök på verkstad var i princip hela bilen omlackad pga rosten och bakdörrarna fick bytas ut helt då det var billigare för dem. Hedin bil tycker jag man ska försöka undvika helt och hållet eftersom de har riktigt dålig service, vet inte hur många gånger de misslyckades med lackningen och de fick göras om.
En annan sak var bromsljuset baktill ovanför bakluckan som sprack med jämna mellanrum, bytte ut hela LED enheten 3 gånger samt att jag bytte krängningshämmarna ett par gånger på garantin.
Det andra negativa med bilen är servicekostnaderna. Ett vanligt oljebyte gick på 2500kr tror jag det var (mekonomen tar 800kr) och de andra servicarna låg på 5000-7000kr vilket jag tyckte var helt sjukt när man ser vad lite de gjorde på servicen. Eftersom de inte tillåter att serva bilen någon annanstans heller så kan de ta vad de vill så de är väl inte så konstigt när de inte är konkurrensutsatta på service. Med andra ord, de 7 års garantierna de ger på bilarna tjänar de tillbaka med råge.

Nu är bilen iaf såld och nu har de blivit en Volvo och det känns riktigt bra, komforten är mycket bättre och denna bil släpper inte in så mycket ljud som Kian där man ibland blev döv på motorvägen.

Hej hopp.
Jag har kört min nu (köpte ny) i ca ett år och ca 2000 mil. Rostskada i karossen vid bakluckan har åtgärdats på garantin. Lacken ser verkligen skör ut, har något stenskott i bakre hjulhus som oroar mig en del. Huven lär väl behöva lackas om om ett par år men det gäller ju ALLA bilar. Varför görs inte motorhuvar i plast eller aluminium?

Bilen är riktigt bekväm och trevlig att köra. Komforten i baksätet är väl sådär även om det är gott om utrymme.

Lastutrymmet är väldigt stort, man luras av formen, men det rymmer mer än de flesta bilar. Sýnd att bakluckan går halvvägs fram till vindrutan, det är väldigt svårt att få till en takbox för tex skidor.

Servicekostnaderna är tycker jag, förvånande låga. Visst 2500 kr för ett oljebyte som du säger, men det kostar ju vilken bil som helst. Enligt Nacka Biltrim (aukt) så kostar nästa service någon tusing mer och även det är helt rimligt för stor service. Sen får man väl se vad som verkligen går på garantin när saker går sönder om fyra-sex år sådär.

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

4
Rosten på bakluckan märkte jag någon dag efter att jag köpt bilen så hela den lackades om. Sen märkte jag allt eftersom att det var rost på a-stolpar och insidan av samtliga dörrar men de kan vara så att de fanns där redan när jag köpte den och den rullat 6000 mil. Jag fick förklarat att på dagens Volvo tex så har du flera lager klarlack vilket gör lacken mindre känslig och du får inte märken efter stenskott eller märken efter en nagel eller liknande som jag fick på Kian. Men som alltid, man får ju vad man betalar för. Nått måste man spara in på för att göra bilen billigare.

Angående servicen så kanske det är så att servicen på bensinare är dyrare, vad vet jag men jag blev alltid lika förvånad. 2011 betalade jag 7000kr för servicen och i år över 5000kr. Om man skulle skita i att serva hos Kia helt hade jag säkert kunna reparera bilen billigare under de här åren men men. Men som sagt, lacken var de som oroade mig mest.

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

5
Att jag undrar beror på att vår - 09:a nu har rullat 6000 mil. Och finns ingen rost på den.
Några stenskott finns på huven...men inte fler här än på mina tidigare Volvobilar med samma
milantal. Min -12:a bensinare är snart ett år gammal har nu rullat 1900 mil och ska snart in på service.
Är supernöjd med den och i stort sätt lika fin som när den var helt ny. Vet inte...men båda bilarna är
Ditec behandlade...om nu det har någon betydelse????
När det gäller sevice så är dieseln betydligt dyrare att serva. Beror på att den rymmer mer olja...
plus att oljan till diselbilar med partikelfilter och turbor är svindyr. Sen finns det väl fler filter
och servicepunkter på dieseln.
Serva en Kia bensinare är betydligt enklare och billigare. 5000-7000kr låter helt sjukt...
Ett olje o filterbyte kosta till min bensinaren 1000kr En hel service ska jag betala 2500kr för.
Tycker inte det är dyrt. Då ingår byte olja o filter... byte kupefilter... kontroll av massa grejer...
smörjning av alla gånjärn mm mm.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

6
Laban skrev:Att jag undrar beror på att vår - 09:a nu har rullat 6000 mil. Och finns ingen rost på den.
Några stenskott finns på huven...men inte fler här än på mina tidigare Volvobilar med samma
milantal. Min -12:a bensinare är snart ett år gammal har nu rullat 1900 mil och ska snart in på service.
Är supernöjd med den och i stort sätt lika fin som när den var helt ny. Vet inte...men båda bilarna är
Ditec behandlade...om nu det har någon betydelse????
När det gäller sevice så är dieseln betydligt dyrare att serva. Beror på att den rymmer mer olja...
plus att oljan till diselbilar med partikelfilter och turbor är svindyr. Sen finns det väl fler filter
och servicepunkter på dieseln.
Serva en Kia bensinare är betydligt enklare och billigare. 5000-7000kr låter helt sjukt...
Ett olje o filterbyte kosta till min bensinaren 1000kr En hel service ska jag betala 2500kr för.
Tycker inte det är dyrt. Då ingår byte olja o filter... byte kupefilter... kontroll av massa grejer...
smörjning av alla gånjärn mm mm.
jag måste blivit lurad helt enkelt...?
Hursomhelst så sa verkstaden att jag inte var den enda de fick byta dörrar på.

Re: Kia Ceed SW 2008 Ris och Ros slutrecension!

7
Rolle85 skrev:Rosten på bakluckan märkte jag någon dag efter att jag köpt bilen så hela den lackades om. Sen märkte jag allt eftersom att det var rost på a-stolpar och insidan av samtliga dörrar men de kan vara så att de fanns där redan när jag köpte den och den rullat 6000 mil. Jag fick förklarat att på dagens Volvo tex så har du flera lager klarlack vilket gör lacken mindre känslig och du får inte märken efter stenskott eller märken efter en nagel eller liknande som jag fick på Kian. Men som alltid, man får ju vad man betalar för. Nått måste man spara in på för att göra bilen billigare.

Angående servicen så kanske det är så att servicen på bensinare är dyrare, vad vet jag men jag blev alltid lika förvånad. 2011 betalade jag 7000kr för servicen och i år över 5000kr. Om man skulle skita i att serva hos Kia helt hade jag säkert kunna reparera bilen billigare under de här åren men men. Men som sagt, lacken var de som oroade mig mest.
Jag har en bensin Ceed, 11 eller 12'a vetefan men jag tog ut den i januari iaf.

Men priset på service beror väl på vart man vänder sig antar jag. Jag har kollat Nacka Biltrim, Autoexpo (där jag köpte den) och Svenska Bil. Kostnaden för försa service var ca 2500 - 2800 - 4500 typ. Svenska Bil är dels galet dyra. Dels otroligt jobbiga att ha att göra med och jag var egentligen inte seriöst intresserad av att lämna in den där faktiskt. Sen så kanske det också är dyrare om man äger en Kia i Hallstahammar där det bara finns en auktoriserad verkstad inom 10 mil än i Stockholm/Nacka (där jag bor) där det finns typ 3 inom några kilometer.

Eller... ja jag har ingen aning om hur det är i Hallstahammar, jag bara plockade ortens namn och gissar att det är ungefär så där.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"