Annons

Vågar man köpa en ceed?

1
Hej!

Letar nu en andra bil och det skall vara en snålis med ändå lite utrymme..
Kör en Mitsubishi Grandis som är en stor och ganska törstig bil, dock har jag 3 barn och behöver utrymmet.
Och ceeden skall då vara våran andra bil, kan ju vara trevligt med en bil som inte dricker litern.. :)

Börjat spana lite på ceed och då en kombi årsmodell 08, kan man ju hitta till relativt hyffsade pengar nu.
Har även kollat på en del franskt med 1.6 HDI motorn(C4, 307 tex).
Jag har skaffat mig intrycket av att Kia är en kvalitets bil i jämförelse med fransoserna..
Efter en del informations sökning på nätet så snubblade jag in på detta fina forum, dock blev jag lite orolig då jag började läsa en del under tråden "Problem".
Hur är ceeden egentligen? En hyffsad bil med en massa småfel(som fransoserna)?
Eller (som jag fått för mig) en problemfri bil med kvalité?

Har en 08 på g, dock har ägaren missat en service och kört den på mekonomen. Dock har nuvarande ägaren inte haft några problem att få garanti saker fixade. Det kanske beror på hur snälla dom är på den lokala Kia verkstaden?
Är detta en avgörande orsak till att inte köpa bilen?
Bilen har gått 9000 mil.

//Blomman
Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

3
Linden_Linus skrev:Bra bil. Men massa småproblem ingen fara. Man får vad man betalar för. Se bara till att den varit på service när den skulle så garantin e kvar.

Bra köp förvänta dig inge underverk bara.

Mvh Linus
Så en massa små problem är att vänta??
Då kan jag lika gärna köpa en 307 1.6 HDI eller en C4 1.6 HDI för billigare peng.....Då ingår små felen och man slipper svära... 8-)

Re: Vågar man köpa en ceed?

5
Linden_Linus skrev:Bra bil. Men massa småproblem ingen fara. Man får vad man betalar för. Se bara till att den varit på service när den skulle så garantin e kvar.

Bra köp förvänta dig inge underverk bara.

Mvh Linus
Vad menar du med detta inlägg? I lista efter lista visar Kia att de ligger i topp när det gäller kvalitetsindex och de europeiska bilarna generellt ligger i botten. Så nog ska man väl förvänta sig att man får en bra bil om man väljer Kia idag?

Vill man vara riktigt säker väljer man Honda, Lexus eller Subaru, men de bilarna är ju rätt dyra med samma utrustningsnivå (om den ens finns) :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Vågar man köpa en ceed?

6
Har brukat 3 egna Kia plus firma bilar.

Alla har haft småfel. Bara läsa trådarna. Alla har nästan haft något fel. Men garantin är ju ett bra skydd. Några har ju haft problemfria. Man ljuger om man säger att kia är problemfri. Inte sämst men långt ifrån toppen. Va bara ärlig han ville ha ett ärlig svar.

Re: Vågar man köpa en ceed?

7
Men alla bilar kan ju ha fel, jag har aldrig haft en felfri bil eller motorcykel, så varför ska man varna för något som är helt normalt? "

Uttryck som "man får vad man betalar för", är ju ett ganska vanligt uttryck när man vill tala illa om något och det är väldigt orättvist mot Kia som jobbat upp sig enormt de senaste åren. Tyvärr har ju priserna stigit en del också, en Ceed kostar ju bara något mindre än en Astra idag.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Vågar man köpa en ceed?

9
Låter mer som du överbeskyddar (kia)

Det sämsta med kia som varumärke är.

Lacken sämst av alla bilar just nu? Grymt känslig.
Vissa garantier börjar de knorra om från Korea. Tex Blästring som de har på nästan alla sina bilar. Trots stänkskydd.
Sen är några saker sämre än medelbilen. Klädsel, radio, Bromsar osv.

På plus sidan GARANTIER, priset som du sa. Men börjar bli dyra. Mycket för pengarna. De som e standard kia tar Bmw, Audi osv 50.000 per paket för.

Men lacken irriterar min piss ford (andrabil) typ samma prisklass som kia har bättre lack. Saker man inte märker från början kmr smygande nu.

Men kia är bra ett köp beroende på vad man stör sig på som bilägare.

Beror på vad TS är ute efter.

Re: Vågar man köpa en ceed?

10
Jo, jag överbeskyddar lite, men jag har också statistiken med mig ;) Det är ju ett Kia-forum trots allt!

Radion dålig? Den som sitter i Optima är nog den vassaste originalstereo jag stött på.

Lacken vet jag inget om, det märks väl om ett par år kanske?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"