Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

11
Din kostar lite mer än ceed:) Så de lär man väl kunna kräva.

Men till saken är. Står man ut med kias egna bekymmer så är det ett bra köp. Det avgör ju inte vi utan han.

Men nästa blir inte en kia om de inte bättrar lacken. Annars är jag nöjd över lag.

Där sätter jag punkt nu tillför jag inget mer till tråden nuff said liksom:)
Annons

Sv: Vågar man köpa en ceed?

12
Jag rekommenderar inte Kia till någon längre, gjorde det innan jag blev "väckt" och flera bekanta har faktiskt köpt Kia efter mina goda ord om bilen.

Har köpt två st nya bilar från Kia men börjar tröttna på den anda av nonchalans och arrogans man möts av hos återförsäljare, verkstäder och tillverkare när man dyker upp och har problem som garantin rimligen ska täcka. Jag är inte obstinat och kräver allt på garanti. Jag ser på andra märkens garantihantering och förväntar mig något liknande.

Eftersom jag har haft två i stort sett identiska bilar har jag även haft liknande problem med dem, exempelvis blästring och skeva bromsskivor och jag upplever en stor skillnad i hur problemen bemöts idag mot hur de löstes 2009-2010 med min förra bil - tyvärr åt det betydligt sämre hållet. Verkstäderna beklagar sig och säger sig vara bakbundna av snåriga regler och nya villkor och jag får helt enkelt dåliga vibbar.

Kia är ett utmärkt märke för bilister som åker bil, inte kör, för folk som inte bryr sig, inte tvättar och inte ser bilen som något mer än ett transportmedel. För oss andra är den helt enkelt inte tillräckligt bra vad gäller detaljerna.

Visst kan man se det som så att det är en "billig" bil och att man får räkna med vissa problem. Jag väljer att se det som att jag har betalt 200 000 av mina surt förvärvade slantar för att få en bil som utlovats vara av bra kvalité och med garantier som ska se till att mitt ägande blir problemfritt.

En efter en har garantierna fallit på nypåkomna regler från fabriken, nu senast vid återkommande blästring på min bils sidor. 2 stycken verkstäder, oberoende av varandra, vill inte ens ta emot min reklamation eftersom direktiv utgått från Kia att inga bilar med blästring ska tas på goodwill eller garanti i fortsättningen. Vid kontakt med Kia hävdar de med dårens envishet att goodwill existerar och hänvisar mig till närmsta verkstad för mer information - de som inte ens vill ta emot mig...

Som någon skrev i en annan tråd - Kia har inte 7 års garanti för att kvaliteten klarar det, de har det för att sälja bilar.

Bilen i stort är det inga fel på, den är driftsäker och känns trygg och är rymlig och välutrustad för pengarna. Jag förväntar mig bara mer när det krånglar. Hur man bemöts vid problem säger för mig allt om hur en verksamhet egentligen är byggd.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Vågar man köpa en ceed?

13
Inte för att verka dryg, men vad jag kan läsa mig till i ditt inlägg så är det inte Kia som är problemet - utan återförsäljarna? De säger en sak och Kia en annan, vilket verkar väldigt skumt.

Jag gissar på att de flesta problemet har med växtvärk att göra, märket är det snabbast växande i Europa/USA och många av återförsäljarna är fortfarande ganska små. I senaste "Vi Bilägare" som jag läste igår, så hamnar Kia ungefär som snittet när det gäller bemötande hos verkstäder/återförsäljare. Det fanns en tabell till, minns inte nu vad det var om, där hamnade Kia långt över snittet.

Garantin verkar fungera som den ska, men några har otur och träffar på fel återförsäljare.
http://www.begkopguiden.se/node/752
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Vågar man köpa en ceed?

14
mibe skrev:Inte för att verka dryg, men vad jag kan läsa mig till i ditt inlägg så är det inte Kia som är problemet - utan återförsäljarna? De säger en sak och Kia en annan, vilket verkar väldigt skumt.

Jag gissar på att de flesta problemet har med växtvärk att göra, märket är det snabbast växande i Europa/USA och många av återförsäljarna är fortfarande ganska små. I senaste "Vi Bilägare" som jag läste igår, så hamnar Kia ungefär som snittet när det gäller bemötande hos verkstäder/återförsäljare. Det fanns en tabell till, minns inte nu vad det var om, där hamnade Kia långt över snittet.

Garantin verkar fungera som den ska, men några har otur och träffar på fel återförsäljare.
http://www.begkopguiden.se/node/752
Jag håller delvis med. KIA verkar vara väldigt otydliga och tvetydiga i sin kommunikation mot sina verkstäder. Vill påpeka att vad försäljaren säger är ointressant, det är verkstadsdelen som är intressant. Även om det är i samma firma så är de oftast skilda åt verksamhetsmässigt.

Hos min gamla verkstad skulle det inte vara något problem att få nya bromskivor upp till 4000 mil, hos min nya verkstad var det tvärstopp om bilen var över 1 år eller om den gått 3000 mil. Detta från respektive regionschef hos KIA.

Hos båda verkstäderna, som har olika regionschefer hos KIA eftersom det skiljer 30 mil på dem, var det stopp när jag ville reklamera blästring ånyo.

Om du är en någorlunda krävande bilist, så kommer du förr eller senare inse problemen med hanteringen :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Sv: Vågar man köpa en ceed?

15
Grief skrev:Jag rekommenderar inte Kia till någon längre, gjorde det innan jag blev "väckt" och flera bekanta har faktiskt köpt Kia efter mina goda ord om bilen.

Har köpt två st nya bilar från Kia men börjar tröttna på den anda av nonchalans och arrogans man möts av hos återförsäljare, verkstäder och tillverkare när man dyker upp och har problem som garantin rimligen ska täcka. Jag är inte obstinat och kräver allt på garanti. Jag ser på andra märkens garantihantering och förväntar mig något liknande.

Eftersom jag har haft två i stort sett identiska bilar har jag även haft liknande problem med dem, exempelvis blästring och skeva bromsskivor och jag upplever en stor skillnad i hur problemen bemöts idag mot hur de löstes 2009-2010 med min förra bil - tyvärr åt det betydligt sämre hållet. Verkstäderna beklagar sig och säger sig vara bakbundna av snåriga regler och nya villkor och jag får helt enkelt dåliga vibbar.

Kia är ett utmärkt märke för bilister som åker bil, inte kör, för folk som inte bryr sig, inte tvättar och inte ser bilen som något mer än ett transportmedel. För oss andra är den helt enkelt inte tillräckligt bra vad gäller detaljerna.

Visst kan man se det som så att det är en "billig" bil och att man får räkna med vissa problem. Jag väljer att se det som att jag har betalt 200 000 av mina surt förvärvade slantar för att få en bil som utlovats vara av bra kvalité och med garantier som ska se till att mitt ägande blir problemfritt.

En efter en har garantierna fallit på nypåkomna regler från fabriken, nu senast vid återkommande blästring på min bils sidor. 2 stycken verkstäder, oberoende av varandra, vill inte ens ta emot min reklamation eftersom direktiv utgått från Kia att inga bilar med blästring ska tas på goodwill eller garanti i fortsättningen. Vid kontakt med Kia hävdar de med dårens envishet att goodwill existerar och hänvisar mig till närmsta verkstad för mer information - de som inte ens vill ta emot mig...

Som någon skrev i en annan tråd - Kia har inte 7 års garanti för att kvaliteten klarar det, de har det för att sälja bilar.

Bilen i stort är det inga fel på, den är driftsäker och känns trygg och är rymlig och välutrustad för pengarna. Jag förväntar mig bara mer när det krånglar. Hur man bemöts vid problem säger för mig allt om hur en verksamhet egentligen är byggd.
Instämmer till 100%. Ångrar idag att jag istället inte köpte en beg.Volvo för pengarna.

Re: Vågar man köpa en ceed?

16
Vi har 2 st Kia Ceed SW i familjen. Den jag kör är en bensinare med 6 växlad låda som
jag köpte ny för ett år sedan. Har nu rullat 2000 mil. Ett problem under tiden. Bagageluckan
knirrade. Justering bara. Ingen blästring eller några andra konstigheter. Kostade ny 160000kr ink
metalic. Supernöjd med bilen.

Frugans är en -09 Sw 1,6 diesel. Den har snart rullat 6000 mil. Krånglat en gång. Kolvarna
i bromsoken bak satt fast och fick smörjas upp. Den har även alltid varit lite kärv i
växellådan när den är kall. Frugan är väl nöjd med bilen...men efter hon kört min bensinare en del
så tycker hon den skönare att köra ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Vågar man köpa en ceed?

17
Jag var också hyfsat nöjd med bilen första halvåret-året. Och jag tycker även idag att det är mycket bil för pengarna.
Men totalt sett med facit i hand så har bilen gett mig så mycket onödiga kostnader och tidsåtgång så ett beg.Volvoköp hade varit mycket mer tillförlitligt. Jag köpte och betalade för ny bil och får finna mig i att åka omkring i en bil med småfel som dom blundar för. Bättre att laga själv och ha en riktig bil som funkar100%. Nu får jag ständigt lägga ner tid på oro och onödigt tjafs. Behöver min nya bil kan inte hålla på att åka fram o tillbaka till verkstaden utan att få den lagad.

Re: Vågar man köpa en ceed?

18
När det gäller faktiskt kvalitet, inte upplevd:
Kia = Bättre än medelbilen
Volvo = Sämre än medelbilen

Det är vedertagna fakta.

Så hur en begagnad Volvo (med kanske sex månaders garanti) kan vara ett bättre köp än en ny Kia (med sju års garanti) är, för mig, ett mysterium.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Vågar man köpa en ceed?

19
Blomman skrev:Hej!

Letar nu en andra bil och det skall vara en snålis med ändå lite utrymme..
Kör en Mitsubishi Grandis som är en stor och ganska törstig bil, dock har jag 3 barn och behöver utrymmet.
Och ceeden skall då vara våran andra bil, kan ju vara trevligt med en bil som inte dricker litern.. :)

Börjat spana lite på ceed och då en kombi årsmodell 08, kan man ju hitta till relativt hyffsade pengar nu.
Har även kollat på en del franskt med 1.6 HDI motorn(C4, 307 tex).
Jag har skaffat mig intrycket av att Kia är en kvalitets bil i jämförelse med fransoserna..
Efter en del informations sökning på nätet så snubblade jag in på detta fina forum, dock blev jag lite orolig då jag började läsa en del under tråden "Problem".
Hur är ceeden egentligen? En hyffsad bil med en massa småfel(som fransoserna)?
Eller (som jag fått för mig) en problemfri bil med kvalité?

Har en 08 på g, dock har ägaren missat en service och kört den på mekonomen. Dock har nuvarande ägaren inte haft några problem att få garanti saker fixade. Det kanske beror på hur snälla dom är på den lokala Kia verkstaden?
Är detta en avgörande orsak till att inte köpa bilen?
Bilen har gått 9000 mil.

//Blomman
Svaren i tråden får du på vilket märkesforum som helst. Byt ut Kia mot valfritt namn bara.
Kia gör inte världens bästa bilar, men vad får man annars för 179 900 kr som är priset på en -13 Ceed SW ny?

Men visst, utan garantierna så hade det kanske varit lite risk att köpa Kia. Många som klagar tror att de köpt en premiumbil och inte den lågprisbil de faktiskt köpt. Man får oftast vad man betalar för.

Jag hade en Kia Ceed 2007 och det var den absolut sämsta skitbil jag någonsin ägt av de ca. 20 bilar jag haft genom åren. Den Ceed SW -11 som jag har nu och köpte ny har jag fått byta ut spolarmunstyckena och startnyckeln på garantin liksom en ABS-givare. Annars har den bara fungerat i stort sett felfri. Tänkte att så dålig som den förra Kian kan inte denna bli, vilket stämde.

Dessutom jag hade en Citroen C5 som återinlöstes av Citroen Sverige p.g.a. att den var på verkstad ca. 2 gånger på tre veckor under hela tiden vi hade den, köpte den ny och den löstes in för ca. 5000 kr under vad vi gav. Det får väl var den näst sämsta bilen vi haft. Tredje sämst var en Hyundai Elantra som vi köpte ny också ett riktigt måndags ex, ruggigt. Fjärde sämst var den Citroen Picasso vi köpte efter C5, de pajjade datorn på tre gånger....

Så skippa franska bilar. Eftersom Kia och Hyundai är från samma land, kan du skippa dem också.
Skämt åsido, Kolla upp bilen med förra ägaren och har denna varit nöjd så kanske du blir det med. På forum hör man mest de som klagar, inte de som är nöjda...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vågar man köpa en ceed?

20
J.D. Powers senaste lista. Bästa märket först. Ingen tysk hamnar före Kia. Mest förvånad är jag nog över Nissan och Mitsubishis placering.

"Undersökningen är uppdelad i 23 bilklasser. Bäst rankad i lilla CUV-klassen blev Kia Soul och i SUV-klassen Kia Sportage."

Porsche
GMC
Lexus
Infiniti
Chevrolet
Acura
Toyota
Honda
Jaguar
Hyundai
Kia

Mercedes-Benz
Audi
Cadillac
Buick
Chrysler
Lincoln
BMW
Volvo
Smart
Land Rover
Jeep
Volkswagen
Mazda
Subaru
Dodge
Ford
Ram
Mini
Nissan
Mitsubishi
Fiat
Scion

Länk till listorna:
http://autos.jdpower.com/ratings/index.htm
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"