Annons

Wafab Bil Karlstad, problem Kia-köp

1
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd och erfarenheter utifrån det problem vi nu ställts inför...
Det gäller ett bilköp vi gjorde i fredags av en större bilfirma i Karlstad, Wafab Bil.
Vi köpte en nästan ny Kia Sportage -15 för ca 250 000 kr och av annonsen på Blocket OCH säljaren framgick att bilen hade gått 350 mil totalt, ett av de säljargument säljaren tog fram främst var just att bilen var i stort sett helt ny. Körsträckan 350 mil stod senare även på två olika köpekontrakt.
Vi bestämde oss hur som helst för att köpa bilen då den såg fin ut.
Vi fick vänta en vecka på leverans men kontrollerade inte körsträckan innan vi körde iväg vilket vi kanske borde ha gjort men med tanke på att det är en större bilfirma i Karlstad/Värmland så litade vi nog på att deras uppgifter stämde.
Väl hemma dagen efter köpet så ser vi att bilen i själva verket gått närmare 760 mil, dvs mer än dubbla den angivna körsträckan.
Vi tog direkt kontakt med Wafab via mail igår och fick svar per telefon idag på förmiddagen.
De erkände att det var de som gjort fel och att säljaren felaktigt uppgivit fel körsträcka och skrivit fel i köpekontraktet. Den riktiga körsträckan vid köpet var egentligen 730 mil. De kunde tänka sig att kompensera oss för missförståndet och sade att de erbjöd 4 kr per mil (!) utöver 350 mil, en summa på 1500 kr. De gjorde även en jämförelse på en bilförmedlings-hemsida, Bilpriser.se, hur mycket det skulle skilja i pris mellan en bil som gått 350 mil och en som gått det dubbla och kom fram till den summan.
Jag anser inte att det går att jämföra på detta sätt då man klart uppgivit i annonsen att körsträckan är 350 mil, detta har som sagt även säljaren uppgett vid provkörning och försäljning och även skrivit i slutkontraktet. Man har då sålt en vara utifrån falska uppgifter i min mening.
Jag kontaktades först av en säljare på Wafab då den person som sålde bilen till oss var på semester. Denne sade bland annat "Ni skulle ju köpt bilen för samma pris ändå även fast den hade gått 750 mil.", ett ganska anmärkningsvärt uttalande kan tyckas då det liksom inte har med saken att göra i detta fall. Säljaren sade även att Wafab kunde tänka sig att köpa tillbaka bilen då den inte skulle bli svår att sälja till någon annan i stället.
Jag blev sedan hänvisad till VD:n för Wafab Bil för vidare diskussioner om hur vi ställde oss till deras "erbjudande" om 1500 kr.
Min sambo kontaktade senare VD:n per telefon. Vi angav då ett vad jag kan tycka absolut skäligt förslag, att Wafab skulle kompensera oss för det inträffade med en uppsättning vinterdäck på fälg, i förhållande till det inträffade borde detta inte vara för mycket begärt kan tyckas. Denne var trevlig och korrekt och uppgav att Wafab gjort fel men hänvisade då till ovan nämnda jämförelse på bilförmedlings-hemsida, där han såg att värdeminskningen med 400 mil extra körsträcka var 1700 kr. Han sade även att det inte var möjligt för Wafab att bekosta några vinterdäck då det bara handlade om några hundra mil som felaktigt angivits. Han kunde dock höja deras "erbjudande" till 3000 kr, längre än så kunde han inte sträcka sig. Även VD:n påtalade flera gånger att de i stället kunde ta tillbaka bilen och även hjälpa oss att hitta en annan bil om vi skulle vilja det. (Lite omvänd psykologi?). Bilen är dock en Special Edition och inte helt lätt att få tag i, vilket Wafab säkert förstår.

Vad anser Ni om detta?
Vilka rättigheter har vi som konsument i detta fall och vad borde vara rimligt att begära från Wafab Bil?

Stort tack på förhand!

/Matti
Annons

Re: Wafab Bil Karlstad, problem Kia-köp

2
Prata med ARN.

Nu tror jag dock att du endera får nöja dig med 3000kr eller häva köpet, så stor skillnad är det inte ekonomiskt sett vad gäller miltalen att du kan kräva 10000-15000kr i avdrag. 3000kr låter fullt rimligt som skillnad för de miltalen vid en försäljning.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Wafab Bil Karlstad, problem Kia-köp

3
Jag förstår dig fullt ut. Är själv noga med sådant, men....
Du kan nog häva köpet eller gå med på deras senaste erbjudande på 3000kr. Känns nog helt ok. En uppsättning vinterdäck (med däcktrycksövervakning i fälgen) kostar iaf på Hedins ca. 10000-12000kr till kund (till en Ceed, alltså billigare än till en Sportage).
Så det du begär känns lite ur proportion till det inträffade.
Men ogillar du att de ljög för dig så är dina möjlighet, som jag sa, att häva köpet alt. acceptera de 3000kr de erbjuder.

Att kontakt ARN lär inte göra någon nytta, dessutom är de bara rådgivande och det finns ju en adekvat lösning på problemet...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"