Annons

Kia serviceavtal

1
Hej
Har hör talas om Kia serviceavtal.
Någon som vet vad ett sådan avtal innehåller. Och vad kostnaden är för avtalet om man har en Kia Ceed SW
//Tomp
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016, röd med DCT7 lådan
Annons

Re: Kia serviceavtal

2
Hej
Jag har försökt att reda ut om det finns ett serviceavtaL ingen vet varken Kia själva eller åf

Det enda dom tror är att det gäller bara leasade bilar.Mycket konstigt jag tror inte man kan välja bort service på en leasad bil .För övrigt mycket dåligt att ingen vet vad som gäller
Stigp

Re: Kia serviceavtal

3
stigp skrev:Hej
Jag har försökt att reda ut om det finns ett serviceavtaL ingen vet varken Kia själva eller åf

Det enda dom tror är att det gäller bara leasade bilar.Mycket konstigt jag tror inte man kan välja bort service på en leasad bil .För övrigt mycket dåligt att ingen vet vad som gäller
Stigp
När vi köpte vår Ceed SW 2011 så kunde vi köpa till ett "paket" med de tre nästkommande servicetillfällena för en bråkdel av vad varje service skulle kosta. Tror vi gav ca. 4000kr för 12000 kr service.

Det är väl det enda jag har hört talas om gällande Kia.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia serviceavtal

4
Har nu fått ett svar från en återförsäljare.
Så här svarar han:
Serviceavtalet innehåller service enligt fabrikantens anvisningar. Eventuella slitagedelar tillkommer och ingår ej. Serviceavtal kan endast tecknas vid nybilsköp och man måste ha ett Kia kort för administrationen av själva serviceavtalet. Avtalet kostar 99;-/mån och gäller 36/mån eller 4 500 mil

Man kan tydligen också skriva ett lokalt avtal:
Om du vill kan vi också teckna ett avtal lokalt med oss där du kan lägga in vilka tjänster du önskar som t ex däckhotell, årlig rekond, m m. Då kan du också lägga in en längre körsträcka.
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016, röd med DCT7 lådan

Re: Kia serviceavtal

5
tomp skrev:Har nu fått ett svar från en återförsäljare.
Så här svarar han:
Serviceavtalet innehåller service enligt fabrikantens anvisningar. Eventuella slitagedelar tillkommer och ingår ej. Serviceavtal kan endast tecknas vid nybilsköp och man måste ha ett Kia kort för administrationen av själva serviceavtalet. Avtalet kostar 99;-/mån och gäller 36/mån eller 4 500 mil

Man kan tydligen också skriva ett lokalt avtal:
Om du vill kan vi också teckna ett avtal lokalt med oss där du kan lägga in vilka tjänster du önskar som t ex däckhotell, årlig rekond, m m. Då kan du också lägga in en längre körsträcka.
Retar mig på att man är tvungen att teckna sig för Kia: betalkort för att kunna teckna ett serviceavtal...
Känns lite B
"FÖRUTSÄTTNINGAR
Avtal kan enbart tecknas för fabriksnya bilar och endast tecknas av privatperson som har eller tecknar ett Kia-kort. Serviceavtalet omfattar 4500 mil/36 mån. Om du säljer din bil under avtalstiden kommer serviceavtalet upphöra att gälla. Serviceavtal följer inte bilen (se avtalet för detaljer)."
http://www.kia.com/se/content_attkopa/serviceavtal/
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016, röd med DCT7 lådan

Re: Kia serviceavtal

6
Hej

Jag funderar på att teckna ett serviceavtal när jag hämtar min nya Kia Ceed SW CRDI i morgon.
Vet någon vad ingår i serviceavtalet? Ingår olja och oljefilter t. ex?

Jag har inte fått helt klart för mig vad kostnaden blir för service utan serviceavtal och vad som då ingår i den. Men jag har fått för mig att t. ex olja och oljefilter ingår i den.


Jag försöker räkna ut om jag kommer att tjäna på att teckna ett service avtal eller inte.Jag kommer att köra 2000-2500 mil per år.

Re: Kia serviceavtal

8
Pga ändrade förhållanden hemma så har jag inte kört i närheten av vad jag normalt gör, köpte min kia ceew sw crdi ny 2015 och skall nu på fredag in för min första service och bilen har nu 2100 mil på mätaren , skulle kosta 4600kr, min svåger servade förra månaden och fick samma offert, när räkningen kom kostade det 4200kr.

Tycker det är hutlöst pris på att serva de här crdi motorerna mtp att de byte olja, oljefilter, luft och bränslefilter. Skulle en bensinare genomgå samma jobba skulle räkningen ligga på max 2000kr.

Kontroller av bilen kan de inte göra mycket, från det bilen lämnas in tills den är klar skulle ta max 90 minuter.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Kia serviceavtal

9
Det som är hutlöst är att dieselfiltret ska bytas vid varje service (på JD -12 till -15) och kostar ca 1250 bara i material. Det är ju detta som drar iväg kostnaden varje gång.
Och helt rätt, en bensinare ligger på nästan halva priset.

Titta på serviceprotokollet så ser du att det är väldigt många kontroller som görs.

Re: Kia serviceavtal

10
Jag ska stanna kvar på verkstaden så jag tänkte be att följa med ut i verkstaden för att kolla bilen för ev skador efter min fastkörning så jag vet om det blir till att ringa försäkringsbolaget eller ej.

I dessa 90 min ingår även att jag åberopar garanti på höger ytterspegel att den ej alltid fäller ut vid upplåsning. Jag kan göra många saker på 90 min jag med, men frågan är kvaliten på det som görs.......
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"