Annons

Diesel kontra bensin

1
Hej!

Jag måste tyvärr byta ut min Diesel-Venga mot en bensinare då jag kör för korta sträckor för dieseln. Problemet är att jag är så nöjd med Vengan då jag gillar att den är lite högre och den är rymlig (ja, jag är lång :D) men självklart även då den går billigt och bra. Jag är därför inne på att byta till en bensin-Venga men är rädd för att jag kommer tycka att den går för långsamt då jag helst skulle vilja ha en ännu kvickare än nuvarande diesel. Vad tror ni? Är det stor skillnad på dieseln och bensinaren?
Jag har en 1,4 CRDI ECO K -10
Annons

Re: Diesel kontra bensin

2
Frågan är ju hur mycket billigare det blir med en bensinare. En Venga CRDI 1,4 Eco Komfort -10 (OXH907) verkar ligga på 1259kr i årsskatt.
Då ligger en jämngammal bensinare, (NSO118) Venga 1.6 iofs automat, på 1328 i årsskatt.

Dessutom är den några dl törstigare per mil (deklarerade siffror). En manuell blir säkert lite billigare i både skatt och förbrukning, men jag vet inte om du tjänar så mycket på att bara byta drivmedel om du trivs med bilen i övrigt.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

3
Jag tror Inte att det blir billigare att byta bil. Själva bilaffären är ju kostsam och där tappas all eventuell vinst. Bensinarna är hopplöst trötta också, så där finns bara besvikelse att hämta. Behåll din nuvarande istället...

Re: Diesel kontra bensin

4
För några år sedan när dieselskatten var skyhög så fick man ju alltid jämföra körda mil med kostanden för fordonsskatt. Sedan den sänktes för några år sedan så är det inget att fundera på. Kör du din dieselbil.
Ser jag till orten jag kommer från så är alltid dieseln billigare i inköp. Det är väldigt få dagar som bensin är billigare i inköp. Just nu och 1-2 månader tillbaka så är dieseln 50-95 öre billigare/ liter.
Dessutom är all skatt på en dieselbil som understiger 1500kr billig. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Diesel kontra bensin

5
Tack för svaren. Dock är det inte kostnadsskillnaden jag är ute efter... jag förstår att det antagligen kommer bli dyrare med en bensinare men eftersom jag inte kör så mycket förutom kortare sträckor på några km varje dag så kanske det inte märks nån dramatisk skillnad.
Hur som helst... anledningen till att jag känner att jag behöver byta bort dieseln är just för att jag mest kör kortare sträckor och förra vintern (första vintern jag hade bilen) fick jag lämna in bilen två gånger p.g.a. igensatt bränslefilter. Det är ju ok så länge garantin täcker det men när garantin går ut om nåt år så kommer det ju kosta mig en hel del att fixa det där filtret. Jag har inte ekonomi för att köra runt med den tickande bomben över mig. Det kommer ju utan förvarning. I år har det inte varit lika kallt och jag har lyckats köra längre sträckor men det är inte alls säkert att jag kommer kunna köra så mycket kommande vintrar.
Därför känner jag att en bensinare är ett bättre alternativ för mig.. tyvärr! För jag är ju som sagt nöjd med min diesel så länge den går som den ska.
Finns det någon annan bil ni kan tänka er skulle passa mig? En högre modell som ligger i ungefär samma prisklass..

Re: Diesel kontra bensin

6
Tankade du OKQ8 förra vintern? Dom ska ha Kia-anpassat sin diesel nu: http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/

Men självklart ska du få byta bil om du vill. :) Om du inte vill ha en till Venga har ju även många andra märken lite olika modeller av "pensionärsvänliga" bilar. Är inte förbrukningen det viktiga finns det ju även många små suvar med lite högre insteg och sittställning.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Diesel kontra bensin

7
SandraL skrev:Tack för svaren. Dock är det inte kostnadsskillnaden jag är ute efter... jag förstår att det antagligen kommer bli dyrare med en bensinare men eftersom jag inte kör så mycket förutom kortare sträckor på några km varje dag så kanske det inte märks nån dramatisk skillnad.
Hur som helst... anledningen till att jag känner att jag behöver byta bort dieseln är just för att jag mest kör kortare sträckor och förra vintern (första vintern jag hade bilen) fick jag lämna in bilen två gånger p.g.a. igensatt bränslefilter. Det är ju ok så länge garantin täcker det men när garantin går ut om nåt år så kommer det ju kosta mig en hel del att fixa det där filtret. Jag har inte ekonomi för att köra runt med den tickande bomben över mig. Det kommer ju utan förvarning. I år har det inte varit lika kallt och jag har lyckats köra längre sträckor men det är inte alls säkert att jag kommer kunna köra så mycket kommande vintrar.
Därför känner jag att en bensinare är ett bättre alternativ för mig.. tyvärr! För jag är ju som sagt nöjd med min diesel så länge den går som den ska.
Finns det någon annan bil ni kan tänka er skulle passa mig? En högre modell som ligger i ungefär samma prisklass..
Sedan kan det ju vara dieseln det var fel på. En av aktörerna, OKQ8, blandade i för mycket veg. olja i dieseln som resulterade i just igensatta filter. http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Diesel kontra bensin

8
Westman skrev:Tankade du OKQ8 förra vintern? Dom ska ha Kia-anpassat sin diesel nu: http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/

Men självklart ska du få byta bil om du vill. :) Om du inte vill ha en till Venga har ju även många andra märken lite olika modeller av "pensionärsvänliga" bilar. Är inte förbrukningen det viktiga finns det ju även många små suvar med lite högre insteg och sittställning.
Tankade mestadels på St1.

Har du några exempel på "pensionärsbilar" så jag har nånting att börja sökandet med :P

Re: Diesel kontra bensin

9
Ronnie skrev:
SandraL skrev:Tack för svaren. Dock är det inte kostnadsskillnaden jag är ute efter... jag förstår att det antagligen kommer bli dyrare med en bensinare men eftersom jag inte kör så mycket förutom kortare sträckor på några km varje dag så kanske det inte märks nån dramatisk skillnad.
Hur som helst... anledningen till att jag känner att jag behöver byta bort dieseln är just för att jag mest kör kortare sträckor och förra vintern (första vintern jag hade bilen) fick jag lämna in bilen två gånger p.g.a. igensatt bränslefilter. Det är ju ok så länge garantin täcker det men när garantin går ut om nåt år så kommer det ju kosta mig en hel del att fixa det där filtret. Jag har inte ekonomi för att köra runt med den tickande bomben över mig. Det kommer ju utan förvarning. I år har det inte varit lika kallt och jag har lyckats köra längre sträckor men det är inte alls säkert att jag kommer kunna köra så mycket kommande vintrar.
Därför känner jag att en bensinare är ett bättre alternativ för mig.. tyvärr! För jag är ju som sagt nöjd med min diesel så länge den går som den ska.
Finns det någon annan bil ni kan tänka er skulle passa mig? En högre modell som ligger i ungefär samma prisklass..
Sedan kan det ju vara dieseln det var fel på. En av aktörerna, OKQ8, blandade i för mycket veg. olja i dieseln som resulterade i just igensatta filter. http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/
Är medveten om det men tankade mest på St1. Var/är det lika med deras diesel?
Skriv svar

Återgå till "Venga"