Annons

Venga 1.6 automat

1
Någon som äger eller har provkört 1.6 automat? Tacksam för synpunkter.
Lådan är 4-stegs, men har den lockup?

Har själv provkört 90 hk dieseln och den var rätt så OK. Dock litet högt dieselknatter.

Klas
Annons

Re: Venga 1.6 automat

2
Nu har jag provkört 1.6 automat och tycker den har hyfsad ljud- och åkkomfort i motorvägsfart. Kändes litet slö, men jag är van vid 150 hk med manuell låda, så det påverkar säkert bedömningen.
Man sitter högt med bra utsikt och den känns betydligt luftigare än Sportage. Tyvärr hamnade mitt högerben i litet tröttande vinkel, så jag får nog välja bort den.

Klas
Senast redigerad av klast den 09 mar 2012, 17:24, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Venga 1.6 automat

3
klast skrev:Någon som äger eller har provkört 1.6 automat? Tacksam för synpunkter.
Lådan är 4-stegs, men har den lockup?

Har själv provkört 90 hk dieseln och den var rätt så OK. Dock litet högt dieselknatter.

Klas
Vet inte säkert, men jag undrar om det finns någon automat på marknaden sedan 90-talet som inte har lock up.

Re: Venga 1.6 automat

4
mattiasbredberg skrev:
klast skrev:Någon som äger eller har provkört 1.6 automat? Tacksam för synpunkter.
Lådan är 4-stegs, men har den lockup?

Har själv provkört 90 hk dieseln och den var rätt så OK. Dock litet högt dieselknatter.

Klas
Vet inte säkert, men jag undrar om det finns någon automat på marknaden sedan 90-talet som inte har lock up.
Det har du säkert rätt i.

Klas

Re: Venga 1.6 automat

5
Nu har jag slagit till på en Venga 1.6 automat, stålgrå, och har haft den i litet drygt en vecka.
Nöjd så här långt och den växlar mjukt och behagligt. Drar än så länge litet väl mycket soppa, över 0,8 l/mil.

Har haft några malörer.
Innerbelysningen råkade stå på i några dagar och laddade ur batteriet. Fick då tillfälle att prova Kia Assistans, som gav snabb hjälp. Men, borde det inte finnas någon batterisparfunktion som stänger av förbrukare innan batteriet går ned?

Har litet intermittenta problem med fjärrkontrollen och låsning/upplåsning. Vet inte om det beror på tändlåset, som känns litet flipprigt, eller mottagaren i bilen eller någon dörrkontakt som spökar. Verkar inte vara något känt fel enligt Kia-verkstaden i E-tuna iaf. Ska låta dem kontrollera vid tillfälle.

Klas
Skriv svar

Återgå till "Venga"