Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

91
Jag tror att temperaturgränsen är flytande och beror på rådande kupétemperatur och/eller kylvattentemperatur. Ni som har både motorvärmare och kupévärmare får gärna testa om enbart motorvärmare respektive enbart kupévärmare möjliggör att köra klimatanläggningen på högre temperatur utan att motorn drar igång. Skulle vara väldigt intressant att veta de exakta kriterierna för bensinmotordrift.

Håller helt med om att off-knappen på klimatanläggningen fungerar som en off-knapp för bensinmotorn. Så länge bilen rullar i hyggligt tempo funkar ventilationen fint i läge off, men för oss som tvingas stå stilla i bilkö kan det bli lite jobbigt. Man kan då manuellt sätta upp fläkthastigheten lite grand så länge temperaturen står på "low". Det verkar inte ha någon betydelse om AC:n är igång, bensinmotorn förblir avstängd. Dock kyler AC:n och det kan bildas imma på vindrutans utsida.

Mvh, Magnus
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

93
Detta med kupévärmare och exakt 19,5 grader gällde främst för vår Niro och det finns säkert någon koppling till utetemperaturen som kan göra det knepigare när det blir rejält kallt, men det har varit ganska konstant för mig och den 10 min körsträcka jag börjar dagen med.

Optiman och Niron upplever jag är väldigt lika i mycket kring drivlinan, men inte identiska. Däremot kan man konstatera att hur mycket bensinmotorn går i de båda är väldigt mycket kopplat till ac:n. Med kupévärmaren börjar resan i varm bil och vet man att man inte skall åka länge så funkar off på ac:n som en direkt brytare till bensinmotorn om den hoppar igång när man inte tycker det behövs. Brukar sen kunna slå på ac:n igen skruva upp temp strax under 20 och sedan dra ner fläkthastigheten manuellt för att slippa imma utan att bensinmotorn hoppar igång. Det funkar än så länge.

Med Optiman kör jag ofta lite längre sträckor och även med motorvärmare och kupévärmare innan så kan det dock ibland vara idé att låta bensinmotorn gå en kort tid i början på färden så kommer den inte tillbaka så lätt igen, men skall jag åka kortare gör jag som med Niron och ac:n för att slippa köra på bensin alls.

Häromdagen hade inte motor-/kupévärmaren startat på morgonen (glömt koppla in sladden) på Niron och det var verkligen inte lika trevligt att åka till jobbet. Jag upplevde det som att bensinmotorn gick mer och det var svårare att kontrollera den med ac:n men så satt jag ju och småfrös också.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

94
Fortsätter diskussionen om att köra utan bensinmotorn. Jag har haft min en månad nu och kört 100mil.
Till jobbet har jag 4 mil och kan ladda där, så pendlingen är ren el-körning. OM det inte vore för att ACn startar motorn. Mitt sätt att optimera körningen är att börja på el och sen dra på fläkten rejält för att få upp kupevärmen, skruva ner till 21C tips från KIA (ska testa 19,5 och se om jag märker skillnad) och sen slå på OFF efter en liten stund. Då blir merparten av resan bara på el. Kan tipsa om manualen också! Hittade till slut hur man stänger av den automatiska av-immaren så man får manuell kontroll över fläktarna den lilla stund man kör dem.

Jag har DEFA motor&kupe-värmare och ska börja använda dem bättre, bra tips med smart-plug! Men det är störigt med två sladdar.

Jag undrar om nån har kommit på hur man tvingar den att köra klart resan på bara el? Flera gånger har HEV aktiverats typ 800m hemifrån vilket känns onödigt så nära laddningen när det ändå är 20% batteri kvar.
KIA sa att om man lägger in resmålet i navigatorn så optimerar bilen batteri/bränsle förbrukningen. Men jag märker ingen skillnad med och utan navigator.

Testade motorvägskörning med farthållaren på 120km/h och ren eldrift, kom 3,5 mil innan HEV. Imponerade på mig!
Testade även att stega upp hastigheten och det gick att köra 140km/h på ren el, men då såg man hur batteriet tömdes...

Totalt ligger jag på 0,43l/mil pga några 10-12mils motorvägskörningar. Det är högre än jag "budgeterade" men jobbpendlingen är nästan bensinfri och det känns fint!

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

95
Jepis skrev: Till jobbet har jag 4 mil och kan ladda där, så pendlingen är ren el-körning. OM det inte vore för att ACn startar motorn. Mitt sätt att optimera körningen är att börja på el och sen dra på fläkten rejält för att få upp kupevärmen, skruva ner till 21C tips från KIA (ska testa 19,5 och se om jag märker skillnad) och sen slå på OFF efter en liten stund. Då blir merparten av resan bara på el. Kan tipsa om manualen också! Hittade till slut hur man stänger av den automatiska av-immaren så man får manuell kontroll över fläktarna den lilla stund man kör dem.

...
...

Totalt ligger jag på 0,43l/mil pga några 10-12mils motorvägskörningar. Det är högre än jag "budgeterade" men jobbpendlingen är nästan bensinfri och det känns fint!
Tack för intressant återkoppling. Vad har du för bensinförbrukning för dessa 4 mil för jobbpendlingen? Har du märkt någon skillnad när det är varmare/kallare ute, dvs. tror du t.ex. att -15C är omöjligt att klara utan fossildrift?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

98
ivarmag skrev: Tack för intressant återkoppling. Vad har du för bensinförbrukning för dessa 4 mil för jobbpendlingen? Har du märkt någon skillnad när det är varmare/kallare ute, dvs. tror du t.ex. att -15C är omöjligt att klara utan fossildrift?
Jag har 10 km motorväg och 30km landsväg (skyltat 80km/h) med lite 60-sträckor.
Jag har prövat lite olika körstil:
a) Om jag håller farten är det inga problem med räckvidden, då har jag 20-25% kvar = 0,0l/mil, OM jag kör med AC i OFF.
b) Vanlig körning med värmaren på 21C drivs hjulen av elmotorn hela vägen, men bensinmotorn går på då och då motsvarande ca 0,1l/mil.
c) Imorse drog jag på lite; 100-120 hela vägen då gick HEV in med några km kvar och en totalförbrukning på 0,6 l/mil (med AC i OFF och jag frös om tårna)

Även med kupe-värmare blir man kall om tårna efter en stunds körning redan nu. Så svaret på din fråga är att i vinter får man köra med skoterstövlar eller bränna bensin.
Jag är lite sur och besviken över det.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

99
Optimal skrev:Har läst manualen pärm till pärm, men vet inte hur man slår av den automatiska avimmaren!?
Finns det dokumenterat från KIA att destinationen i navigatorn används för att optimera elen?
Tror det var kapitel 5 sid 145 typ... man skulle hålla in Defrost-några sekunder om jag minns rätt.

Näe, det fick jag muntligt.
Jag frågade om ECO-DAS som finns till NIRO och fick svaret att det fanns INTE till Optiman. Så nu misstänker jag att dom blandat ihop NIROn med Optiman.
MEN det borde "ju" bara vara en mjukvaru-uppdatering för att göra ECO-DAS tillgänglig för Optiman. Finns det nån lobby-grupp som kan driva det?

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Återgå till "Optima"