Annons
Annons

Re: Inte lackförsegla första året

2
Nej det har jag aldrig hört, jag har själv fått höra att det absolut inte
skulle vara något negativt att göra det, bara positivt, det är ändå ett skydd för lacken :)
Varken t.ex PPS (används utav rekondare) eller vanligt lackskydd man lägger själv.

Jag har själv lagt på 2 gånger nu på lacken samt fälgar, och jag gillar avrinningen samt
att det är väldigt lättvättat, då är det ändå bara en lättare variant man gör själv som sagt, och
till en bråkdel.

Så lackskydda/försegla på bara :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Inte lackförsegla första året

3
Finns det någon anledning över huvudtaget? Dagens nya lacker osv. Kan förstå att man gör det på en bvdteranbil eller likande.

Själv byter jag bil var 3-4 år och inte ens då har lacken "förfallit".
Lackförsegla är något rekondfirmor säljer till nybilägare...

Funderar på att köpa en tablett att lägga i tanken så man halverar sin förbrukning. ;)
Känns som om lackförsegling är ung. lika trovärdigt. :)

Men det är min åsikt...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Inte lackförsegla första året

4
Jag är lite inne på dina tankar Ronnie. När jag köpte förra Kian hade jag ångest för att jag inte gjorde lackförseglingen samma dag jag rullade ut från återförsäljaren. Men samma bil hade säkert stått utomhus i ur och skur hur länge som helst. Och som du säger, efter 3-4 år har det inte hänt så mycket förutom att den är lättare att tvätta. Har man drabbats av blästring (inte jag) eller omlackering av annan orsak (stolpjäveln i parkeringshuset) så känns det inte heller så kul att precis ha lagt ut ett par tusen på något som ändå måste göras om (även om det gick på försäkringen). Men ska nog testa hemmavarianten som Toni nämnde till hösten.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Inte lackförsegla första året

5
Däremot att man kanske gör en rekond på lacken efter några år, för att få bort tvättrepor och liknande, men detta känns inte så nödvändigt om man inte har någon solid lack.
Dessutom så hade jag gjort det ofta om det var en Aston, Porsche eller liknande. Då bevarar man en investering.En Ceed för under 200kkr känns det lite för dyrt, helt enkelt.

Jag har oftast varit pedant med mina bilar. Men när man byter in bilen skiter ju säljarna i hur bilen ser ut. De tittar som mest ut genom fönstret innan de slår inbytespriset på datorn.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Inte lackförsegla första året

6
Exakt, jag hade inte tvättat min sedan i november när jag körde till återförsäljaren i Mars. Han tittade på den, frågade om den var repad (nej). Det gick inte ens att se vilken färg det var. Jag upplyste honom om att jag inte hade några planer att tvätta den om jag ändå skulle byta in den. Men han tog en provtur i den och det var det.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Inte lackförsegla första året

7
Jag var faktiskt inne på en ditec eller liknande. Men nu när jag läser detta så käner jag mig lite tveksam. Det vore ju skandal om inte lacken höll sig bra iaf 5 år... Så nej det blir nog bara toning utav rutorna för min del.
Ronnie skrev: Men när man byter in bilen skiter ju säljarna i hur bilen ser ut. De tittar som mest ut genom fönstret innan de slår inbytespriset på datorn.
Hehehe kan verkligen inget annat än att hålla med här. :thumbup:
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Inte lackförsegla första året

8
Ronnie skrev:Däremot att man kanske gör en rekond på lacken efter några år, för att få bort tvättrepor och liknande, men detta känns inte så nödvändigt om man inte har någon solid lack.
Dessutom så hade jag gjort det ofta om det var en Aston, Porsche eller liknande. Då bevarar man en investering.En Ceed för under 200kkr känns det lite för dyrt, helt enkelt.

Jag har oftast varit pedant med mina bilar. Men när man byter in bilen skiter ju säljarna i hur bilen ser ut. De tittar som mest ut genom fönstret innan de slår inbytespriset på datorn.
Håller lite med dig, när det gäller att gå till en rekondfirma iaf.
Det kostar ganska mkt, sedan får man följa upp med 1 gång per år, vissa fall vartannat, för
att det skall hålla i sig länge.
Men och andra sidan är det absolut inte onödigt i mina ögon, beror lite hur mkt man vill lägga på bilen.
Du bibehåller också en fin glans, och gör lite enklare att tvätta, aldrig fel det heller? :)

Men som Peter påpekade, testa gärna min variant, och gör det själv, jag gör det efter tvätt,
och extremt noggrann torkning. Tar kanske 15min att göra hela bilen plus fälgarna, ganska skapligt?
Och den lilla flaskan på enbart 118ml har knappt rört på sig efter 2 hela appliceringar, jävligt drygt.
Och just den sorten jag har testat gick på 265kr, jag är iaf. nöjd :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Inte lackförsegla första året

9
toni skrev:
Ronnie skrev:Däremot att man kanske gör en rekond på lacken efter några år, för att få bort tvättrepor och liknande, men detta känns inte så nödvändigt om man inte har någon solid lack.
Dessutom så hade jag gjort det ofta om det var en Aston, Porsche eller liknande. Då bevarar man en investering.En Ceed för under 200kkr känns det lite för dyrt, helt enkelt.

Jag har oftast varit pedant med mina bilar. Men när man byter in bilen skiter ju säljarna i hur bilen ser ut. De tittar som mest ut genom fönstret innan de slår inbytespriset på datorn.
Håller lite med dig, när det gäller att gå till en rekondfirma iaf.
Det kostar ganska mkt, sedan får man följa upp med 1 gång per år, vissa fall vartannat, för
att det skall hålla i sig länge.
Men och andra sidan är det absolut inte onödigt i mina ögon, beror lite hur mkt man vill lägga på bilen.
Du bibehåller också en fin glans, och gör lite enklare att tvätta, aldrig fel det heller? :)

Men som Peter påpekade, testa gärna min variant, och gör det själv, jag gör det efter tvätt,
och extremt noggrann torkning. Tar kanske 15min att göra hela bilen plus fälgarna, ganska skapligt?
Och den lilla flaskan på enbart 118ml har knappt rört på sig efter 2 hela appliceringar, jävligt drygt.
Och just den sorten jag har testat gick på 265kr, jag är iaf. nöjd :)
Vad heter den produkten då?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Inte lackförsegla första året

10
Ultima Paint Guard Plus hette just den produkten, varför jag valde den är för att jag
själv blev tipsad att använda den just för att den är lättapplicerbar.
Har man gummilister eller dylikt runt bilen så behöver man inte maskera detta, med tanke
på att medlet inte påverkar något, samt att man lägger på det för hand.

Dock kan man enbart köpa det över webben, mitt köpte jag på
http://shop.bollnasbilvard.se/
finns även på http://www.gmcardetailingwebshop.se

Anledningen är för att de har ensamrätt om produkten om jag inte har fattat det helt fel,
hade gärna velat kunna köpa den i butik.

Har inte kollat så noga om det finns i England/Tyskland att köpa över nätet, där
kan man oftast göra mkt bättre klipp med tanke på deras mer humana priser :)
Det är ett jävla påslag på bilvårdsprodukter i Sverige tyvärr..
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"