Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

Senaste inlägget från föregående sida:

goggelicious skrev:Min Optima har faktiskt fungerat felfritt sen jag hämtade ut den 19/12 och det sjukaste av allt är att jag blir lika glad varje morgon när speglarna fälls ut automagiskt och jag kommer in i bilen och kan starta den... :|

Min är fortfarande inne hos Hedin Bil i Segeltorp, Stockholm sedan innan jul (typ 20:e dec tror jag). Har inte brytt mig om att återkoppla för att höra hur det går, har lånebil från dem så länge och tänker att de hör av sig när de vet...

Det jag oroar mig mest för sen när jag får tillbaka den är just det du nämner ovan goggelicious, den här känslan av "startar den / startar den inte" varje gång man ska använda bilen. Frågan är om den känslan alltid kommer att vara där eller om den försvinner med tid...

Annons

För mig har den känslan avtagit något, men den kommer nog aldrig försvinne helt... lite som otrohet om man kan/skall använda det som jämförelse. :think:
dafeld skrev:Det jag oroar mig mest för sen när jag får tillbaka den är just det du nämner ovan goggelicious, den här känslan av "startar den / startar den inte" varje gång man ska använda bilen. Frågan är om den känslan alltid kommer att vara där eller om den försvinner med tid...

Ang. Kia generellt så har dom tyvärr bränt sina broar hos mig, jag kommer aldrig att skaffa en Kia igen oavsett hur många priser/awards dom vinner eller hur mycket längre deras PHEV kommer jämfört med konkurrenterna eller hur pimpad bil man för jämfört med t.ex. VW eller andra märken. Tyvärr.

goggelicious skrev:Ang. Kia generellt så har dom tyvärr bränt sina broar hos mig, jag kommer aldrig att skaffa en Kia igen oavsett hur många priser/awards dom vinner eller hur mycket längre deras PHEV kommer jämfört med konkurrenterna eller hur pimpad bil man för jämfört med t.ex. VW eller andra märken. Tyvärr.

Jag har ju inte fått den bästa starten med Kia måste jag säga. Men de (Hedin Bil) har agerat bra tycker jag. Vi får se hur det går i vårt ärende.

Förra bilen var en VW för mig. Gick som tåget, otroligt nöjd med den. Men VW brände sina broar hos mig med Dieselgate. Vår Passat var påverkad av den, de sålde en annan bil än enligt avtalet plus att de ljög, lurades och tjänade miljarder under tiden. Så för min del så har VW-koncernen ingen framtid hos mig. Kanske lite som du känner kring Kia. Jag förstår din känsla.

hencjo skrev:Uppdatering:
KIA Assistans bogserade in bilen igår för felsökning.
Verkstaden hittade inga strömtjuvar utan trodde istället att det var 12v-batteriet som var trasigt. De tyckte det stämde med att problemen kommit under vintern (och sjuknade temperaturer). Tyvärr är det inget de har på lager, utan det är beställt och skall komma under nästa vecka.

Trots problemen och byråkratin med bilen har de faktiskt varit väldigt trevliga på Hedin Bil / Bilvaruhuset. Jag uppskattar att de är glada och inte pratar om att jag skall betala något...

Uppdatering:
Vi fick tillbaka bilen 15/1. Då hade de bytt 12v-batteriet och dragit åt en mutter (eller skruv) pga. återkallelse (alltså orelaterat).
Igår 25/1 var den död igen så idag åkte jag bogserbil till Hedin Bil i Mölndal / Bilvaruhuset.

Fy fan va surt... :(
hencjo skrev:Uppdatering:
Vi fick tillbaka bilen 15/1. Då hade de bytt 12v-batteriet och dragit åt en mutter (eller skruv) pga. återkallelse (alltså orelaterat).
Igår 25/1 var den död igen så idag åkte jag bogserbil till Hedin Bil i Mölndal / Bilvaruhuset.

Vad är deras take ang. styrboxen som jag hade problem med då, strutsar dom fortfarande eller börjar dom bli benägna att titta på det?

En kort (och otrevlig) uppdatering ang. min Optima...

I måndags morse hade vi -12 grader i Landvetter och jag hade is på bägge sidor av vindrutan. Satte på motor och defroster och skulle ut o börja skrapa... efter ca. 5min så sätter jag mig i bilen och konstaterar att fläkten är DÖD. Ingen AC, ingen defroster, ingen fläkt. Tvingas sitta i 1h i solen för att isen på insidan skall smälta och jag kan få någorlunda sikt ut för att ta mig till jobbet. Under dagen börjar fläkten funka igen, precis som inget hade hänt.

I tisdags hände exakt samma sak på morgonen och dito under dagen.

Jag har nu dragit igång en process att häva leasingen och återlämna bilen och väntar på besked. Under tiden så har bilen varit på verkstad igen och när jag lämnade in den imorse så säger han glatt: JAJA, det felet har vi sett innan, vi löser det under dagen. Tydligen någon slang som sitter fel och är dessutom otätad. Denna slang släpper in fukt i kupén som i sin tur fryser när det blir kallt. Vidare så rinner det ner vatten/vätska i kupéfiltret och i AC-fläkten som i sin tur fryser och slutar snurra. Elektroniskt sett så är allting OK, men mekaniskt så är prylarna stelfrusna och funkar inte.

Nu ringde dom o sa att fläkt och filter är bytta och att slangen är flyttad och tätad. Case closed.

Gotta love Kia... :clap:

Uppdatering kring min Optima:

Vi fick tillbaka vår bil i fredags, den 2:a februari. Då hade den varit hos Hedin Bil i Segeltorp sedan den 20 december. Vi hörde inte så mkt från dem under tiden, vi hade en lånebil under tiden och ärligt talat varken ork eller tid att hålla på att följa upp. När jag hämtade den i fredags så fick jag prata med han som lämnar ut bilarna, tyvärr inte mekanikern. Så detaljerna var vaga. Men i samband med att vår bil kom in så hade de också fått in två andra bilar med samma symtom. De hittade ett mjukvarufel i bilen, antagligen något som drog el när det inte skulle göra det, och tekniker från Kia gick igenom allt under en veckas tid.. De fixade en uppdatering på mjukvaran, bytte batteri och lät sedan bil stå ett tag, de körde med den regelbundet, lät den stå ett tag e t c under loppet av några veckor. För att se att problemet var avhjälpt. Vad de kunde se så fixade detta problemet. Snart en vecka har gått och allting funkar - än så länge. Skulle den dö igen så är det för tredje gången, så då är vi ett läge att häva köpet skulle jag tro.

Hej på er!

Måste säga att ni haft riktiga måndagsexemplar, trist! När man läser era inlägg så inser man att man haft tur som fick den där kärran som bara fungerar. I motsats till er har min bara fungerat, i ur och skur. Från -30 till +5, tö och is på hela bilen till fuktigt väder. Är mest imponerad över att Kian som för min del va okänd och nåt jag aldrig skulle beställa, till att känna att den är välbyggd och går riktigt mjukt och fint.

Visst finns det saker som dem kunnat gjort bättre, men överlag en kanonbil! Skillnaden är kanske att när jag beställde min så fanns den inte i Sverige utan jag fick vänta 2 månader på en ny leverans precis lagom till jul. Värsta barnsjukdomarna botade? När i tiden fick ni era och va det lagerbilar som levererades inom 2 veckor?

Jag har en Optima SW PHEV.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima"