Annons

Niro med husvagn

1
Hejsan Niro-vänner!
Jag har köpt en husvagn som väger ca 1000-1100kg. Jag har noterat att Niron är väldigt törstig när man kopplar på något i denna storleksklass. Vid 90 km/h hade jag en medelförbrukning på 1,2l/10km. Efter lite laborerande för att undvika att stanna för tankning varannan timme så la jag mig på 80 km/h och där drar den runt 0,89-0,94l/10km.
Finns det någon annan på detta forum som har erfarenheter att koppla på ett släp eller liknande?
KIA Niro PP1 2017, Temptation red, dragkrok
Annons

Re: Niro med husvagn

3
Gaspedal skrev:Hejsan Niro-vänner!
Jag har köpt en husvagn som väger ca 1000-1100kg. Jag har noterat att Niron är väldigt törstig när man kopplar på något i denna storleksklass. Vid 90 km/h hade jag en medelförbrukning på 1,2l/10km. Efter lite laborerande för att undvika att stanna för tankning varannan timme så la jag mig på 80 km/h och där drar den runt 0,89-0,94l/10km.
Finns det någon annan på detta forum som har erfarenheter att koppla på ett släp eller liknande?
Har dragit både stort flyttsläp och husvagn (800-1000kg beroende på last) och den drar ungefär det dubbla jämfört med om jag hade kört samma sträcka med bara bilen. Om man däremot hade jämfört med om jag hade åkt med bara bilen i max 80km/h, d.v.s. den hastighet jag kört i med flyttsläp och husvagn så är jag rätt säker på att det hade handlat om mer än en fördubbling. Den blir inte rolig att köra heller eftersom den drar slut på batteriet tills det är en plupp kvar och då växlar den ner och laddar tills det kanske är 2-3 pluppar kvar, växlar upp igen, tills det är en plupp kvar o.s.v.

Vanlig släpvagn däremot, typ köra skräp till tippen eller köra hem saker på från Ikea, såna körningar med släp tycker jag fungerar helt OK.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro med husvagn

4
Gaspedal skrev:Hejsan Niro-vänner!
Jag har köpt en husvagn som väger ca 1000-1100kg. Jag har noterat att Niron är väldigt törstig när man kopplar på något i denna storleksklass. Vid 90 km/h hade jag en medelförbrukning på 1,2l/10km. Efter lite laborerande för att undvika att stanna för tankning varannan timme så la jag mig på 80 km/h och där drar den runt 0,89-0,94l/10km.
Finns det någon annan på detta forum som har erfarenheter att koppla på ett släp eller liknande?
Jag har precis kört 26 mil motorväg / landsväg med båt på trailer. Släpets totala vikt knappt 1000 kg. Vet inte exakta förbrukningen eftersom jag inte har behövt tanka men det verkar som om den legat på ca 0,8 l/10 km. Sen visar den digitala förbrukningsmätaren på instrumentbrädan betydligt lägre men det är en annan sak.

Jag laddade batteriet fullt två gånger på resan, höll mestadels 80 km/h och gjorde mjuka accelerationer. Några mil höll jag bara 60 km/h pga skyfall eller bilköer.

Värt att notera är hur dragstark elmotorn är. Vid fulladdat batteri vill den dra upp motorbåten ur vattnet på elkraft trots kraftig lutning på sjösättningsramp. Gäller både EV och HEV-läge. Enda sättet att påtvinga bensindrift vid upptagning är att gå över till sport-läge (Växelspaken till vänster).
Niro PHEV Plus 2

Re: Niro med husvagn

5
Intressant att ta del av era upplevelser. Jag och sambon genomförde en längre bilsemester i somras som sträckte sig mellan Norrland och mälardalen, totalt blev det runt 250mil. För att summera alla intryck så kan jag konstatera att vinden har väldigt stor betydelse för förbrukningen, från att ligga på 0,9 till 1,3l/10km. Niron är inte rolig att nyttja som dragbil, jag har försökt med ett antal olika varianter för att den ska dra så optimalt och bränslesnålt som möjligt. Den modellen jag nyttjar mest är spärrad växel i sportläget och ingen farthållare dock så blir det tröttsamt i längden varpå jag brukar slå den igen. Det hade varit intressant att testa Plug-in modellen och Optiman (eftersom den har starkare motor).
KIA Niro PP1 2017, Temptation red, dragkrok
Skriv svar

Återgå till "Niro"