Annons

"Kampanj" - byte av hybridmotor

1
Jag har precis haft bilen inne på 3000-milaservice, och i samband med det fanns en "kampanj" från KIA om att undersöka hybridmotorn. Efter kontroll visar det sig att hybridmotorn ska bytas ut då den inte höll måttet. Någon annan som omfattas av detta?

Jag frågade kundmottagaren om det kunde påverka bensinförbrukningen, och det trodde hon eftersom hybridmotorn hjälper bensinmotorn. Jag tycker nämligen att bensinförbrukningen är lite hög och har varit så ända sen i somras. Vi ligger ofta uppe runt 0.56-0.6 trots att vi försöker köra "försiktigt". Ska bli spännande att se hur förbrukningen påverkas när motorn väl är bytt!

/ dunderklumpen
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Annons

Re: "Kampanj" - byte av hybridmotor

2
Det här var intressant, jag ligger på liknande siffror. Då har jag verkligen försökt att köra försiktigt.
Känslan är att förbrukningen steg efter 1500 mil servicen i somras. Konstigt att de inte skickat ur brev om detta?
Kia Niro 2017 1,6 Hybrid DCT6, Cerulean blue, pluspaket 1

Re: "Kampanj" - byte av hybridmotor

4
Dalmore skrev:Det här var intressant, jag ligger på liknande siffror. Då har jag verkligen försökt att köra försiktigt.
Känslan är att förbrukningen steg efter 1500 mil servicen i somras. Konstigt att de inte skickat ur brev om detta?
Tydligen är det en kampanj som utförs när bilen ändå är inne på service. Så vitt jag kan förstå är det ingen fara att köra, utan jag ska få en tid när de fått hem motorn (vilket tydligen kan dröja lite).
Niro phev pp2 skrev:Vet ni om det även gäller plug-in?
Ingen aning alls, tyvärr. Jag har inte en plug-in.
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re:

6
HellboyElvis skrev:Kampanjen innebär en kontroll av kylsystemet till elmotorn. Det lär inte påverka bränsleförbrukningen...
Okej... Men det beskedet jag fick var att hybridmotorn skulle bytas. Det borde väl kunna påverka i sig? Om den inte arbetat optimalt, menar jag?
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Skriv svar

Återgå till "Niro"