Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

31
Matts1965 skrev:
Hej,
Helt normalt att en bil drar mer med sommardäck. Dom är överlag mera tungrullade, har alltså högre rullmotstånd. Detta beror på det bättre greppet på asfalten.
Ja, jag vet inte vad du har för sommardäck... ;)
Men när mina dubbdäck satt på drog den ca 0.55 L/10 km, nu när sommardäcken är på , drar den ca 0,42 L/10 km i snitt.
Gjorde en långtripp på ca 87o km i helgen, när jag tankade upp den så hade den dragit ca 0,41 L/10 km.
Det var både landsväg, motorväg och stadskörning, så den börjar väl kanske närma sig den utlovade bränsleförbrukningen.

När vi åkte var det en förbrukning enligt datorn i bilen på ca 0,38 L/10 km, och hemåt ca 0,42 L/10 km. När vi åkte till så körde jag utan farthålleren och hem ganska mycket med farthållaren, och tempen sjönk ner mot ca +8*.
Bilen verkar vara mycket berorende av att det är varmt ute, för att dra bäst nytta av eldriften, och att inte använda farthållaren mycket.
Såg att när jag körde utan farthållare så låg mätaren för Charge/Eco/Power strax över Charge-läget i Eco-fältet och när jag använde farthållaren så låg den ungefär i mitten av Eco-läget.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

32
PDU61 skrev:R700, vid landsvägs körning med V70 så är den inte törstig med 245 hk, den går med farthållaren på 110 mellan Gävle-Arlanda-Gävle på under 0,6 per mil.
I praktiken går den på tomgångsvarv eftersom det knappt finns några backar på sträckan.. Ökar man farten till 120 km/h så stiger förbrukningen till ca. 0,85
på samma sträcka. Bränsleförbrukningen kan Du själv reglera genom att följa hastighets begränsningarna och inte gasa så djävligt.

Hade som jämförelse en SAAB 95 2009 E85 driven automat, den drog på samma sträcka aldrig under 1,3 liter! gick utan vidare att få den att dricka 2,5 liter på sträckan!
Men SAAB:en var Kvalité 60 000 mil och den går ännu som privatbil utan motor rep. bortsett från byte av insprutning systemet vid 20 000 mil då Etanolen frätte på komponenterna.
Att få bilen att gå snålt om man kör sakta rakt fram utan stopp är sällan så svårt, jag har kört min pro ceed gt under 0,6 l/mil med, mätt vid pump i Frankrike. Men det betyder inte att min medelförbrukning är så låg, sällan under 0,75. Mitt snitt sen jag köpte bilen under 4000 mil är 0,85 l/mil och det är uteslutande stadskörning måndag till fredag.
Angående bensin V70 med ca 245hk så drar den enligt ägarnas mätningar snarare 1,07 l/mil än 0,6 l/mil.

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Svårare bygga en snål bil i start stopp trafik än landsväg.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bränsleförbrukning Niro

33
"Svårare bygga en snål bil i start stopp trafik än landsväg"

Det är i den miljön som hybrider typ KIA Niro trivs bäst! Inga problem att komma ned i 4 liter där - vet av egen erfarenhet.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

34
R700 att kör billigare nere i Europa är lätt, bättre Diesel och bättre Bensin tydligen och Bättre slätare Vägar.
Har inte kört med Bensinbil i Europa men flera 1000 mil med Husbilar med från 120-150 hk, kör från Sverige med så lite fuskdiesel som möjligt
och tankar Riktig diesel i Tyskland vid gränsen, man märker hur motorn Hickar till när den Tyska dieseln kommer in i systemet och märker att förbrukningen är betydligt lägre än i Sverige, rör sig om 10-15% i Autobahn hastighet och mer därtill på vanlig landsväg på kontinenten. Tankar totalt fullt vid hemresan och kommer ungefär till Norrköping, Södertälje innan det är dags att återgå till Antimiljödiesel modell Sverige. Renare (kanske) men sämre vilket gör att vi förbrukar 50% mer av fuskdieseln vilket i sin tur innebär att ingen miljövinst uppnås!

Re: Bränsleförbrukning Niro

35
R700, V70 kan med Klumpfot fås att dra 2 liter, följer man hastighetsbegränsningarna, lättar på gasfoten kommer man utan vidare ned mot mina siffror, terrängen påverkar förstås förbrukningen. Men, har man inte så bråttom mellan trafikljusen utan glider på tomgång fram till rödljuset så spar man mycket på ett 8 tim. pass, att köra på fullgas fram till rödljuset och tvärnita drar bensin och sliter däck.

Re: Bränsleförbrukning Niro

37
Även jag nådde drömgränsen i veckan: en långtur i fulltankad bil med 540 km körd sträcka och 3,8 vid hemkomsten!
Körde på jämtländska och norska vägar runt 90-100.... plus att jag efter 1200 mil tycker mig "känna" bilen för att utnyttja EV-driften.
Värmen gör allt för LiJonbatteriet ......

Totalt från köp ligger jag på 4,77, vilket jag är mycket nöjd med.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

38
4,77... det är vad en normal VW polo utan batteridrift drar!
Själv är jag oerhört besviken på Nirons batterikapacitet! och bränsleförbrukning, kommer man under 0,5/mil så tror man det är fel på bilen.
Har inte märkt något positivt av ”värmen” ännu, var +26 och den drog ändå 0,5 per mil?!
Tycker denna el-drift är en total Flopp, får nog börja tänka om och testa annat fabrikat snart.

Re: Bränsleförbrukning Niro

39
Vi som läst dina inlägg vet vid detta laget mycket väl din inställning till Niro och behöver nog inga fler påminnelser om det via fler svavelosande inlägg från din sida.
Byt bil och lämna detta trivsamma forum!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

40
kiagubbe skrev:Vi som läst dina inlägg vet vid detta laget mycket väl din inställning till Niro och behöver nog inga fler påminnelser om det via fler svavelosande inlägg från din sida.
Byt bil och lämna detta trivsamma forum!
Håller med. Har bara varit gnäll gnäll gnäll senaste tiden.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Återgå till "Niro"