Annons

Re: Normalläge för ljusreglage?

11
Sveroge har ju gett tillstånd för en polisman att på eget befogande ge böter till den som kör i autoläge på ljusspaken. Om polismannen T Y C K E R det är såpass mörkt att ljuset skulle varit på så blir det böter...

Rättssäkerheten i detta land är helt bortblåst, ska man alltså kunna bli bötfälld för en enskilds tyckande?

Isf är det dags att endera förbjuda sensorstyrt ljus eller att bilprovning så ska ett test ingå för att veta om ljussensorn är rätt kalibrerad eller ej, går bilen igenom besiktning ska ej böter få dömas ut.

Iofs finns det redan sen 10-20 år en punkt där polisen får göra som de vill, to m ljuga i rätten utan påföljd mer än att de vinner målen, : Licenshanteringen.

Vi går allt snabbare mot en polissstat.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Normalläge för ljusreglage?

12
Indigo skrev:Finns detta i skrift någonstans på nätet, jag hittar ingenting vid en snabb-googling.
Bra fråga.
Hittar följande https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... belysning/
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Med "annat ljus" menas t.ex sådana LED varselljus som sitter på Kia Niro.
Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljus. Det är tillåtet att köra med varselljus under dagtid. Men om du kör du en sådan bil måste du försäkra dig om att halvljuset är påslaget i
mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (t.ex. regn, dimma, snöfall).
Alltså: det är OK att köra Kia Niro i auto-läge (med släckta baklysen dagtid), förutsatt att sensorn fungerar på rätt sätt och slår om till enbart halvljus när det skymmer och även slår på bakljusen då.
Niro PHEV Plus 2

Re: Normalläge för ljusreglage?

15
adress skrev:Med ljusläge Automat - tänds även bakljus vid mörker? Grannens var släckte bak på natten. Måste vara handhavandefel - eller? Kia Niro
Då stod den säkerligen inte på Auto utan på 0.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Normalläge för ljusreglage?

20
Hej och god fortsättning!
Angående halvljus och varselljus:
Borde inte varselljusen slås av i samband med att halvljuset går på?
Jag lyckas i alla fall inte slå av varselljusen...men jag är ju å andra sidan inte den mest tekniska personen här i världen.
Så vitt jag förstår är det olagligt att kombinera varselljus och halvljus.
Jag har en plug in 2020
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"