Annons

Egendomligt startproblem

1
Jag hämtade min nya Niro i går och körde hemåt - starten utan problem och resan gick till att börja med utan problem.
Gjorde ett stopp mitt i den mörka norrländska skogen, utträttade ett naturligt behov, satte mig i bilen och försökte starta den på konventionellt sätt igen : inget hände, förutom att lampor värdiga en julgran illuminerade den sena eftermiddagen.

Samma sak hände idag. Satte mig i bilen för att åka och handla - kom tillbaks till bilen, vrider om nyckel till start - inget händer - samma fina belysning i kupén som i går.
Efter att (precis som i går) ha fipplat med nyckeln (ta ur, sätta, ta ur, sätta i) letat efter någonting på instrumenteringen som kunde ge mig ett tips, spänna fast säkerhetsbältet och säkert en hel del annat som jag inte kommer ihåg........... så startade den!!

Parkeringsläge inlagt vid båda tillfällena.

Hjälp!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Egendomligt startproblem

3
Jodå - både P-läge och foten på bromsen....

Jag har säkert gjort något galet - vanligt förfarande verkar inte funka på denna hybrid, som verkar behöva mer betänketid innan den släpper loss...

Kanske lade i Drive-läge fort fort, vred nyckeln för snabbt till startläge eller...........

Nå´n Niro ägare som kan berätta om sina startrutiner?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Egendomligt startproblem

4
I dag har den startat snällt och lydigt, men om det beror på mig eller koreanen kan jag inte säga - annat än att jag tagit det lite lugnare och inte så hetsigt vid starten ;-)

Få se om det håller i sig.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Egendomligt startproblem

5
Det kan inte vara så att bilen faktiskt startat men är i EV läge och att bara elmotorn är igång? Hände mig första gången, jag fattade inte att det faktiskt bara var att köra iväg … Likadant när jag fipplat med en massa inställningar utan att fatta att den var i EV drift och bara stod tyst i garaget tills bilen tyckte jag dränerat batteriet tillräckligt och satte på bensinmotorn.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Egendomligt startproblem

7
Jag har precis samma problem! Foten på bromsen och P-läge. Man tror att bilen startar eftersom allt utom motorn går igång men märker när man lagt i D och försöker köra iväg att den inte gjort det. Händer titt som tätt utan att jag kan se något mönster. Har du fått ordning på detta på din bil kiagubbe?

Re: Egendomligt startproblem

8
EmmaK skrev:Jag har precis samma problem! Foten på bromsen och P-läge. Man tror att bilen startar eftersom allt utom motorn går igång men märker när man lagt i D och försöker köra iväg att den inte gjort det. Händer titt som tätt utan att jag kan se något mönster. Har du fått ordning på detta på din bil kiagubbe?
För mig blir det så om jag är för snabb på att växla från P till D efter att jag vridit om nyckeln. Håller man kvar nyckeln någon sekund extra och inväntar "truddelutten" innan man växlar från P till D så är det inget problem men har jag lite för bråttom så händer det att ibland att bilen inte är igång när jag tror att den ska vara det.
Kia Niro PP2 2017

Re: Egendomligt startproblem

9
Även jag kan forfarande ha lite för bråttom i bland - håller med kallt_kaffe ovan.

Sen glömmer jag ibland att lägga i P-läget innan jag vrider om nyckeln och stänger av motorn - och när jag då skall starta den igen med växeln fortfarande i D-läge, startar den förstås inte, även om den spelat sina "underbara" plinganden.....

På det stora hela gör den numera vad den skall! Åtminstone om jag gör rätt ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"