Annons

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

11
Svar från FÖRENADE BIL VERKSTAN för 1-2 vecka sedan:

Hej, vi har bara 2 ärenden i vår historik för din bil. En service, samt en felsökning för urladdat batteri där du ställde bilen hos oss den 31/3-17. Vi konstaterade då att bilen inte drog ström eller att det var något fel på batteriet. Det kan ju hända att du fått bilen bärgad till annan Kia verkstad som vi inte ser. Om du vill föra diskussionen vidare rekommenderar jag att du vänder dig till den Kia återförsäljare där du köpt bilen. Har du någon mer fråga till vår verkstad når du dem på service@forenadebil.com Mvh Förenade Bil.
Senast redigerad av Fitnessforever den 07 apr 2018, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

12
Svar från Hedin bil i Göteborg Mölndal för dryga veckan sedan:

Det är ju naturligtvis tråkigt att din bil inte startar men du har ju aldrig varit här för att kontrollera felet någon gång!!

Du har tydligen haft bilen inne på Förenade Bil (Där du även servat den) och de har inte hittat något fel på den.



Du är välkommen att boka en tid för felsökning hos oss så får vi se om det är något fel på bilen.

Om det är så att du ringt assistansen 10 ggr så borde du ju kollat upp detta tidigare!! Det kan ju vara som Förenade Bil säger att du kör för lite och då kanske batteriet behöver underhållsladdas någon gång?



Som sagt: Du är välkommen att boka en tid för felsökning! (Skulle det inte vara något fel på bilen så kan du komma att debiteras en felsökningskostnad). Finns det något garantiberättigat fel i bilen kostar det givetvis ingenting.



Med vänlig hälsning

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

13
Laddade bilbatterierna med bilbatteriladdare för 2 veckor sedan över natten till 4 femtedelar, ej full laddat alltså för jag hade begränsad laddningstid i föreningssgaraget!
Har kört 2-3 ggr i veckan korta sträckor sedan dess. Bilen står i en stor instängd garage.

Startade bilen igår och Körde iväg på en resa på ca 100 km med bara fläkt på låg hastighet, inget helljus, inget värme/stereo/gps var på!!!

Kl 10 idag började jag ladda bilbatterierna utomhus! På laddardisplayen började den från 12.2 V och 1/5 dels av full laddning!!!
Eftee 2 timmar var det 2/5 delars av full laddning.
Precis när jag låser upp/låser bilen så rasar batterinivån till 12.2 V och 1/5 dels på laddaren och stiger igen efter ett tag till urspungsläget!!!
Skulle inte bilbatterin varit fullt laddat efter de 100 km:arna ???!!!!

Jag har den ca 300 kr bilbatteriladdare från JULA!

Återkommer med laddningen till fullt och mer fortsättning därefter....
Senast redigerad av Fitnessforever den 07 apr 2018, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

14
100km på tex motorväg är lite mer än drygt en timme och det räcker inte alltid för att ladda ett batteri fullt. Sen låter det konstigt att det laddar ur sig så fort om bilen står någon dag. Låter som du har någon som drar när bilen står eller dåligt batteri. Ett dåligt batteri visar fullt tidigare om det är dåligt, då många enklare laddare enbart mäter spänningen vi laddningen och har det som värde om det är fullt eller inte.

Fitnessforever skrev:Laddade bilbatterierna med bilbatteriladdare för 2 veckor sedan över natten till 4 femtedelar, ej full laddat alltså!
Har kört 2-3 ggr i veckan korta sträckor sedan dess. Bilen står i en stor instängd garage.

Startade bilen igår och Körde iväg på en resa på ca 100 km med bara fläkt på låg hastighet, inget helljus, inget värme/stereo/gps var på!!!

Kl 10 idag började jag ladda bilbatterierna utomhus! På laddardisplayen började den från 12.2 V och 1/5 dels av full laddning!!!
Eftee 2 timmar var det 2/5 delars av full laddning.
Precis när jag låser upp/låser bilen så rasar batterinivån till 12.2 V och 1/5 dels på laddaren och stiger igen efter ett tag till urspungsläget!!!
Skulle inte bilbatterin varit fullt laddat efter de 100 km:arna ???!!!!

Jag har den ca 300 kr bilbatteriladdare från JULA!

Återkommer med laddningen till fullt och mer fortsättning därefter....
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

15
Som sagt i förra inlägget och fortsättning av laddningen av bilbatteriet:

Kl 10 idag började jag ladda bilbatterierna utomhus! På laddardisplayen började den från 12.2 V och 1/5 dels av full laddning!!!

Efter 2 timmar var det 2/5 delars av full laddning och 12,9 V.

Efter 4 timmar var det 3/5 delars av full laddning och 13,9 V.

Satte på billen några minuter för att visa sonen bilens motor, och dess ljud!

Har öppnat och stängt bilens med fjärrkontrollen flera ggr under laddningstiden förhämta in och ut grejer medan den laddades

Precis när jag låser upp/låser bilen så rasar batterinivån till 12.2 V och 1/5 dels på laddaren och stiger igen efter ett tag till urspungsläget!!!

Efter 7 timmar var det 4/5 delars av full laddning och 14,4 V.

Efter 8-9 timmar blev det 5/5(Full laddning) och 12.8-12.9 V och grönt på laddar skärmen.

Underhåll laddar batteriet över natten!

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

17
Fitnessforever skrev:Som sagt i förra inlägget och fortsättning av laddningen av bilbatteriet:

Kl 10 idag började jag ladda bilbatterierna utomhus! På laddardisplayen började den från 12.2 V och 1/5 dels av full laddning!!!

Efter 2 timmar var det 2/5 delars av full laddning och 12,9 V.

Efter 4 timmar var det 3/5 delars av full laddning och 13,9 V.

Satte på billen några minuter för att visa sonen bilens motor, och dess ljud!

Har öppnat och stängt bilens med fjärrkontrollen flera ggr under laddningstiden förhämta in och ut grejer medan den laddades

Precis när jag låser upp/låser bilen så rasar batterinivån till 12.2 V och 1/5 dels på laddaren och stiger igen efter ett tag till urspungsläget!!!

Efter 7 timmar var det 4/5 delars av full laddning och 14,4 V.

Efter 8-9 timmar blev det 5/5(Full laddning) och 12.8-12.9 V och grönt på laddar skärmen.

Underhåll laddar batteriet över natten!
Med hur mycket amper laddar din laddare då? Det är ju det som styr hur lång tid det tar. Har t.ex. en från biltema som maxar 6A och en från ctek som maxar 25A, det är en väldig skillnad i tid på dom två laddarna
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

18
Förjäkligt att man ska behöva fundera över fel på bilen när man köper en spritt ny bil och oxå behöva åka fram och tillbaka till verkstaden. Känns så jäkla tråkigt. Hade en gammal Renault Clio som funkade bra. Klart det vart fel på den i bland då det var en gammal bil. Men den lämnade jag in, de hittade felet och åtgärdade det. Sedan tog jag ett jobb på annan ort och tänkte jag skulle känna mig trygg i att komma fram till jobbet och därav köpa en ny bil. I min Clio hade jag elektrisk värmare, men då jag inte har elstolpe på det nya jobbet frågade jag om det gick att installera dieselvärmare med GSM start och hur det skulle fungera. Jodå för en extra peng skulle det installeras och det enda jag behövde tänka på var att köra lika länge som jag använde värmaren.

Sedan köpet har min bil vart på verkstad 4 gånger och fått batteriet i princip urladdat 3 gånger. Hela vintern har dessutom diselvärmaren krånglat och var och varannan gång inte startat fast jag ställt in den på at starta. Vid ett tillfälle slutade den fungera helt och jag var tvungen att lämna in den. Blev utan bil i tre dagar innan de fick fart på den igen. Blev tvungen att hyra ett garage för 550 kronor i månaden för att kunna underhållsladda batteriet. Kia hittar inget fel. Jag har pratat med Kias egna verkstäder plus ett par andra som säger att det är ett vanligt problem för Kia som har ett alldeles för klent batteri.

Summa kardemumma. hade jag vetat det hade jag valt en annan bil. "less"

Re: Batterin urladdat igen och igen! Nybil, Kia ceed gt line!!!!

20
Bumpar tråden. Van vid att den ibland inte startar. Använder Jumpstartaren - snabbstartar. Funkar fint. Sen fram med laddaren och ser till att den får stå i några timmar.

Detta kan hända när som helst. Oberoende av väderlek. Varmt som kallt ute. Kanske om jag haft dörrarna öppna länge. Eller hittat på något annat som gjort den orolig!

Numer kompletterar jag med långladdning också. Och har alltid snabbstartaren i handsfacket. Mig lurar den inte. (Och Kia hittar inget).

Och älskar min Pro_Ceed GT+ , 3 dörrars. så jag har lärt mig leva med detta. Vill inte ha någon annan bil. Inte ens den nya Proceeden.
Kia Pro_Ceed GT+
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"