Annons

Sökes: elschema eller iaf kunskap om kablarna till backljuset

1
Någon som har ett elschema eller vet vart kablarna inne i bilen går?

Vill ha fatt på matningen till original backlampa för att skarva in styrning för ett relä som ska driva mina extra LED backljus.
Uit i själva luckan är det vit kabel som går till backlampan, men jag vill inte riva ned hela inredningen i kofferten för att följa kabeln.

Finns det något stift i släpkontakten som har samman koppling till backljuset ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

4
Kabelstammen går på vänstersidan. Nånstans i bakhuvudet ringer en klocka som säger att kabeln i Ceed är grön eller grön/svart till backljus.
På Sportage är det en röd 1mm kabel iaf (av typ 9 andra röda kablar)

Re: Sökes: elschema eller iaf kunskap om kablarna till backljuset

5
Rev ned vänster sida där bak, en tjock fläta går uppåt och i den finns på -15 års modell en blå kabel, den är till backljuset. Skalade rent och lödde på en skarv uppe vid sidofönstret där verkstaden redan pillat bort lite tejp från kabelmattan då de monterade draget på bilen, för att få styrsignalen till mitt extra relä.

Pga att jag vill kunna använda autoläget på ljuset finns det ingen konstant 12v att dra matning till extralampan i denna kabelhärva, så jag tar ned klädseln på höger sida oxå och tar matningen från den konstanta 12 v jag finner, cigguttaget i kofferten. Den är även säkrad högt nog, 10A så det ska inte bli strul där.

Kommer att ha en egen säkring på den inskarvade matningen på 3A, skulle backljuset dra in vatten och kortis uppstår så påverkas ingenting i bilen och cigguttaget fortsätter fungera, bara extralampan som slutar funka och matningen i den kretsen dör.
3A räcker då det bara är en 18w led som ska på, men den är nog mer nedåt 13w irl.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Sökes: elschema eller iaf kunskap om kablarna till backljuset

7
Har knäppt några bilder på jobbet som jag lägger in senare. Demontering av inredningen var busenkel, man kan liksom inte göra fel då alla fästpunkter är tydliga och lätta att se och nå. Vissa delar behöver bara lossas i bakkant och vikas undan.

I plåten under golvet finns flera genomföringar att välja på för att dra ut extra kablar, bara göra små hål med en borr i gummitutan man valt ut.

Nu när jag löst elbiten är den stora frågan om jag ska ha 1 eller 2 st av dessa lampor monterade vid dragkroken.
http://www.aliexpress.com/item/2PCS-Sli ... 19229.html
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Sökes: elschema eller iaf kunskap om kablarna till backljuset

8
Monterade en lampa, blir ju ganska mycket ljus nära bilen och vill iaf testa med snö på marken innan jag avgör om det ska monteras en till, kan ju bli för skarpt ljus så det slår ut kameran, då tappar jag ju funktionen med det hela.

Nyss ut och testade i mörkret och det funkade riktigt bra, nu slipper man dutta på bromsen för att få mer ljus bakom bilen, även backspeglarna blev användbara.
Så jag anser uppdraget lyckat.

Bilder på kabelhärvan vid vänster ruta där jag skarvade in relästyrning på blå kabel.
DSC_0104 (Custom).JPG DSC_0104 (Custom).JPG Visad 2527 gånger 116.06 KiB
På höger sida behöver man bara ta bort plastkåpan som cigguttaget sitter i, den sitter med 2 skruv och lossar hela vöerdelen av sidopanelen, där löder man på (jag gjorde iaf) sin + matning och drar ned till golvet under bagaget, kabeln är lätt att mata ned bakom panelen och man drar fram den där sidolådan i golvet sitter, den lådan lossas med 2 stjärnskruv.
Skarvade även in en jordkabel från cigguttaget, detta då kablarna är såpass grova och man vet att det är en bra jordpunkt för att kunna bära högre strömmar, nu blir det dock aldrig mer än 3A.

Bakersta förvaringslådan sitter med 5 stjärnskruv och är sedan bara att lyfta ur, där nere under den placerade jag relä och säkring, just där nere finns 2st kabelgenomföringar som passar för att dra ut kabel till lampan, perfekt. :)
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"