Annons

Underredsbehandla ?

1
Hallå. Hur ser det ut med rostskyddet under en Ceed sw gt line ? Är den bra eller är det värt att lämna in bilen för en behandling? Eller kanske till och med onödigt ? Antar att vanliga ceed sw är snarlik under. Vad tycker ni som hunnit kolla upp underredet.

Mvh
Annons

Re: Underredsbehandla ?

2
När jag pratade med dinitrol center förra året så har de givit ceed en 3 på rostskyddet. Så deras rekommendation är att man kör en rostskyddsbehandling.
Jag kollade då pris på deras största behandling TKD och de gick på en ceed sw loss på 7500kr.
Mindre bil är billigare, men den behandlingen läggs upp till fönstren och även inuti stolparna, totalt ger den bäst rostskydd samt att den ger en ljuddämpande effekt.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Underredsbehandla ?

5
Har pratat med dinitrol center. Mycket ren plåt som döljs av plast kåpor och hjulhusen är oftast inte behandlade med något skydd alls. Mycket riktigt, jag kröp under bilen idag och såg många ställen som inte alls var rostskyddade och väldigt mycket plast kåpor under bilen. Tog några bilder. Jag känner att det blir att lämna in den för en underredsbehandling.

Re: Underredsbehandla ?

6
Detta är tyvärr något som nästan samtliga nya bilar behöver här i Sverige, med tanke på det nordiska klimatet osv. Har sett flera exempel på nästintill nya bilar (andra märken) där rosten börjat krypa fram lite här och var, och inte bara vad gäller underredet.

En underredsbehandling anser jag är obligatoriskt, man är både seriös som bilägare (mot ev. framtida ägare) samt att bilen kommer stå emot tidens tand mycket bättre. Skillnaden blir väldigt tydlig om man t ex. efter 10 år jämför en bil utan underredsbehandling med en bil som har fått detta skydd. Det kanske inte spelar någon roll om man enbart äger bilen i 2-3 år, men det är inte kul för de kommande ägarna.

Ovanstående förutsätter givetvis att underredsbehandlingen utförs korrekt, ett felaktigt pålagt skydd kan göra saken ännu värre än utan underredsbehandling.

Med vänlig hälsning

Re: Underredsbehandla ?

7
Har bekostat en dinitrolbehandling på min nya kia sorento 16, tittade under bilen vid köp och blev inte imponerad, och säljaren sa att det behövs inte för du har ju 12 års rostskyddsgaranti och svarade då att hoppas du inte är lika okunnig på allt annat du har sagt till mig om bilen :-) det kostade mig 9300 :- och bra blev det
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"