När jag tvättade bilen idag passade jag på att torka bort massa damm och smuts i motorutrymmet.
Vad finner jag? Ett tomt expansionskär!!! Kollar snabbt oljan, inget klegg, alltså inte blåst topplickspackning. Ser inga synliga läckage på någon slang och bilen har ej heller "markerat revir" på uppfarten. Vart tar allt vägen? Har fram tills nyligen använt motor och kupévärmare (som KIA installerat) några timmar innan färd till arbetet, men det borde väl inte äta kylarvatten.
Kan det vara så att när systemet blir trycksatt, så läcker någon slang glykolånga?
Blir väl till att lämna in bilen hos KIA igen för ytterligare garntiärende. Eller har någon andra tankar på vad som kan ha hänt?
Annons
Re: Tomt i expansionskärlet
2Kan vara att när dom monterade motorvärmare så blev det en luftficka som släppt så minskar nivån i kärlet. Är det helt tomt? Borde vara lite kvar i kärlet.
Bara åka dit så får dom fylla på och kolla efter lekage.
Är det helt tomt då skulle jag fyllt på med lite vatten så att det inte är tomt i kärlet så får dom fylla på med koncentrerad glykol.
Bara åka dit så får dom fylla på och kolla efter lekage.
Är det helt tomt då skulle jag fyllt på med lite vatten så att det inte är tomt i kärlet så får dom fylla på med koncentrerad glykol.
Re: Tomt i expansionskärlet
3Bilen togs in igår på Hedin Bil Segeltorp. Lämnade in den vid 14-tiden, klockan 17:30 kunde jag åter hämta bilen lagad och klar.
Var tydligen en kylslang som gått sönder, och som när systemet blev trycksatt ångade ut kylarvätskan. Slangen ifråga hade med motorvärmaren att göra. Slangen bytt, nya klämmor och uppfyllt system. Nu håller den tätt och allt verkar fungera som det skall. Efterom motor&kupévärmaren är moterad av kia så betalde jag inget för kalaset
Var tydligen en kylslang som gått sönder, och som när systemet blev trycksatt ångade ut kylarvätskan. Slangen ifråga hade med motorvärmaren att göra. Slangen bytt, nya klämmor och uppfyllt system. Nu håller den tätt och allt verkar fungera som det skall. Efterom motor&kupévärmaren är moterad av kia så betalde jag inget för kalaset