Annons

Glykol försvinner misstänker termostat eller vattenpump

1
Hej,

Bilen är en Kia Carens CRDI 2008 2,0 har gått ca 19000 mil
Det började med att ryka under motorhuvudet när tjejen stängde av motorn. På verkstaden fyllde de på med glykol och ingen läckage upptäcktes förutom lite vid termostaten.
Ny glykol fylldes på, bilen går jätte bra och motoroljan ser jätte bra ut, men vi får fylla på med 3-4 dl glykol då och då, och det fortsätter komma ut rök från nånstans ner på multiremmen.
Har någon varit med om detta förut?

Jag vill byta termostat och vattenpump, men tyvärr passade inte termostaten som mekanikern köpt in.
Jag vill även byta vattenpump och enligt mekanikern syns det tydligt att den sitter på multiremmen, men enligt Kia ska den sitta på kamremmen.
Jag ringde Kia och fick artikelnummer till termostat 25500-27000 och till vattenpump 25100-27400.
Kamremmen är bytt år 2012
Har någon bytt termostat och vattenpump?

Till detta så slutar kupévärmen att fungera för nån dag sen.

Är det någon som har nåt svar?

Tacksam för svar
/Samer
Bilagor
image.png image.png Visad 5423 gånger 716 Bytes
Annons

Re: Glykol försvinner misstänker termostat eller vattenpump

2
Vattenpumpen ska drivas av kamremmen på denna motor och årsmodell.
Troligtvis rinner det ner glykol runt vevaxeln där det sedan slungas ut lite på multiremmen om det är vattenpumpen som läcker.
Men om det är lite läckage vid termostaten också så behöver den bytas/tätas den med.
Förutom att kylvätskan läcker ut där, dras även luft in när motorn blir kall och skapar därmed luftfickor i systemet. Som i sin tur gör att du kanske inte får någon kupévärme, eftersom kylvätskan inte kan cirkulera ordentligt.

Re: Glykol försvinner misstänker termostat eller vattenpump

3
Så var det också!
Vattenpumpen satt på kamremmen. Lämnat in den på verkstad och bytt kamremm + vattenpump, bytte även multiremmen + löprulle och spännrulle.
Nu går bilen fin fin.
Jag ska byta kylarlocket för att testa om samspelet mellan motor och glykolbehållare fungerar åter.

Bilen hade gått 7000mil sen senaste kamremmbyte vilket kanske är normalt, men tycker att den borde hålla lite till. Kanske beror på att det är en automatlåda.

Kia Carens CRDI 2012
Bilagor
Skärmklipp.PNG Skärmklipp.PNG Visad 5209 gånger 38.21 KiB
Skriv svar

Återgå till "Carens"