Annons

Barn i bilen

1
Hej,

Jag tänkte höra med alla sportage ägare om ni har Isofix fästen även på mittenplatsen bak?


Vi kanske kan använda denna tråd för frågor och info om barnen i bilen, vilka stolar som passar bra mm?


//Mattias
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
Annons

Re: Barn i bilen

2
Har också barnet och snart barnen bak. skulle aldrig ha en unge i framsätet och vänder definitivt inte stolen förrän dem är 4 iom de studier som finns i detta ämne.

Toning räcker det för mig att ha i bagage luckan då jag har hund.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Barn i bilen

3
Gasar-Magnus skrev:Massa text...
Kunde inte sagt det bättre själv, instämmer fullständigt på alla punkter.
Vi har med våran unge där bak bakåtvänd änsålänge då han hittils bara är drygt 1 år.
Köpte en spegel på Biltema, 70-80 spänn kanske, extremt prisvärd då detta är ett väldigt
fint tillbehör när man behöver kolla till om nappen har tappats, ungen sover etc etc.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Barn i bilen

5
Hur är det med isofix, finns det i framsätet? Får det plats någon bakom om man har stolen fram?

Angående det här med placering i fram eller baksäte så kan man hitta en massa olika information. Men alla rön på senare år säger att det är säkrast att ha barnen i passagerarsätet fram. Jag ska ge er lite exempel.

http://www.ntf.se/konsument/fraga26.asp?katid=13
http://www.ntf.se/konsument/fraga1243.asp?katid=13
http://media.folksam.se/sv/2009/01/10/o ... arn-i-bil/

I Sportagens instruktionsbok står det så här: "Den säkraste platsen för ett litet barn är i en bakåtvänd monterad stol i framsätet.När stolen placeras fram på passagerarsidan måste passagerarkrockkudden vara bortkopplad och sätet tillbakaskjutet så långt som möjligt.Kontrollera att lampan för bortkopplad kudde lyser."

http://www.expressen.se/motor/barn-plac ... l-i-bilen/
Taget ur den texten: "Gammal myt
För att undersöka vilka råd småbarnsföräldrarna får när de köper bil ringdes ett antal bilhandlare upp. Men trots att bilbranschen har enats om en gemensam policy säger tre fjärdedelar av försäljarna att barnen sitter säkrare om de placeras i baksätet.
Det är fel och en gammal, seglivad myt som det inte finns något belägg för, skriver Folksam. Tvärtom rekommenderas att barn placeras i framsätet. Då har dessutom föraren uppsikt och kontroll över barnet."

Re: Barn i bilen

6
Hejsan,

Själv har vi en 9 månaders på en Izi Go Besafe som ligger bak/framme beroende på vem som kör. Snart blir hon för stor för denna och hon är ganska trött på att "ligga" så det blir en barstol. Vi köpte en Britax Max Way som är upp till 25kg eller tills barnet huvud kommer över skyddet. ISO-fix är bra men dessa är bara upp till 18kg. Man blir tvungen att uppdatera till en annan stol sen. ISO-fix är bra för babysafe dock inte för barnstol. Man flyttar inte barnstol lika ofta pga dess storlek.

Max-Way är nog den stolen som tar minst plats i bredden dock är denna stol bland de som har bredaste plats för barnen. Den har också inbyggt nackskydd som lätt kan ställas in utan att montera om stolen.

Vilken är den bästa och säkraste plats i bilen? Mitten bak är det. Sen är det framme eftersom bilens konstruktion är starkaste där. Sidobak är inte lika starka. Sido kollisioner är bland de farligaste som finns. Även fram gäller det dock som sagt, det är mer förstärkning där. Vi testade att ha stolen bak i mitten men då kunde inte någon vuxen sitta bredvid på ett bekvämt sätt. Man kunde inte heller dra framsätten långt bak efter fästes remmarna tog emot stolen. Då valde vi framme istället.

Airbag? Detta är väl ett välbeprövat system. Om det är avstängd så är det. Jag tror att du löper större risk att bli överkörd än den skulle utlösas av misstag. Själv jobbar jag med utveckling av fordon och vet hur hårda reglerna är för detta typ av system.

Hoppas att det hjälpte!

Re: Barn i bilen

8
liqwid78 skrev:Tillägg... sen blir det faktiskt den säkraste platsen är där ni själv känner er säkrast för era barn. Stress i trafiken är farligt
Helt rätt, dels det du säger att mitten bak är den säkraste platsen och sedan att det är oerhört viktigt att man sätter barnet där man själv känner sig trygg som förälder. Det är lättare att hålla koll på dem när de sitter fram tycker jag. Att vända sig bakåt och försöka nå barnet är i min mening mer trafikfarligt.

Barn i bilen

9
Behöver barnet uppmärksamhet under färd så stannar man oavsett om barnet sitter fram eller bak! Allt annat är totalt livsfarligt! Kör man bil ska man bara köra bil annars så stannar man helt enkelt, mao så är det lika farligt som att sitta och SMSa när man kör. Min åsikt i frågan i alla fall :) äventyra inte eran, era barns och alla andras säkerhet för en tappad napp eller något sådant är ni snälla :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Barn i bilen

10
Halloj!

Ska bli farsa för första gången och är HELT novis på det här med isofix, barnstolar, montering osv.

Vi har köpt en bugaboo vagn och sedan en maxi cosi cabriofix samt med easyfix bas. Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det enbart isofixfästen i baksätet?

Vart exakt sitter dom, och hur fäster man själva barnstolen i isofix? Ska barnet sitta åt samma håll som alla andra eller med ryggen emot oss?

Tacksam för alla tips!
Skriv svar

Återgå till "Barn i bilen"