Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

141
Jag har en KIA Sportage Ex. komfort 2.0 AWD Aut. 2011, den har gått 8500 mil, denna vintern med 17” dubbdäck påmonterad har den användt ca. 0.9 - 1.1 på blandat körning och den användt ca. 0.8 på landvägskörning (motorväg).
Räkner med att detta sjunker till sommaren med sommardäck påmonterade.....
Hur mycket ska bli spännande att se.
Har hört att originaldäcken som medföljer inte ska vara dom mest ekonomiska, att dom ”vandrar” lite...

Snögubben
Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

142
Ja, det kommer att gå lite saktare men för min egen del så är det bara bra. Brukar köra hemifrån (till jobbet) alldeles för sent och 5 mil kräver sin tid. Jag är inte ute efter prestanda utan komfort och hyfsad bränslekonomi. Kör lite motorväg på sommaren men då är jag på semester, behöver inte jäkta, 100km/h på en landsväg räcker gott och väl även om det är inbjudande att blåsa på.

Skulle bara vilja stämma av en sak med er. När blev xenon standard på Sportage? Ska köpa FIFA eller limited edition så man borde inte (?) oroa sig för att få halogen men vill vara 200% säker.

MVH

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

146
Sorry, my bad.
Självklart 2.4 finns bara i bensin..
Men tänk själv 1.7 crdi har 115Hk, som är alltför lite för en Sportage menar jag.
2.0 bensinare på 163Hk eller 166Hk eller en större dieselmotor tränger en Sportage tycker jag, om man ska ha en AWD så tycker jag det är nödvendigt,
men smaken är som baken, delad.
Vad menar man med törstig? 0.7 eller 0.9?
Jag personlig, betalar hällre lite mer i bränsle för att ha mer kraft i bakhand om det skulle vara behov för det.
Basversionerna har sällan kraft nog tyvärr.
Provkör både diesel och bensin känn vad du tycker om dom olika, om du ska en ny eller begagnat, hur mycket pengar du vill använda spelar ju också in.
Man har ju också en 2.0 diesel (GT-Line) med turbo med högsta utrustningsnivå med 185Hk om man vill betala 340-350.000:-kroner.

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

147
Ska provköra givetvis. Men så illa kan det ändå inte vara? Bara man har ork att släpa på de där 1500 kg så är det OK för mig. Jag törstar efter utrustning med tanke på att man avverkat några bilar och aldrig haft varken bluetooth eller xenon. Hade i åtanke automataren med det finns endast ett fåtal med navigation och jag har ingen lust att resa riket runt.

Finns det några kännetecken (utöver lite läsning i garantihäftet) som utmärker FIFA Edition? Något inbroderat i stolarna? Annan detalj?

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

148
Nu vet jag inte vad riktigt vad du menar. Det har aldrig funnits en Sportage SLe med 2.4, varken diesel eller bensin för Europeisk marknad
Bensin finns i 1.6 GDi, 2.0 GDi och 2.0 MPi
Diesel finns i 1.7, 2.0 och 2.0 "High Power"

Det fanns faktiskt en 2.4 bensin (så du är inte helt ute och cyklar) och en turbo-bensin ett tag, men de tillverkades i Korea och finns de här är de i så fall privatimporterade och heter SL.

Och 2.0 bensin med AWD och automat drar ca 1.0-1.1 och upplevs tröttare än en 1.6 bensin 2WD med manuell (som ligger på ca 0.6-0.7)
Det finns tillräckligt med ork i en 1.7 CRDi för att dra hästsläp mm. Momentkraften i dieslarna är mycket högre och knuffar på rejält över 2500 rpm.
Bensinarna måste varvas över 4000 rpm för att det ska hända något...
Men som sagt, smaken är som baken.
Tror inte FIFA Edition stack ut så värst mycket. Inget utvändigt iallafall, möjligtvis någon inredningsdetalj. Det är nog mest utrustningsnivån det handlar om.
Och Special Edition ligger betydligt högre än FIFA. Limited Edition vet jag inte så mycket om...

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

150
Kör ju som sagt var en 1.7 Crdi Special Edition -15 och jag ligger som oftast på 0.6-0.65. Skulle säkert kunna komma ner strax under 0.6 om jag bara kör långkörning (4.5 mil till jobbet) och håller runt 70-80 km/h. Över 100 km/h så börjar den dricka lite mer. Nu kör jag även lite i stan med och då hamnar jag oftast strax over 0.6. Helt okej för en så "stor" bil tycker jag. Vad gäller motoreffekt så räcker den absolut till. Blir en del växlingar i början tills man kommer upp i 80km/h då man kan ligga på 6:an's växel. Motorn trivs bra mellan 1500-2000 varv. Rekommenderar inte dieseln som stadsbil för då får man inte göra annat än växla upp och ner som en tok mellan rödljusen.

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"