Annons
Annons

Yttre temperaturgivare

5
Alien skrev:Är det den nya Sportagen ni har? Vad händer med sensorn? Går den sönder på något sätt man kan förhindra?
nya sportagen har väll inte funnits i Sverige i 3 vintrar nu?
Bara 2 väll.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Yttre temperaturgivare

6
Det var lite det jag funderade på också. Kan vara ganska viktigt att veta om det är gamla eller nya Sportage då majoriteten av användarna här har den nya.

Och om trådskaparen har den gamla och den nya inte har samma problem så kanske man kan ta tempgivaren från nya och montera på den gamla istället för att montera den för den gamla om och om igen.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

7
Det är inte nya sportage eftersom jag skrev tredje vintern alltså årsmodell 2010 uttagen dec 2009. Jag har inte fått något svar vad som är felet de byter ut den och sedan fungerar det. Kan förtydliga att klimatanläggningen får fnatt den vet inte om det är kallt eller varmt så ibland kommer det värme och ibland kyla

8
habl skrev:Det är inte nya sportage eftersom jag skrev tredje vintern alltså årsmodell 2010 uttagen dec 2009. Jag har inte fått något svar vad som är felet de byter ut den och sedan fungerar det. Kan förtydliga att klimatanläggningen får fnatt den vet inte om det är kallt eller varmt så ibland kommer det värme och ibland kyla

Yttertemperaturgivaren och ACCn ska inte ha med varandra och göra.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

9
Lindgren_021 skrev:
habl skrev:Det är inte nya sportage eftersom jag skrev tredje vintern alltså årsmodell 2010 uttagen dec 2009. Jag har inte fått något svar vad som är felet de byter ut den och sedan fungerar det. Kan förtydliga att klimatanläggningen får fnatt den vet inte om det är kallt eller varmt så ibland kommer det värme och ibland kyla

Yttertemperaturgivaren och ACCn ska inte ha med varandra och göra.
Dem har med varandra att göra.
Jag fick oxå strul i höstas med att den visade helt fel yttertemp och då fick ACCn fnatt. Men det var nog inte givaren det var fel på för rätt vad det var så funkade tempmätaren ett tag, och då var ACCn helt ok oxå.
Jag hade samma fel på Ceeden jag hade innan och då var det kablaget som spökade. Men på den kan jag inte påminna mig att ACCn började spöka oxå.

Så jag tror att har du på din Sportage glappkontakt i nån kabel och tempmätaren visar rätt ibland och fel ibland så får du fenomenet att ACCn går in och kompenserar (det den tror är rätt yttertemperatur) genom att ge extra värme elr extra kyla i kupe'n.
Kia Sportage -12 184Hk